Jump to content

Värmebölja och öringrom

Lodjur

Recommended Posts

Åhoj!

Den väldigt tidiga värmeböljan som just nu och kommande vecka (minst) plågar stora delar av Sverige ställer till problem med öringstammen i mitt lokala fiskevårdsområde som jag är engagerad i. Nästa vecka väntas temperaturer upp till +30 C och det har inte regnat en droppe på över två veckor. Så långt prognoserna räcker så är det stora solar, +25 eller mer, och fortsatt inget reng som väntar.
Kul för många, men inte för fisken (och brandmännen).

Problemet vi står inför i våran klubb (som hanterar några mindre sjöar med bäckar mellan dem, och en större i slutet av systemet) är att vattennivåerna redan är väldigt låga. Bäcken ut från den sista och största sjön i systemet är redan idag helt torrlagd. Det gör inte så mycket i sig, men även bäckarna mellan sjöarna uppåt i systemet som öringen leker i har börjat tappa flödet. Om ytterligare 10 dagar med äckligt höga temperaturer och utan regn så finns en stor möjlighet att även dessa torkar ut och både rom från höstens lek och yngel från tidigare år dör (man kan ju kanske hoppas att ynglena tar sig ut i sjöarna i förtid om det behövs).
Som tur är så är våran sjö en bergsjö och är i alla fall 15-18 meter djup på sina ställen, så kallt vatten finns alltid tillgängligt även om syrenivån lär vara skrattretande låg, så befintlig fisk klarar sig nog hyfsat OK.

Tar gärna emot tips på vad man kan göra, om det finns något, för att hjälpa äggen och ynglen i bäckarna igenom denna period.

Edited by Lodjur
  • Sad 1

5 hours ago, Tundraman said:

Varför inte flytta norrut där de är bättre fiskeklimat... 

Bättre fiskeklimat under 3 månader per helår :D nu hjälper det inte sjön om jag flyttar, den och fiskarna är kvar på samma plats ändå

• Like 2

1 hour ago, Lodjur said:

Bättre fiskeklimat under 3 månader per helår :D nu hjälper det inte sjön om jag flyttar, den och fiskarna är kvar på samma plats ändå

-30 är mkt bättre än nollgradig plaskvåt vintersörja...  😁 även trygghetsklimatet är bättre norrut.. 

Ett tips för framtiden är att se om det finns någon våtmark att återställa eller skapa. På många platser har våtmarker byggts bort och är viktiga buffertar för torra perioder. Sportfiskarna kan hjälpa till med kunskap kring hur det ska gå byggas. 

• Like 1

Borde inte rommen från höstens lek redan ha kläckts ? Men förstår att du är oroad för yngel och smolt. Är också orolig för att havsöringens lekbäckar kommer att torka ut i år. Trist också att fiskesäsongen i sötvatten blir så begränsad av höga temperaturer, både i åar och sjöar häromkring. I havet är det dessutom redan 17-18 grader. 

Här uppe har vi nu först börjat få lite värme, men extremt lågt vatten i älven. Kommer en fjällfloden om ca 2 veckor om värmen håller i sig.

Men det är lite snö i fjällen och det lär inte ge ngt långvarigt högvatten.

Med det vattenstånd vi har nu är det nästan omöjligt att färdas med båt (ca 70 cm under normalvatten) finns risk att det blir än lägre🥶

Stor risk för att det blir rekordlågt vatten i älven om det inte regnar mycket, men alla snackar ju om en rekordvarm sommar🙁

• Like 1

1 hour ago, puoltsa19 said:

Här uppe har vi nu först börjat få lite värme, men extremt lågt vatten i älven. Kommer en fjällfloden om ca 2 veckor om värmen håller i sig.

Men det är lite snö i fjällen och det lär inte ge ngt långvarigt högvatten.

Med det vattenstånd vi har nu är det nästan omöjligt att färdas med båt (ca 70 cm under normalvatten) finns risk att det blir än lägre🥶

Stor risk för att det blir rekordlågt vatten i älven om det inte regnar mycket, men alla snackar ju om en rekordvarm sommar🙁

Nyss va de ju så broarna nästan åkte med vårfloden i Torne/muonioälv....eller va de bara där Greta hade bestämt att de skulle va klimatkris?

42 minutes ago, Tundraman said:

Nyss va de ju så broarna nästan åkte med vårfloden i Torne/muonioälv....eller va de bara där Greta hade bestämt att de skulle va klimatkris?

Vi hade bara ett kortvarigt högvatten inte alls som i Tornedalen.

Här är det tvärt om, knappt nån vårflod och fjällfloden märks knappt vissa år.

Öringfisket blir sämre för var år som går, finns knappt nån öring kvar i älvarna. Beror nog på många olika faktorer, miljön är helt klart en faktor och mycket annat där till🙂

• Like 1

1 hour ago, puoltsa19 said:

Vi hade bara ett kortvarigt högvatten inte alls som i Tornedalen.

Här är det tvärt om, knappt nån vårflod och fjällfloden märks knappt vissa år.

Öringfisket blir sämre för var år som går, finns knappt nån öring kvar i älvarna. Beror nog på många olika faktorer, miljön är helt klart en faktor och mycket annat där till🙂

Har klurat o tänkt mkt på de där att allt fiske har blivit sämre överallt hyfsat samtidigt...

De kanske tas upp för lite fisk i älvarna? 🤔 under 100år har de ju vart ganska kraftiga uttag med fisk med nät o not + andra konstiga metoder...   Senaste 20åren har fisket reglerats och de hela har bara gått utöver ganska snabbt...  De kanske blir dålig nyproduktion pga mindre fisk har tagit upp?

• Confused 1

7 hours ago, Tundraman said:

Har klurat o tänkt mkt på de där att allt fiske har blivit sämre överallt hyfsat samtidigt...

De kanske tas upp för lite fisk i älvarna? 🤔 under 100år har de ju vart ganska kraftiga uttag med fisk med nät o not + andra konstiga metoder...   Senaste 20åren har fisket reglerats och de hela har bara gått utöver ganska snabbt...  De kanske blir dålig nyproduktion pga mindre fisk har tagit upp?

Nja, det har jag svårt att inbilla mig. Fisken leker liksom inte mer/effektivare för att den upplever någon form av tryck t.ex från fisket. Om det är något som sker hyfsat parallelt över hela landet/norden så är det nog miljörelaterat på något vis. Finns många potentiella bakgrunder, svårt att gissa.
Om det som jag upplever nu, att lekbäcken börjar torka ut, är något som upprepar sig på många platser så är ju det till exempel en potentiell anledning. Ynglen dör.

• Like 1

Fortsätter den här vädertypen med tidiga värmeböljor och avsaknad av regn tidigare och tidigare i södra Sverige lär det bli svårt för öringen oavsett migrerande eller stationära stammar , tillslut finns det inte så många verktyg att ta till i biotopvårds lådan utan tillräckligt med nederbörd /grundvatten blir vattentemperaturen snart kritisk för öringen och redan nu är den ju 19-20 grader i många vattendrag och då har vi inte haft varma nätter ännu som kommande vecka

Trotts en kall vår går det rasande fort i den här vädertypen för att det skall bli lågt och varmt vatten , på kort sikt lär väl öringfisket i norr bli bättre med ett varmare klimat medans här i syd lär det bara gynna de varmvatten anpassade arterna abborre, gös mm , får vi ingen nederbörd de kommande veckorna av större mängd så ser det verkligen inte bra ut .

Edited by trigger hammer
  • Like 2

Förändringar man ser tydligt är att

-Älven går upp 3-4 veckor tidigare, vårfloden har i princip försvunnit, i alla fall minskat drastiskt.

-Jag tror större delar av älven är bottenfrusen, efter älven frusit svallar det mer eller mindre hela vintern, inte ovanligt med 1,5 meters isar på älven, p.g.a. svall

-Fjällfloden kommer lite tidigare.

-Vissa somrar finns det knappt nå mygg alls. Förut kunde det vara så mycket mygg på sina håll att det knappt gick att andas(beror på att vårfloden minskat)

-Vattnet är betydligt varmare i älven, mört och annan fisk som tidigare inte funnits i älven etablerar sig. Dom vandrar upp efter älven när vi har såna här extrema lågvatten.

-Öringen minskar drastiskt, men harren gynnas

-Vissa somrar vakar knappt harren men när man får dom ser de ut som rugbybollar och är fulla i snäckor🙂

Kort och gott Greta har nog lite rätt ändå, det händer saker i miljön, inte mycket som är till det bättre🙂

• Like 6

7 minutes ago, puoltsa19 said:

Förändringar man ser tydligt är att

-Älven går upp 3-4 veckor tidigare, vårfloden har i princip försvunnit, i alla fall minskat drastiskt.

-Jag tror större delar av älven är bottenfrusen, efter älven frusit svallar det mer eller mindre hela vintern, inte ovanligt med 1,5 meters isar på älven, p.g.a. svall

-Fjällfloden kommer lite tidigare.

-Vissa somrar finns det knappt nå mygg alls. Förut kunde det vara så mycket mygg på sina håll att det knappt gick att andas(beror på att vårfloden minskat)

-Vattnet är betydligt varmare i älven, mört och annan fisk som tidigare inte funnits i älven etablerar sig. Dom vandrar upp efter älven när vi har såna här extrema lågvatten.

-Öringen minskar drastiskt, men harren gynnas

-Vissa somrar vakar knappt harren men när man får dom ser de ut som rugbybollar och är fulla i snäckor🙂

Kort och gott Greta har nog lite rätt ändå, det händer saker i miljön, inte mycket som är till det bättre🙂

När man ser att du regerar på förändringar så långt norröver så blir det ju inte mindre bekymmersamt , har gått hela klibbiga kvällar i skuggan ibland träden längs min lilla å och inte haft en mygga på mig och om allt går i cykler? så får det gärna byta snart för min del

• Like 1

5 minutes ago, trigger hammer said:

När man ser att du regerar på förändringar så långt norröver så blir det ju inte mindre bekymmersamt , har gått hela klibbiga kvällar i skuggan ibland träden längs min lilla å och inte haft en mygga på mig och om allt går i cykler? så får det gärna byta snart för min del

Tror att det här är mer än en cykel.

Jag har ju haft äran att få fiska Öring på 70-80 talet efter Kalixälven, fisket var helt sagolikt.

Förra året fick jag inte en enda öring i älven, lika var det för han jag fiskar med, ingen öring.

Kan var lite överfiskat men jag tvivlar, många faktorer spelar in men miljön är kanske största boven

• Like 4

10 minutes ago, puoltsa19 said:

Tror att det här är mer än en cykel.

Jag har ju haft äran att få fiska Öring på 70-80 talet efter Kalixälven, fisket var helt sagolikt.

Förra året fick jag inte en enda öring i älven, lika var det för han jag fiskar med, ingen öring.

Kan var lite överfiskat men jag tvivlar, många faktorer spelar in men miljön är kanske största boven

Någonting håller på att hända och man går och glor i sina väderappar som ett fån för att hoppas att få se skymten av en prognos med regn i , många miljöer har ju inte ens hämtat sig ifrån 2018 och hitills är det ju lika illa även i år. Att man inte rår på vädret jovisst men det är inte kul att stå där med armarna i kors och se björkarna bli gula innan midsommar och vattendragen bli mindre och mindre  sol och bad är härligt ! men det finns viktigare saker än antalet soltimmar på huden 

• Like 4

Jag själv springer runt i mina trakter och fiskar inte längre. Åarna tog rejält med stryk 2018 och det lär tyvärr inte bli bättre i år. Förr var jag tvungen och ha myggmedel på mig för att härda ut, men de senaste åren behövs det inte. Märker att insektslivet har förändrats något enormt till det sämre. Kläckningarna som sker är över på ett ögonblick, och de var mycket rikligare under längre perioder för bara några år sedan. Jag får nöja mig med att gå runt åarna med kaffekoppen, och hålla tummarna för att det ska bli kallare och regna mer åren framöver.

Sitter med morgonkaffet och glor på tv där meteorologen pratar om långtidsprognosen över sommarens väder om hur torrt det är i Europa på många platser och ner till 1 meter torrt i backen i Sverige och att läget är allvarligt på många sätt … , ändå är både tv värdarna samt meteorologen som fnittriga småflickor av glädje över att det blir mängder av sol i sommar och man undrar ju hur fan tänker ni ??? 

Tyvärr är detta kynnet som präglar folk i allmänhet och det finns mediala konstruerade floskler om klimatångest och annat jävla meningslöst dravel , det enda folk kommer att reagera på i sommar är om det blir grillförbud på egna tomten och bevattningsförbud för sin gräsmatta , 95 % av befolkningen skulle vara supernöjda om denna vädertypen varade tills i oktober utan att reagera 

Våra eminenta politiker skall tydligen dra samma vals om sin skit i debatt i kväll igen om diverse inklusive miljö och klimat , varför kan man undra ingen av dom bryr sig ju egentligen inte alls och har heller inte förmågan eller modet att driva en politik som gynnar miljö kontra risken att få dåliga opinionssiffror 

Jodå det kommer lite glädje ämne här och var men på det stora hela så nej! vi fixar inte det som behövs varken i Sverige, EU eller Globalt 

• Like 2

3 hours ago, Lill-Niklas said:

Tyvärr lär kallvattens fiskar som öring och röding få det väldigt tufft inom en väldigt snar framtid om detta håller i sig. Sen ska vi inte tala om insekter. Känns som en dyster framtid.

Å andra sidan finns det öring i t.ex. England, deras älvar borde vara varmare än våra.

Det ser inte ljust ut just nu, men inget beckmörker heller 🙂

Edited by puoltsa19

22 hours ago, puoltsa19 said:

Å andra sidan finns det öring i t.ex. England, deras älvar borde vara varmare än våra.

Det ser inte ljust ut just nu, men inget beckmörker heller 🙂

England är väl inte så varmt, mest regnigt? Dessutom har de väl en hel del källflöden som håller ner temperatur i åarna. Tror många åar i långt upp i Sverige kommer bli för varma på sikt. Blir väl vitfisk, gädda, abborre och gös som gynnas.

Edited by Lill-Niklas

4 hours ago, Lill-Niklas said:

England är väl inte så varmt, mest regnigt? Dessutom har de väl en hel del källflöden som håller ner temperatur i åarna. Tror många åar i långt upp i Sverige kommer bli för varma på sikt. Blir väl vitfisk, gädda, abborre och gös som gynnas.

Här uppe har det exploderat med Abborre och i höstas fick vi Mört för första gången.

Ingen bra utveckling, nån mil längre ner efter älven får dom Id, bara en tidsfråga innan vi har dom här.

Harren gynnas för stunden men öringen framförallt kommer få det tufft

Edited by puoltsa19

1 hour ago, Tundraman said:

Har alla klimatångest eller?

Man skulle ha utbildat sig till psykolog 🙄

Hej Tundraman.

Jag undrar bara lite försynt vad du grundar dina iakttagelser på…

(Jag skulle också gärna skita i all vetenskap och alla rapporter, för man vill ju inte ens veta hur galet det står till. 
Så jag fattar grejen typ)…

Men varför tar du ens upp kampen?

Tror du själv allvarligt att allt som händer nu är oberoende av all skit vi håller på med?

Det tror inte jag!

Kom med några sköna argument på varför det inte är så, då kanske du slutar låta som D. Trump. 
(finns i bakhuvudet att du är ett troll, men det gör inget. Det är inte miljöförstörande i alla fall). 😉

Edit:(Kollade lite runt dina andra inlägg, så mina tankar på trollet går bort och i många hänseenden håller jag med det du skriver. Men inte i detta om miljön. 
På kort sikt skulle ett totalförbud på ispimpling i strömmande vatten vara det som skulle få mest resultat. Men i det långa loppet så måste vi nog tänka till på hur vi beter oss).

Edited by Bob
  • Thanks 2