Hoppa till innehåll

Finnmarksvidda


Recommended Posts

Jag har varit där i slutet på Juli, men har vänner som varit där första veckan i augusti med 10cm nysnö på morgonen :)

Nu har jag inte kartan i närheten, men vi tältade några km öster om Iesjaure där Nils Rolf har campen, tror sjön hette Stora Likkajaure, vi flög dit med sjöflyg från en sjö mellan Kautokeino och Karasjokk. Var nog Kent på Kolaresor som styrde upp det. Året innan flög polarna helikopter från Alta. Det finns massor med strömmar mellan alla sjöar, bara hitta ett bra basecamp och sen promenera. Där vi var var det väldigt lättgånget, helt sinnessjukt harrfiske på riktigt :)  i en av strömmarna var dagens minsta harr 9hg, största på 2080gr 58cm...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kontakta Per Helge Mannsverk på sjöflyget Mosquito Air Taxi. Han hjälper dig. Hälsa gärna från Migge. (Vi hade ett flyg inbokat i början på juli, men var tvugna att avboka....)

Mosquito Air Taxi AS
Org nr: 919 613 769
Gargoluoppal 47, 9524 Kautokeino
Vuottasjavri (Sjøflybase/Seaplane base)

+47 950 46 566
Contact@MosquitoAirTaxi.com

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago, Bigsalmon said:

Vi flög sjöflyg från Kautokeino med en man som hette Zombie. Nåja, det uttalades så. Egentligen hette han nog Somby...

Hur brukar du göra när du ska upp till Finnmark i från våra förhållandevis sydliga breddgrader? Jag brukar ta mig ungefär så långt norr som Hemavan någon vecka varje sommar, men bara den turen tar ju knäck på en.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago, Lodjur said:

Hur brukar du göra när du ska upp till Finnmark i från våra förhållandevis sydliga breddgrader? Jag brukar ta mig ungefär så långt norr som Hemavan någon vecka varje sommar, men bara den turen tar ju knäck på en.

Vi har flugit till Kiruna och kört hyrbil därifrån och vi har flugit upp Alta och blivit hämtade av guide på flygplatsen. När vi skulle vidare till Murmansk flög vi till Kirkenes. En kompis körde hela vägen från Norrköping.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago, Bigsalmon said:

Vi har flugit till Kiruna och kört hyrbil därifrån och vi har flugit upp Alta och blivit hämtade av guide på flygplatsen. När vi skulle vidare till Murmansk flög vi till Kirkenes. En kompis körde hela vägen från Norrköping.

Vad är realistisk peng för en tur och retur till Kiruna från götet/sthlm?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska man ta sig ut på fjället o fiska så ska man fan gå..... 

Inte konstigt att de är fritt fall me hela samhället..... någon annan ska göra allt. 

Leta fiskeplatser....bära dit er....tugga maten åt er... hoppas att ni fortfarande torkar er själva iaf?

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago, Hi-Lo said:

Orkar inte gå från Närke till Kirunafjällen… semestern är ju inte evig.

Du har ju närmare o gå till Kilsbergen...där hittar du fisken lättare då någon har släppt ut hobbylax där👍

Redigerad med Tundraman
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Tundraman said:

Ska man ta sig ut på fjället o fiska så ska man fan gå..... 

Inte konstigt att de är fritt fall me hela samhället..... någon annan ska göra allt. 

Leta fiskeplatser....bära dit er....tugga maten åt er... hoppas att ni fortfarande torkar er själva iaf?

Det är lätt att klaga när man bor på plats :) de flesta har kanske 1 vecka (inklusive transport) per år att ta sig ut på fjällen ovan polcirkeln. Då är det inte aktuellt att bränna 2 dagar på vandring.

Redigerad med Lodjur
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago, Lodjur said:

Det är lätt att klaga när man bor på plats :) de flesta har kanske 1 vecka (inklusive transport) per år att ta sig ut på fjällen ovan polcirkeln. Då är det inte aktuellt att bränna 2 dagar på vandring.

Har bara bott 5år på plats...annars har jag under 30års tid kört 1-2 resor varje år till fjälls från Västmanland...  

Har aldrig ställt en fråga på detta forum vart man ska dra o fiska....att leta/utforska fiskeställen likaväl som binda flugor o anpassa övrig utrustning.. 

Fast jag bor på plats så letar jag mina ställen själv....skäms att fråga efter fiskeställen av lokalbefolkningen då jag vet att dom traskar 50-70km ut på fjället till sina vatten.....finns inge flyg här i området o de är de bästa av allt här är att allt svåråtkomligt...

Folk man möter långt ute på fjället som tagit sig dit med egna ben är genuint intresserad av fiske o natur... därav tar väl vara på den...   

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Tundraman said:

Har bara bott 5år på plats...annars har jag under 30års tid kört 1-2 resor varje år till fjälls från Västmanland...  

Har aldrig ställt en fråga på detta forum vart man ska dra o fiska....att leta/utforska fiskeställen likaväl som binda flugor o anpassa övrig utrustning.. 

Fast jag bor på plats så letar jag mina ställen själv....skäms att fråga efter fiskeställen av lokalbefolkningen då jag vet att dom traskar 50-70km ut på fjället till sina vatten.....finns inge flyg här i området o de är de bästa av allt här är att allt svåråtkomligt...

Folk man möter långt ute på fjället som tagit sig dit med egna ben är genuint intresserad av fiske o natur... därav tar väl vara på den...   

 

Har aldrig träffat någon uppe på ett fjäll långt ifrån närmsta väg som inte verkar intresserade av naturen, oavsett hur de tog sig dit. Det är bara en individuell avvägning mellan tid och pengar.

Själv har jag bara flugit ut en gång, men som det var den gången så var det antingen helikoptern eller inte alls. Mindre genuint för det? Jag tyckte inte det, även om jag tycker om vandringen också. Det var en annan upplevelse, mer avslappnad, inte samma äventyrskänsla.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Tundraman sa:

Har bara bott 5år på plats...annars har jag under 30års tid kört 1-2 resor varje år till fjälls från Västmanland...  

Har aldrig ställt en fråga på detta forum vart man ska dra o fiska....att leta/utforska fiskeställen likaväl som binda flugor o anpassa övrig utrustning.. 

Fast jag bor på plats så letar jag mina ställen själv....skäms att fråga efter fiskeställen av lokalbefolkningen då jag vet att dom traskar 50-70km ut på fjället till sina vatten.....finns inge flyg här i området o de är de bästa av allt här är att allt svåråtkomligt...

Folk man möter långt ute på fjället som tagit sig dit med egna ben är genuint intresserad av fiske o natur... därav tar väl vara på den...   

 

Men helvete vad duktig du är!!

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, Tundraman said:

Har bara bott 5år på plats...annars har jag under 30års tid kört 1-2 resor varje år till fjälls från Västmanland...  

Har aldrig ställt en fråga på detta forum vart man ska dra o fiska....att leta/utforska fiskeställen likaväl som binda flugor o anpassa övrig utrustning.. 

Fast jag bor på plats så letar jag mina ställen själv....skäms att fråga efter fiskeställen av lokalbefolkningen då jag vet att dom traskar 50-70km ut på fjället till sina vatten.....finns inge flyg här i området o de är de bästa av allt här är att allt svåråtkomligt...

Folk man möter långt ute på fjället som tagit sig dit med egna ben är genuint intresserad av fiske o natur... därav tar väl vara på den...   

 

Gick du från Västmanlad till fjällen 1-2 ggr per år?! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Ismo said:

Jadu!..det är nog inte många numer som traskar 5-7 mil längre för att fiska!..dessutom ha med sig 3st backar Öl,4 pavor Whisky!..m.m ..som dom flesta Fjällfarare numer jag sett.

De är ju ändå ett bra tecken i slutändan.. 👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, Ismo said:

Minns för ca:2 år sedan!..gamla Systembolaget.

Juli mån.

3st lite skogsklädda sörlänningar..bunkra upp ordentligt med Öl,Whisky..Konjak...+en massa annat jävla bos..

Gick fram å frågade!..Jaha..ni skall ut å Fiska.

Jajamen sa dom bara..å garva.!:lol:

De händer nog även bland dom lokala i Tornedalen 😁 kommer ihåg en kväll för 18år sedan på finska sidan av gränsälven i Pakamukka så va de två genuint fiskeintresserade laxkungar på tur in mot land med älvbåten o hämta mer sprit... han längst fram i båten va så törstig så han klev av båten 4m från land stöp ner upp till bröstet me vatten.  

Sen gick han till bilen o hämta nya flaskan o ut me båten igen som inget hade hänt mot nya äventyr..  Han va genuint naturintresserad... liksom han ville mer in ordentligt i naturen o vattnet..

Redigerad med Tundraman
  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...