Jump to content

Recommended Posts

Posted

Någon som har ett förslag på en rymlig vadarsko med hög kvalité? Provat Simms G3, Orvis leigtweight men tyvärr är de för smala i foten. Har ett par Finska som heter Atom som är väldigt sköna MEN de har ingen förstärkning över tårna viket gör att vattentrycket trycker skon över tårna så jag får blånagel. Prövat många märken och modeller men inte lyckats hitta den perfekta skon för mig.  Haft blånagel de sista 15 åren p.g.a. detta, Har ett par Simms vadarskor som är perfekta men de blir så blytunga när man vadar så de orkar jag inte använda. Mina krav är höga m.a.o. Lätta fast de är blöta, rymliga och förstärkta över tårna, gärna en bra gummisula som går att dubba.

Posted

Tycker du ska prova ett par Vision Musta Michelin

Jag köpte dessa i våras och hittills kan jag med råge säga att det är den mest stabila skon jag haft, jag har själv ganska stora och breda fötter och dessa sitter helt perfekt jag gick upp någon storlek för jag har ofta dubbla tjocksockar.

Gummisulan är den överlägset bästa jag haft till och med bättre än tidigare sulor med studs som jag haft, dessa har jag inte satt några studs i och kommer inte behöva heller.

Kvalitén kan jag inte uttala mig om men efter 20isch fiske pass i ganska tuff vadning och terräng längs Byskeälven ser dom fortfarande tipp topp ut.

Posted (edited)
54 minutes ago, AndersU said:

Tack för tipset, Blir dom tunga när du vadat, alltså håller mycket vatten efter vadningen ?

Jag tycker dom dräneringhål som finns i skorna gör sitt jobb bra men det är klart det är rejäla kängor, säkerligen inte de lättaste på marknaden men det tyder ju också på att de kanske håller lite bättre? 🤷‍♂️

Edited by PiteåDanne
Posted

Korkers är breda. I alla fall de jag haft

Posted
5 hours ago PiteåDanne sa:

Jag köpte dessa i våras och hittills kan jag med råge säga att det är den mest stabila skon jag haft, jag har själv ganska stora och breda fötter och dessa sitter helt perfekt jag gick upp någon storlek för jag har ofta dubbla tjocksockar.

Gummisulan är den överlägset bästa jag haft till och med bättre än tidigare sulor med studs som jag haft, dessa har jag inte satt några studs i och kommer inte behöva heller.

Kvalitén kan jag inte uttala mig om men efter 20isch fiske pass i ganska tuff vadning och terräng längs Byskeälven ser dom fortfarande tipp topp ut.

Instämmer på mycket av det du säger. Bra och slitstark sko. Rymlig, har absolut lite vikt men inget problem, om man inte ska vandra långt på fjället.

Den stora nackdelen bara är att mina (har även läst att andra har det problemet) har sugit in så inåthelvete mycket sand/partiklar som finns inne i fodret, mellan ytter och innerskal typ, så ena foten får inte plats snart 😅 kanske får lägga några kirurgiska snitt någon dag.

Annars så är det en kanonkänga, haft mina i 3 år nu och inte en skråma eller trasig söm. 

• Like 1
Posted

Det finns ett par  Simms Flyweight Access skor till salu på Blocket just nu till halva priset, verkar vara i nyskick.

De skorna är väldigt lätta ock sköna att gå i har själv ett par.

Posted
17 hours ago, PiteåDanne said:

Helt enig, har inte vadat i Byske dock, men på steniga och brötiga kuststräckor.

• Like 1
Posted

PiteåDanne finns det någon sportfiskeafför i Piteåtrakten som har Visionkängan? Allmänt skralt häruppe med sortiment av vadarskor etc. 

• Like 1
Posted
3 hours ago, AndersU said:

PiteåDanne finns det någon sportfiskeafför i Piteåtrakten som har Visionkängan? Allmänt skralt häruppe med sortiment av vadarskor etc. 

Jag köpte mina på Nymans i Piteå

Men nog torde väll Wildmarkshoppen i Luleå kunna ta hem den skon åt dig om dom inte redan har skon i lager så du kan prova, dom säljer väll Vision?

Också har cykel och fritid i Skellefteå ett stort sortiment också!

Posted

Vildmarksshopen tar hem men då får man stå för frakten, ska ringa och höra vad de har i Piteå. Tack för tipset 🙏

• Like 1
Posted

Det blev ett par Vision Michelin, kändes bra på foten och verkar ha hög kvalite. Tack för hjälpen alla som skrivit. Nymans i Piteå,  wov vilken affär, stort sortiment och bra personal. Rekommenderas!

• Like 1
Posted
7 hours ago, AndersU said:

Det blev ett par Vision Michelin, kändes bra på foten och verkar ha hög kvalite. Tack för hjälpen alla som skrivit. Nymans i Piteå,  wov vilken affär, stort sortiment och bra personal. Rekommenderas!

Tror du kommer bli supernöjd!

Nymans i Piteå (Jaktia) har blivit bra mycket bättre senaste 2-3 åren än vad det var innan ett stort lyft har nya fiskeri ansvarige sett till att blivit.

Posted

Jag har också köpt ett par Vision Musta, otroligt sköna skor och rymliga.

Dock har dom väldigt hala sulor tycker jag, gjorde en jämförelse idag mot mina gamla och slitna Patagonia med ”sticky rubber” sula, som natt och dag..

• 1 month later...
Posted
On 6/9/2023 at 9:29 AM, Henka said:

Helt enig, har inte vadat i Byske dock, men på steniga och brötiga kuststräckor.

Jag är fortfarande väldigt nöjd med skorna, men det är ena jävla skitsnören som följer med.

Köp ett par nya direkt, eller ännu hellre, kräv att butiken skickar med ett par riktiga!
(Mina gick av efter en vecka, och inte bara det ena, utan båda.)
Varför ska det envisas med runda snören till vadarkängor? Det är ju ren smörja.
Helt i klass med spårskruv 🤬

Posted
37 minutes ago, Karl T said:

Kör folk samma stl i simms och vision?

När jag provat så tyckte jag att jag skulle ha en storlek mindre hos Vision än Simms på skorna.

Posted
9 hours ago, Henka said:

Jag är fortfarande väldigt nöjd med skorna, men det är ena jävla skitsnören som följer med.

Köp ett par nya direkt, eller ännu hellre, kräv att butiken skickar med ett par riktiga!
(Mina gick av efter en vecka, och inte bara det ena, utan båda.)
Varför ska det envisas med runda snören till vadarkängor? Det är ju ren smörja.
Helt i klass med spårskruv 🤬

Japp, ett av mina var av redan i kartongen😁

Fick nya från simms av butiken i reserv och det var tur för dom verkar inte tåla vatten..

Sköna skor men ska dubba dom eftersom dom är farligt hala i jämförelse med patagonia jag kört med tidigare.

• 2 weeks later...
Posted

Är du fortfarande nöjd @AndersU? Jag har hört gott om de där skorna från flera. Ska va grymt bra grepp i sulan. Har tyvärr inte testat själv än.

Posted
On 6/16/2023 at 12:47 AM, Mats.J said:

Jag har också köpt ett par Vision Musta, otroligt sköna skor och rymliga.

Dock har dom väldigt hala sulor tycker jag, gjorde en jämförelse idag mot mina gamla och slitna Patagonia med ”sticky rubber” sula, som natt och dag..

Om det är Riverwalker du menar med denna sula så förstår jag precis vad du menar med bra grepp, har haft otalet Simms, Korkers, Loop, äldre Vision, Guideline och säkert nått märkte till med filt, odubbat och dubbat. Idag kör jag Simms G4 pro som är fulldubbade med deras svindyra kleats, bytte för andra gången i somras o det kostade 1500! 
Men inga har haft fäste som ens varit i närheten av Riverwalkern. Dessutom var den superskön. Patagonia kom sen med en efterföljare med en grövre sula, den var dock helt kass och som en tvål i ett badkar!

IMG_2315.png

• Thanks 1
Posted

Min favorit, oöverträffat, är fortfarande patagonias danner boots, corduramodellen med läder. Löjligt dyra men kvaliten är fantastisk på alla plan. Osäker på hur länge jag haft mina nu men kanske tre-fyra år. Passformen är gympadojor, stabiliteten är topp och greppet super. Finns kanske en tråd om dem någonstans? Återkommer med en bild. De är välanvända nu och fortfarande nr 1.