Jump to content

Tips på flugrullar utan knarr.

Salisfly

Recommended Posts

Söker en ny rulle till en 905. Kört med danielsson dryfly men den är snäppet för lätt. Skulle behöva kanske runt 140-150g i vikt. Men rullen måste vara ljudlös! Har ni några tips på rullar ?

6 hours ago M.Thors sa:

Är det inte möjligt att göra F3W 4seven (148 gram) ljudlös på ett enkelt sätt? Mina LW har iaf bara en enkel klickfjäder som går att ta bort. 

Ja jag funderar på en f3w. Bara ta bort fjädern 👍🏻 eller så säljer du en titan lw till mig 🫠

1 hour ago ptr sa:

Lamson är lätta att få tysta, bara knipsa av den lilla plastfjädern som står för ljudet. 

Jo det är ju sant. Men lamson brukar väll vara väldigt lätta? Ev dom billigare som kanske har lite mer vikt?

4 hours ago T-bum sa:

Förtsätta med Dryfly och trycka in 1 0z bly i butten på spöt?

;)

--

Jag tycker personligen att en dryfly är precis lagom på en 906:a - och den är härligt tyst...

Skulle fan var något. Dock har jag ingen butt på spöt men kan ju fundera ut något annat 🤣 älskar ju dryflyn . Bästa rullen jag haft.

Ptja - alternativet är ju en Loop Seatrout/Carbon - väger väl 20-30 gram mer än dryfly. I övrigt ingen skillnad utom då materialet... Jag alternerar mellan ULX, Dryfly och Seatrout och kan inte säga att jag upplever någon större skillnad i balans - tycker dock att en wide-rulle överlag är lite skum ergonomiskt jämfört med en Dryfly.

Handlar det bara om att balansera ut 10-20 gram hade jag _först_ testat med att linda lite plattbly och tejpa över det med eltejp för att se om det gör någon signifikant skillnad i balans, innan jag skaffade ny rulle, dock...

Men prylarna och pryljakt är ju 3/4 av nöjet...

;)

5 hours ago, Salisfly said:

Jo det är ju sant. Men lamson brukar väll vara väldigt lätta? Ev dom billigare som kanske har lite mer vikt?

Ja dom flesta är lätta, men en storlek två av ”inte värstingen” borde kunna balansera. Men dom är nog inte mycket tyngre än dryfly 

Hardy Golden Sovereign (1990-1997) och Sovereign 2000 (1999-2001) kan du använda både med click och tyst med disc-drag. Samma gäller för Hardy Marquis Disc (1996-2001) Hardy Sovereign rullarna har en liten knapp på baksidan för att aktivera/avaktivera click-ljudet, enkelt och snabbt.På Hardy Marquis Disc rullarna skall du vrida palen inuti rullen åt sidan men det är ju också enkelt och snabbt gjort.

Hardys Sovereign flugrullar är enligt mig de bästa flugrullarna Hardy gjort. Min egen favorit-rulle i flera storlekar de senaste 20 åren. Givetvis går dessa rullar att ändra från H till V vevning och det på 0-tid och utan verktyg. Tight lines ! Steen

Ps: För min egen del tycker jag inte om tysta rullar. Jag vill kunna "guides" av vad som händer via ljudet från rullen - jag har blicken på fisken och vattnet, mina öron talar om vad som sker. Jag fighter alltid mina fiskar direkt från rullen, det är en mycket väsentlig anledning till att jag föredrar att fiska med Hardys Sovereign-rullar, snabba kullagar och endast utgående spol-motstånd - det går så snabbt att få upp löslinan på spolen och fighta fisken direkt från flugrullen. Testa och du är troligtvis "hooked" ? Jag blev och är det fortfarande!image.thumb.jpeg.0d2b91aa9ea1dcdfcff06ad6a407513a.jpeg

P1210294.jpeg

P1300618.jpeg

P1210214.jpeg

P1300641.jpeg

P1210073.jpeg

Edited by Sovereign
  • Like 2