Jump to content

Lina till loop klass #3

Recommended Posts

Fjärde säsongen som flugfiskare men har bara köpt paket innan lina spö rulle. Har beställt ett loop Evotec CAST Medium action 9 fot till torrflugefisket. Enligt loop så rekommenderar dom en lina som väger 8 gram 123 grain. Vilket jag tycker verkar tungt när jag kollar på andra klass 3 linor än loops egna. Tänkte beställa en Danielsson nymph w och kanske en extra spole så man kan ha en lina med lång klump och en med kort klump. En på loops sida hade köpt ett klass #2 spö där rekomenderade han Cortland Finesse Trout II. Men deras #3 lina väger 7,1 gram 110 grain. Känner mig helt vilsen.

Det där behöver du inte bry dig om, moderna spön klarar flera AFTM klasser, och dom flesta linor är en halv klass tyngre i iallafall, och linor med längre klumpar blir ju också tyngre efter du matat ut drygt 9 meter, i ditt fall skulle jag välja en långklumps lina i klass 3 och en kortklump i klass 4.

Edited by Ixoye

Loop Evotec 105 är en grym lina!

Det där är ju ett lite långsammare spö. Kör på en #3 ifall du trivs med ett hyfsat långsamt spö, annars kan du ju testa en annan lite lättare lina ifall du vill "snabba" upp spöt. 

• Like 1

Fast Finesse II linan från cortland är väldigt korrekt klassad och det är en harmonisk och snäll lina. Jag skulle gissa att en WF4 kommer passa perfekt till det spöt.

Hej jag är tacksam för alla tips.

Idag dök spöet upp. Jag tog med det ut till en jobbarkompis för testning av linor på gräsmatta. Provade olika linklasser från #2 upp till #5 bäst funkade det med en #4 lina det var som att spö och lina gifte sig. Jag har aldrig flugfiskat innan jag har bara viftat kändes det som. Spöet sköt lina något grymt även att det inte kändes för tungt. Bara att gubben inte kommer i håg vad det var för lina. Första linan av två beställd. Hittade en loop Evotec 105 #3 för 550 kunde inte motstå det priset. Funderar fortfarande på vilken mer det blir men en kort klump #4 kanske en Barrio small stream.