Jump to content

HavsÖring-Vs ..flugor.

Recommended Posts

Ni som kan kustfiske efter HavsÖring!

Har en gammal klasskompis..han som introducerade mig till Torneälven..där jag gjorde Puppa engång i tiden.

Thomas/Tomas Öhlund..boendes sen 80-talet kring Helsingborg.

Han har rätt nyligt börjat Switch spö nått övare 11 FOT!!

Han tycker det är skit kul!..sett div. videos fr honom..nu.

Frågade honom..idag!..VILKA flugor får du på/med.....

Det var mestadels med Räkor till Gammarus..

Vart förvånad över vilka Gammarus han fått med:blink:

Köpta!

Så min min fråga till er erfarna!...så kan dom ju inte se ut! ..lr. ?..se bild..över.dressade....å sjukt färg granna..VÄRRE än en över dressad Julgran.

Visa sena1.jpg

Edited by Ismo

I iskallt vatten kan märlor inte vara för skrikiga, men ju varmare det är desto mer diskreta. 

Rosa eller orange på vår och sandfärgat, oliv och brunt på sommar. 

Dock ingen regel utan undantag. Själv provar jag gärna en kopparfärgad spretig märla året runt.... 

Upplever inte att flugan är så oerhört viktig, havsöring en äter det mesta, räkor, mask (inte daggmask utan olika borst-och musselmaskar) och småfisk av olika slag. Sällan den är selektiv även om det också händer. 

Fiskar västkust runt Göteborg. 

Edited by salmo prutta

Posted (edited)
2 hours ago salmo prutta sa:

I iskallt vatten kan märlor inte vara för skrikiga, men ju varmare det är desto mer diskreta. 

Rosa eller orange på vår och sandfärgat, oliv och brunt på sommar. 

Dock ingen regel utan undantag. Själv provar jag gärna en kopparfärgad spretig märla året runt.... 

Upplever inte att flugan är så oerhört viktig, havsöring en äter det mesta, räkor, mask (inte daggmask utan olika borst-och musselmaskar) och småfisk av olika slag. Sällan den är selektiv även om det också händer. 

Fiskar västkust runt Göteborg. 

En fråga!..han vill att jag binder upp några st!..åt honom...men vill får mera "kött" på benen före!

Han pratar om Oranga Gammarus..säger mig inget!

Är den skitig Orange?..klar Orange?..totala längd.....är den Orange fr. rygg/kropp/ben..?..lr. bara en viss del?

Mig veterligen fr. Gammarus uppe i Kiruna fr. en sjö!..

Den simmar i fritt vatten!..inte i strömmande.. sådan

Den simmar raklång!

Edited by Ismo

Allt han verkar vilja ha en liten kopparförtyngd, och välkammad lättdressad dubbingfluga i nån orange kulör???, Lär ju dra en del makrill =)... Men hur som, det finns inte en enda flugfiskare i världen som kan få sin fluga att simma som en gammarus... Eller också blandar jag ihop nåt, för tvärare kast än från en märla det får man leta efter...

https://tangbloggen.com/tag/pungraka/

2 minutes ago Kricke26 sa:

Allt han verkar vilja ha en liten kopparförtyngd, och välkammad lättdressad dubbingfluga i nån orange kulör???, Lär ju dra en del makrill =)... Men hur som, det finns inte en enda flugfiskare i världen som kan få sin fluga att simma som en gammarus... Eller också blandar jag ihop nåt, för tvärare kast än från en märla det får man leta efter...

https://tangbloggen.com/tag/pungraka/

Har någon?..förrutom mig sett hur en Gammarus som fritt simmande!..VATTEN.. SIMMAR..för att ta sig fram.

Ingen krökt (foster)ställning där INT!..bara när den klammrar sig fast vid en växt..NU ..pratar jag om Gammarus i sjö..ev. Hav...

Strömmande vatten kan jag lätt tänka mig...den driver med strömmen.

även jag skriver under på att de simmar raka. Lite koppardubbing på en partridge cs54 strl 8 är allt som krävs enligt mig. Funkar året runt och dubbar du tjockare och borstar ut långt så imiterar det i princip allt en havsöring kan tänkas äta.

• Like 1

1 hour ago Ismo sa:

Ni som kan kustfiske efter HavsÖring!

Har en gammal klasskompis..han som introducerade mig till Torneälven..där jag gjorde Puppa engång i tiden.

Thomas/Tomas Öhlund..boendes sen 80-talet kring Helsingborg.

Han har rätt nyligt börjat Switch spö nått övare 11 FOT!!

Han tycker det är skit kul!..sett div. videos fr honom..nu.

Frågade honom..idag!..VILKA flugor får du på/med.....

Det var mestadels med Räkor till Gammarus..

Vart förvånad över vilka Gammarus han fått med:blink:

Köpta!

Så min min fråga till er erfarna!...så kan diom ju inte se ut! ..lr. ?..se bild..över.dressade....å sjukt färg granna..

Visa sena1.jpg

Enl. MIG!...ser ut som ett skämt!..lr så är H-Öringen ett lätt byte.

Såg en gammarus simmandes rak så sent som imorse (eller ja, tidigt - det var väl vid 05.30 eller därikring).

--

Jag hatar förtyngda flugor och skall alltid vara gossen ruda - så min gammarus binds med ice-dub på #6 F314 (lite supelim på kroken för att det ska sitta lite bättre). Skölden gör jag av 2mm foam och ribbar ner den i superlimmet med 0x tippet.

Mina går ofta i grönt, vilket av någon anledning funkar extremt bra. Grön, tan eller svart sköld. Jämförelsevis extremt sparsamt dressade, skall tilläggas.

• Like 1

I årdningens namn bör tilläggas att ursprunget till den s.k. 'jävligt simpel flytmärla från västkusten' är Richard som en gång i tiden drev Bondemölla, även om jag har ändrat den betänkligt i jämförelse med hans ursprungliga variant.

Men, det var han som introducerade mig till märlfiske, i praktiken - även om jag gjorde något halvhjärtat försök sent 90-tal.

--

Med det sagt. Har fiskat mycket med märlor de sista sju-åtta åren - speciellt de senaste två vårarna (jag jobbar aldrig under april, utan fiskar öring på heltid, fortfarande). I år är det bokstavligt talat det enda jag fiskat med - tror jag totalt fiskade två timmar med något annat i tafsen.

Från början använde jag mest grå flytmärlor när jag kastade på head & tailande fisk som käkar märlor i ytfilmen (när de ömsar skal), alternativt som dropper efter en 'kulturnatta-omö', men de senaste två åren har den gått som solohuvudfluga.

Första dagen i år fick jag en kanonblänkare runt 60 på stöveldjupt vatten på femte-sjunde kastet, typ. Bästa dagen i  år  gav två 65+ blänkare inne på knädjupt (läs, knäveck) på en 6wt i strålande solsken iförd tweed;). Så jag är fascinerad hur pass bra de fiskar. Sen fiskar jag i områden där det är ganska stora mångder märlor i vattnet, så det spelar ju såklart in.

Veckan efter valborg gav flera fiskar runt 55. De tre jag tog med mig hem hade samtliga en massa spigg i magen. Icke desto mindre tog de en limegrön märla i ytfilmen...

--

Beträffande krok - band i början på F22, men upplevde att F314 krokade mycket bättre (René hävdar motsatsen). Jag fiskar gärna en oversize på #6, snarare än naturtrogen #8-10. Har inte märkt någon skillnad till det sämre i termer av hugg, men avsevärd skillnad i mängden tappade fiskar.

Den här säsongen tror jag att jag brände tre eller fyra riktiga (som i 50+) efter det att jag känt ordentlig tyngd i mothugget. Samtliga var på ganska lång lina, så jag tror inte det hängde på krokvalet. Har landat åtminstone det femdubbla, så det känns nästan märkligt att ha tappat så få fiskar - inte minst då jag konsekvent vägrar håv... Har dessutom haft noll tafsbrott den här våren, vilket väl ändå brukar hända någon gång per år (pga tångruskor och allmän landningsklantighet, inte sällan i kombination).

Skillnaden i år var att jag gick upp till .30 Stroft som tippet, efter att ha kört 0x Powerflex i tio år.  Har inte märkt någon skillnad i att jag fick färre hugg... Så man kanske skulle gå upp till .35?

• Like 1
  • Thanks 1

På förkommen anledning (request via pm) kommer ett par bilder:

En ensam märla samt en bild på foambiten som brukar ligga i vänstra bröstfickan under fiske - det är mesigt att använda flugask...

;)

--

Ed. Insåg att det kunde finnas en liten minimal poäng med skriva materialval i anslutning tilöl bilderna.

Ergo:

- monofil bindtråd 0.10

- F314 #6-8

- Hareline Ice dub i önskad färg (mina favoritfärger är ju ganska tydliga på bilden;))

- Hareline 2mm flyfoam i önskad färg (jag växlar mellan svart, grå, oliv och ljusbrun)

- 0x PowerFlex som ribb

- superlim (gärna loctite-gel, som inte torkar på sekunden)

--

- skär en lämplig strip foam

- bind in den reversed tillsammans med tippet längst bak, limma fast och låt limmet täcka hela skaftet framåt

- dubba ice'n till önskad form

- dra/sträck skölden fram till ögat för att forma den och bin ner.

- ribba.

- klipp och trimma.

- avsluta med något som påminner om whip och limma/lacka.

IMG_2786.JPG

IMG_2785.JPG

Edited by T-bum
La till en bindbeskrivning för sakens skull;)
  • Like 2

9 hours ago, Noak said:

Varför foam på ryggen ? Bättre häng i vattnet ? 

Jepp. Dels det.

Dels för att det är förbannat enkelt att binda - det äger sin fördel när klockan är 22:30 och man måste akutbinda ett halvdussin för fisket morgonen efter... normalt ringer väckarklockan 03:00 under öringsäsong. Eländet går hiskeligt snabbt att binda. Sedan jag började limma såväl dubbing som sköld så håller de dock ihop ganska bra, tidigare varianter gick sönder ganska snabbt av kombinationen fisk och hårt kastande i vind.

--

Man ser understundom öring head & tail vaka på märlor som byter skal - då fiskar man märlan som en emerger, så att den precis hänger under filmen, men streakar när man strippar (hur i helvete man skulle kunna uttrycka det utan swinglish är bortom mig).

Men även om fisken inte visar sig så fiskar jag <50mm från ytfilmen, så jag vill ha så mycket häng som möjligt (fiskar som regel på knä till lårdjup - flugan hamnar ytterst sällan på djupare vatten än 'bröstfickor'), bland groteska mängder blåstång... Så att ha en fluga som håller sig ovanför tången är ganska centralt för mig.

Sen finns det ytterligare en poäng - foamsköld får flugan att balansera oerhört elegant - den hänger rättvänd i vattnet - de flesta märlmönster är bara rättvända när man strippar dem, om ens då... Med en foamsköld är det hart när omöjligt att få den att inte vara rättvänd (speciellt med en såpass lätt krok som F314).

Jag fiskar, i princip bara med tre olika riggningar - antingen en singel märla, en singel kulturnatta/omö* eller en märla dropper-riggad efter en kulturnatta/omö. Den senar fungerar paradoxalt nog bra när man vill kasta längre har strul med vinden. Märlan har en tendens att fånga rätt mycket luft - så om man dropperriggar den vänder det bättre och man får färre vindknutar. Men sedan jag upptäckte SA's Sonar Emerger tip har jag bara kört med singelmärla.

--

*Antar att detta få bli en annan tråd... Men även det är en fluga med en ganska rolig bakgrundshistoria.

På 2023-05-21 at 13:20 T-bum sa:

På förkommen anledning (request via pm) kommer ett par bilder:

En ensam märla samt en bild på foambiten som brukar ligga i vänstra bröstfickan under fiske - det är mesigt att använda flugask...

;)

--

Ed. Insåg att det kunde finnas en liten minimal poäng med skriva materialval i anslutning tilöl bilderna.

Ergo:

- monofil bindtråd 0.10

- F314 #6-8

- Hareline Ice dub i önskad färg (mina favoritfärger är ju ganska tydliga på bilden;))

- Hareline 2mm flyfoam i önskad färg (jag växlar mellan svart, grå, oliv och ljusbrun)

- 0x PowerFlex som ribb

- superlim (gärna loctite-gel, som inte torkar på sekunden)

--

- skär en lämplig strip foam

- bind in den reversed tillsammans med tippet längst bak, limma fast och låt limmet täcka hela skaftet framåt

- dubba ice'n till önskad form

- dra/sträck skölden fram till ögat för att forma den och bin ner.

- ribba.

- klipp och trimma.

- avsluta med något som påminner om whip och limma/lacka.

IMG_2786.JPG

IMG_2785.JPG

Bilder sparade TACK!

6 hours ago, Ismo said:

T-Bum!..

En fråga...kör du flyt?.Int?..lr. nått annat vid ditt fiske? Med dessa Märlor.

Svaret lir väl 'ja'...

Den här våren har jag fiskat dem med:

SA Hover (slow intermediate)

SA Emerger tip (slow intermediate 10' eller så, resten flyt)

Wulff TT+ (helflyt)

SA Infinity (helflyt) 

Långsamma 30-40 cm dragningar på 12-14 fot tafs.

--

Impregnerar man flygan blir den ju flytande, kör man med lite smalare sköld funkar den bra med helflyt-lina och hänger bra i 'stoppen'. Oftast lir det ju dock fullständigt normal slow intermediate, huvudsakligen för att komma under vågskvalpet med linan för lite bättre huggdetektion - ofta tar fisken flugan i ganska slappa hugg, även om man kan få se ordentliga plogar de dagar de är lite mer i farten. När det livit mycket tång lir det dock knixigt meden hel si-klump, så då lir det flyt eller si-tip för att minimera tångkontakt.

--

Som passus:

Vad med att vi byter några flugor?

Hade gärna haft några orginal-ismos - har tagit en inte försumbar mängd harr över kilot på 'en av de kommersiella foamkopiorna' (vilka håller skitdåligt) samt ett par i balsa som en polare i jämtland snickrat ihop...

;)

Det var f.ö. föllinge-dårarna Leif och Mogge som introducerade mig till 'ismos' för sisådär 10 år sedan. Fan - insåg precis att jag inte fiskat harr på över 5 år.

För att sluta cirkeln - jag fiskar lustigt nog Ismo-puppa och märla (nästan)på samma vis...

Ismon sitter som huvudfluga, oftast med en #14-16 emerger eller hjorthårspuppa som dropper,

Märlan sitter antingen som huvudfluga, eller som dropper efter en kulturnatta.

Fan. Insåg precis att det undantaget forsknott, kopulerande forsknott, Sunray Shadow och Streaking Caddis är det i princip de enda flugorna jag fiskat med i tio år...

Edited by T-bum

6 hours ago, Noak said:

Tack ! Vilken bra info ! Har bundit upp några nu... fiskar du något med märlor när vattnet blivit varmare? 

Jag fiskar numer sällan efter valborg (i år blev det två veckor längre) då det brukar li så in i helvete med tång och 'staketspjälor' (nägäddekräk) i vattnet efter det. Så jag vet inte riktigt, men jag tänker att så länge det inte finns pung- eller tångräkor i vannet lär väl märlor funka. Men jag vet inte. På den tiden, för tusen år sedan eller så, jag sommarfiskade i Halland brukade jag använda 28 grams Flipper och 10' spinnspö... men, där - norr om Falkenberg är det djupare, saltare och fisken prederar huvudsakligen på tois - under de premisserna tror jag inte märla är idealiskt...

Givet mängden stor fisk i år lir det nog en sommarsatsning med heltorrt. Chansen att få en 65+ på ren torrfluga kommer nog inte bli så stor som i år under överskådlig framtid... Men det får bli med någon form av foam-skater. Vet inte riktigt hur den kommer att se ut än, men den kommer att heta 'Skater Boi'...

;)

På 2023-05-22 at 20:52 T-bum sa:

Svaret lir väl 'ja'...

Den här våren har jag fiskat dem med:

SA Hover (slow intermediate)

SA Emerger tip (slow intermediate 10' eller så, resten flyt)

Wulff TT+ (helflyt)

SA Infinity (helflyt) 

Långsamma 30-40 cm dragningar på 12-14 fot tafs.

--

Impregnerar man flygan blir den ju flytande, kör man med lite smalare sköld funkar den bra med helflyt-lina och hänger bra i 'stoppen'. Oftast lir det ju dock fullständigt normal slow intermediate, huvudsakligen för att komma under vågskvalpet med linan för lite bättre huggdetektion - ofta tar fisken flugan i ganska slappa hugg, även om man kan få se ordentliga plogar de dagar de är lite mer i farten. När det livit mycket tång lir det dock knixigt meden hel si-klump, så då lir det flyt eller si-tip för att minimera tångkontakt.

--

Som passus:

Vad med att vi byter några flugor?

Hade gärna haft några orginal-ismos - har tagit en inte försumbar mängd harr över kilot på 'en av de kommersiella foamkopiorna' (vilka håller skitdåligt) samt ett par i balsa som en polare i jämtland snickrat ihop...

;)

Det var f.ö. föllinge-dårarna Leif och Mogge som introducerade mig till 'ismos' för sisådär 10 år sedan. Fan - insåg precis att jag inte fiskat harr på över 5 år.

För att sluta cirkeln - jag fiskar lustigt nog Ismo-puppa och märla (nästan)på samma vis...

Ismon sitter som huvudfluga, oftast med en #14-16 emerger eller hjorthårspuppa som dropper,

Märlan sitter antingen som huvudfluga, eller som dropper efter en kulturnatta.

Fan. Insåg precis att det undantaget forsknott, kopulerande forsknott, Sunray Shadow och Streaking Caddis är det i princip de enda flugorna jag fiskat med i tio år...

Absolut!..då får kompisen "normala" Märlor..hör av mig.

Bra att du förklara HUR!  Du fiskar dina Märlor.

7 hours ago, Ismo said:

Absolut!..då får kompisen "normala" Märlor..hör av mig.

Bra att du förklara HUR!  Du fiskar dina Märlor.

Ingen panik för min del - osäkert om det blir ngt norrlandsfiske för mig i sommar.

Men fråga han va han vill ha för färger pårom så knåpar jag ihop ett dussin eller två - det är inte som att det tar en vecka att få ihop det,)

10 hours ago T-bum sa:

Ingen panik för min del - osäkert om det blir ngt norrlandsfiske för mig i sommar.

Men fråga han va han vill ha för färger pårom så knåpar jag ihop ett dussin eller två - det är inte som att det tar en vecka att få ihop det,)

Vilka färger?..det borde DU!!..veta..inte han...NOVIS! ...som han är...lik jag.

Ge mig dina BÄSTA!!!

Edited by Ismo