Hoppa till innehåll

holk glappar mot bambun


Fariån

Recommended Posts

Har ett äldre cane (mitten av -60) som verkar vara i bra skick men där en holk glappar mot bambun. Vad tror ni, är det ett större eller mindre jobb? 

finns det ngn som gör sådant? eller måste man hänga spöt på väggen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt prova att fixa det själv. Utgår från att spöt är lackat och holken limmad med spöcement. Ta bort lindningen, värm försiktigt holken mha värmeljus, snurra runt samtidigt som du drar loss holken. Rengör holken invändigt, skrapa bort gammalt lim på spöt. Skada inte splitcane fibrerna. Limma fast holken med epoxilim, gör rent skarven mot spöt innan det stelnar. Sen är det bara att göra en ny lindning och lacka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2023-05-31 at 11:30 turtola sa:

Jag skulle definitivt prova att fixa det själv. Utgår från att spöt är lackat och holken limmad med spöcement. Ta bort lindningen, värm försiktigt holken mha värmeljus, snurra runt samtidigt som du drar loss holken. Rengör holken invändigt, skrapa bort gammalt lim på spöt. Skada inte splitcane fibrerna. Limma fast holken med epoxilim, gör rent skarven mot spöt innan det stelnar. Sen är det bara att göra en ny lindning och lacka.

Låter klokt. Hade gjort så med konstfibrer, men var osäker på om det skulle fungera med den myt laddade splitcanen. Lite som obehaget att se en röntgenbild på sin älskade. ☺️ Ska prova. I värsta fall så hamnar det på väggen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu har jag lösgjort holken. tog en varmluftspistol och värmde på så sakta. först när luften var 250 grader så hände saker. mycket lite först, en millimeter för varje värmning. men efter fem millimeter så gick det snabbare. lite ketchupeffekt.

har försiktigt slipat bort resterna av limmet med fint sandpapper, utan att skada fibrerna

ska tänka igenom nästa steg, hur holken ska limmas fast igen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har bestämt mig för att använda smältlim. inte epoxy. vill kunna ha möjlighet att ta loss holken igen.

tänker att jag smälter på ett tunt lager lim på bambun, så att den frilagda bambun täcks.

sen värmer jag holken och trycker på den. i omgångar.

måste bara kontrollera hur smältlimmet tål värme, för att anpassa temperaturen. återkommer...  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah. Smältlimmet tålde lätt 250 grader. Det här var mycket lättare än att ta bort holken. Den gled som på smält smör. Behövde inte ens skydda händerna mot värmen. Tog totalt ett par minuter. Om man räknar bort allt våndas och funderande. 

Sitter väldigt bra. Tyvärr så upptäckte jag nu att det även fanns ett glapp mellan metallholkarna, hona/hane, som tidigare dolts av glappet mot bambun.
Skulle tro att glappet mellan holkarna fanns först och att det med tiden har orsakat glappet mellan hona och bambun. 

På nya äventyr alltså... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...