Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det har varit en tanke jag burit under många år, vi har haft husbil, tält, hyrt stugor och nu dom senaste åren husvagn. 

Samtliga transportmedel och boendeformer har haft sina för o nackdelar.

 

Tält är smidigt, billigt o tar ingen extra parkeringsplats när det inte används, MEN, man blir väderberoende, numera är det ju bra om kvicksilvret inte går under +15 på nätterna, för att inte tala om det dessutom trillar ner någon droppe regn😅

 

Hyra stuga, ofta prisvärt kring fiskevatten men blir sällan spontana kortare tripper pga planering o tillgång. 

 

Husbil, som ett rullande hotell med alla bekvämligheter så som komplett kök, dusch, skön säng o tv om krafterna tryter eller om vädret inte är till belåtenhet. Men fiskar man lax så rör man sig ofta och över stora områden och då är husbil inte alltid smidigt när allt ska ha sin plats när man ska förflytta sig. Den ska oxå ha en parkering någorlunda nära hemmet, vinterförvaring osv..

 

Husvagn, det här har vi älskat! Du får med dig ”hela” hemmet, när man ställt husvagnen så har man bilen o förflytta sig med. På minussidan är parkering hemma och att dra på den, speciellt om man dras till Norska små fjällvägar!

Men husvagnen är såld sedan en tid då vi numera har elbil, skulle kanske funka om det stod en laddstolpe var 15:e mil exakt dit vi ska..

 

Så nu var det läge att dra igång projekt ”Fiskebil” 

Hur ska en sådan vara, som en husbil med alla bekvämligheter och ståhöjd i skåpet? Nää, inte stor o klumpig, det var bestämt!

En Caddy då? Liten o smidig. Ja det var nära att det blev en sådan men på bekostnad av för mig för lite möjligheter att bygga in dom bekvämligheter jag vill ha.

Det landade i storleksordningen en normalhög Transporter eller Vito.

Efter en lång kravlista med bla. lång modell för att få plats med allt, baklucka (inte dörrar) med glas som man kan stå under när man byter om i fall det regnar, sidodörr med glas(vill inte bo i en konservburk), kaptensstolar så passagerarstolen kan byggas om till vändbar, automat för komforten, hög lastvikt då inredningen kommer väga en del, silver-metallic, rätt skick, pris osv..

Det är väl bara att slå upp Blocket o bestämma sig för en bil då, nja det var inte riktigt så enkelt skulle det visa sig, det är inte så svenska hantverkarbilar ser ut! Så efter knappt ett års letande och sneglande på Tyska marknaden där dessa bilar om än få så dyker de upp emellanåt iaf.

Jodå den fanns i Tyskland till slut, men köper man begagnat får man alltid tulla på sin kravspec, den här gången var det färgen, den är gul, jätte-GUL! men efter att tittat på annonsen ett tag så tycker jag nu att den är rätt okej o lite rolig och skulle nu inte vilja byta bort det:)

Jag fick hem bilen i april och bygger på helgerna om tid finns, inget färdigdatum är satt men hoppas att kunna testa den till höstfisket även om den inte kommer vara helt klar till dess. Många byggtimmar kommer det bli..

Tanken med bilen är att det mesta ska finnas för off grid.

Uppdateringar här när det hänt lite nytt för att kanske inspirera andra som har liknande tankar.

  • Like 6
Posted

Ballt! Något man själv skulle vilja göra i framtiden. Har du valt modellen med fyrhjulsdrift, eller hur gick tankarna kring det och markfrigång?

Posted
52 minutes ago, SBG said:

Ballt! Något man själv skulle vilja göra i framtiden. Har du valt modellen med fyrhjulsdrift, eller hur gick tankarna kring det och markfrigång?

Det fanns oxå på önskelistan men det var nog svårt att hitta den här, Vito är bakhjulsdriven och det hade varit najs med fyrhjulsdrift men det drar iväg i pengar. Har prioriterat skicket och inte en allt för gammal bil, det kostar en del bygga o vill inte bygga på en bil som har det mesta bakom sig.

Det går att öka på markfrigången med höjningssatser har jag sett, vi får se om det blir det..

Posted
3 hours ago, stingerlaxen said:

Det går att öka på markfrigången med höjningssatser har jag sett, vi får se om det blir det..

Om jag inte är ute och surrar så brukar hjulhusen vara väl tilltagna på dom där och man kommer långt med att gå upp i däckdimension. 

  • Like 1
Posted

Det första jag gjorde var att plocka bort komfortväggen, det gav genast ett lite luftigare intryck och en förutsättning för att kunna röra sig fritt mellan hytten och den blivande bodelen. 

EF365BB1-78D3-48E2-8450-B7C23597E96B.jpeg

AF02FA3A-F031-4F13-9459-6439308A004A.jpeg

1364047A-B878-4ADE-BD54-C14DB14EBCB9.jpeg

  • Like 2
Posted

Sedan var det dags för projekt taklucka. Taklucka garanterar alltid en bra ventilation och ser till att man inte drabbas av kolmonoxidförgiftning, kommer oxå montera en lågt placerad ventil för att ytterligare säkra ventilationen.
Valet föll på en MaxxFan som har en inbyggd fläkt som ska vara effektiv och gå tyst, fläkten funkar även när den är i stängt läge och är regntät när den är öppen, ska oxå gå ställa den på temperatur.

Alltid lite otäckt med håltagning, man får liksom bara en chans😬

6D324E4F-93E7-4D04-BA18-5A57DCADC638.jpeg

54B1E4CA-C6A2-41D6-B3CA-74AECAB2556F.jpeg

62AEB6D8-D715-459D-80C4-52F52047BA4F.jpeg

D374B628-2F93-4B4E-8BD4-79F21E259D57.jpeg

A846CC14-27AE-4BDA-AA58-B68065CAF48A.jpeg

  • Like 4
Posted

Värme kommer behövas för kalla o fuktiga dagar så en dieselvärmare ska lösa den uppgiften.

Många monterar värmaren och ofta den medföljande dieseltanken inne i bodelen, men jag ville absolut ha den utanför om det var möjligt, det visade sig finnas en liten men precis lagom stor plats helt perfekt placerad mellan tröskeln och en balk under bilen. Anledningen till att jag inte vill ha den inne i bodelen är att dom låter en del och att jag kommer behöva allt utrymme inne i bilen till annat. 

Dieselvärmaren monterades på en konsol som i sin tur hänger på fyra små  ”motorkuddar” för att ta bort ljud och vibrationer.

IMG_1118.thumb.jpeg.040029a2071a283e40944fc4e171f443.jpeg

  • Like 1
Posted (edited)

Så här ser det ut underifrån när den är monterad, när allt är inkopplat så ska det oxå monteras en skyddsplåt.IMG_1137.thumb.jpeg.daf745bfe9b04bca7a35b375d4f2fe2c.jpegIMG_1138.thumb.jpeg.26be796a215b5aff018dfea7ee561b13.jpeg

Edited by stingerlaxen
Posted
34 minutes ago, Ismo said:

Finnes det bara plats för att sova!...så räcker det..RAKLÅNG!!!

Sängen kommer bli ca. 80x200 med möjlighet att dra ut till 120cm på bredden, så tycker man om varandra så ska det funka o sova två😊

Posted

Nästa steg, isolering. Här finns det många skolor och tycken!
Jag använder självhäftande alu-reflekterande cellgummi, 100% tät och ligger helt an mot plåten så att det bildar en sandwichkonstruktion för att minimera fuktproblem med kondensbildning.
Börjar med hytten och stolparna bakom stolarna, bort med innertaket, på med ljuddämparplattor och sen cellgummi-isoleringen och tillbaka med innertaket. 
Råkade pilla lite på 🆘 knappen som sitter i panelen i innertaket, kan säga att den funkar klockrent! 


SOS ALARM! VAD HAR HÄNT!

öööööhhh, ta ta ta, det var inte meningen o trycka på den knappen, förlåt, och en förklaring😆

Fick sedan en trevlig lektion i när man ska använda den, ja ja jag fattar🙃

 

 

IMG_1405.png

  • Haha 3
Posted

Fortsätter med isoleringsarbetet, men innan cellgummi-isoleringen fylls balkarnas hålrum med fogskum.
På var sida uppe vid taket var det draget en synlig kabelhärva som var i vägen. Dessa innehöll inte mindre än 9+16 mindre kablar som fick kapas på lämpligt ställe för att kunna dra dom inne i hålrummet för att sen lödas ihop igen. 

IMG_1155.jpeg

IMG_1156.jpeg

IMG_1163.jpeg

IMG_1208.jpeg

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Det tidsödande isoleringsarbetet fortsätter, först ljudplattor sen cellgummi-isoleringen. Pilljobb i trånga utrymmen som kräver noggrannhet.

IMG_1231.jpeg

IMG_1232.jpeg

IMG_1233.jpeg

  • Like 2
Posted
2 hours ago, stingerlaxen said:

Det tidsödande isoleringsarbetet fortsätter, först ljudplattor sen cellgummi-isoleringen. Pilljobb i trånga utrymmen som kräver noggrannhet.

IMG_1231.jpeg

IMG_1232.jpeg

IMG_1233.jpeg

snyggt jobbat👍

  • Thanks 1
Posted

Efter isolering av tak o väggar var det dags att ta itu med golvet som består av inte mindre än tre olika nivåer! Så jämna ut och avsluta med ett par tunna XPS skivor, med plant underlag så återmonteras golvskivan, dock lite modifierad med ett lnlägg av formplywood vid sidodörren där kylskåpet senare ska stå.

Avslutar med att lägga på vinylplattor som blir den färdiga golvytan.

IMG_1263.jpeg

IMG_1265.jpeg

IMG_1275.jpeg

IMG_1281.jpeg

IMG_1290.jpeg

IMG_1291.jpeg

  • Like 2
Posted
51 minutes ago, stingerlaxen said:

Efter isolering av tak o väggar var det dags att ta itu med golvet som består av inte mindre än tre olika nivåer! Så jämna ut och avsluta med ett par tunna XPS skivor, med plant underlag så återmonteras golvskivan, dock lite modifierad med ett lnlägg av formplywood vid sidodörren där kylskåpet senare ska stå.

Avslutar med att lägga på vinylplattor som blir den färdiga golvytan.

IMG_1263.jpeg

IMG_1265.jpeg

IMG_1275.jpeg

IMG_1281.jpeg

IMG_1290.jpeg

IMG_1291.jpeg

Klickgolv (flytande golv) eller ngt med klister på baksidan?

Jäkligt seriöst arbete👍

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.



















×
×
  • Create New...