Jump to content

Recommended Posts

Posted

I somras var det svårfiskat i de svenska laxälvarna. Dålig uppgång, höga temperaturer och lågt vatten var några faktorer som bidrog till detta.

De få fiskare vi träffade som fått lax hade fått dem på väldigt små och tunna flugor, typ en kon och åtta hårstrån...

Vi ger inte upp så lätt, utan tänker göra ett sista försök innan säsongen stänger. Vi åker till Gaula sista veckan i augusti. Är det fortfarande dessa pytteflugor som gäller, eller hur ska vi tänka? Vilka "regler" finns när det gäller förhållandet vattenflöde, vattentemperatur och flugstorlek?

20230802_191438.jpg

Posted

Det är jättesvårt att säga.

Fisk som går tar på det mesta, fisk som står brukar gilla smått.

Högt vatten, större fluga, lågt vatten mindre.

Ju högre temp desto mindre fluga.

Så, det finns ett helt gäng parametrar, och de går gärna i konflikt med varann för att jävlas.

Mitt intryck är att fisk i augusti mer gillar diskreta färger, inte en massa glitter och sånt utan färger som smälter ihop med miljön...

• Like 1
  • Thanks 1
Posted
24 minutes ago, Henka said:

Det är jättesvårt att säga.

Fisk som går tar på det mesta, fisk som står brukar gilla smått.

Högt vatten, större fluga, lågt vatten mindre.

Ju högre temp desto mindre fluga.

Så, det finns ett helt gäng parametrar, och de går gärna i konflikt med varann för att jävlas.

Mitt intryck är att fisk i augusti mer gillar diskreta färger, inte en massa glitter och sånt utan färger som smälter ihop med miljön...

Tack för input! 🤩

Jag binder smått för brinnande livet. "Normalstora" har jag redan.

20230804_171829.jpg

• Like 1
Posted (edited)

Många är 'rädda' för att ha för små flugor, det är väldigt sällan ett problem - annat än att man tappar mycket fisk på dem.

Små dubbeltior brukar vara fina i augusti, men förstås även små tuber 

Tänk på att tunga tuber blir väldigt livlösa i svag ström, ta då hellre en sinktip och en oförtyngd fluga om det är dåligt drag i vattnet 

Edited by Henka
  • Like 1
Posted
9 minutes ago, Henka said:

Många är 'rädda' för att ha för små flugor, det är väldigt sällan ett problem - annat än att man tappar mycket fisk på dem.

Små dubbeltior brukar vara fina i augusti, men förstås även små tuber 

Tänk på att tunga tuber blir väldigt livlösa i svart ström, ta då hellre en sinktip och en oförtyngd fluga om det är dåligt drag i vattnet 

Jag har inga tunga tuber. De tyngsta har brass cone, mest för att balansera dem.

• Like 1
Posted

Hittade några US-tuber som jag tänkte binda på. De blir ju bra tunga, men kan vara bra att ha i de djupaste poolerna. Första valet blir plasttub eller krokfluga.

• Like 1
Posted

När vattnet blir kallare o fisken börjar röra på sig igen så blir den mer huggvillig. Bind brett, stort, smått osv. Men som Henke skriver är min uppfattning oxå dovare färger när mörkret närmar sig.

Inga regler utan undantag, gick bakom den här mannen i Mörrum på vårfisket -20, hyfsat med vatten o dom flesta inklusive mig hade stora glittriga flugor, när jag tittade på hans fluga så var det en anspråkslös två centimeters mörk no body fluga likt den du håller i handen.

Vi satt sedan vid samma bord till lunchen o då berättade han att han förmodligen aldrig tidigare i Mörrum på vårfisket varit i så mycket fisk som nu när han fiskat så små flugor, intressant!

Men som man brukar säga, funkar inget annat så kör svart:}

IMG_0716.thumb.jpeg.9c14dee5f068298fbc56bd2bc0934182.jpeg

• Like 4
Posted
21 minutes ago, Bigsalmon said:

Hittade några US-tuber som jag tänkte binda på. De blir ju bra tunga, men kan vara bra att ha i de djupaste poolerna. Första valet blir plasttub eller krokfluga.

Bara det är tillräckligt bra drag i vattnet så är us-tuber kanon🤙

• Like 1
Posted

Ett tips till på vägen!

Speed kills, så enkelt är det.

Men ibland kan det löna sig att tänka tvärtom; dvs försök fiska snabbt i långsamt vatten och långsamt i riktigt snabbt vatten.

• Thanks 1
Posted

Strl. Är!..tycker jag..inget fel..Lr. ej färgmässigt.

Pröva med frihängande krok till dom..korta ned "kroppen" avsevärt..

Typ Micke Anderssons Banan tub. Har Orginal kvar än.

Posted

Nu är inte jag något orakel inomlaxfiske, enbart fiskat 3 säsonger. Om man fiskar flera i grupp på samma sträcka så hade jag försökt fiska i "team" första kör flytlina och liten fluga, nästan osynlig. Nästa kör lite större, sen ner på djupet och kratta. 

Us tuber behöver inte vara illa, jag gillar 6 mm på mina mindre flugor väger inte så mycket och får ner flugan under ytströmmen.

Posted (edited)

Minsta fluga jag sett nån tagit en på ÄÄÄÄÄÄER

strl.14 dubbel...3-4 strån guld flasch.....max 10st hår av typ! Mård.. uppe i ONKA..ovan  Kangos(SveaSkogs vatten)

Löjligt lite fluga...Laxe!..säg 5kg.

Väldigt lågt vattenst.. det året ..Å VARMT VATTEN

Edited by Ismo
  • Like 1
  • Confused 1
Posted (edited)

Tappade en Lax engång utanför min stuga  tidigt 2000-tal

Fiskade Harr med den minsta Puppan jag hade då...14mm lång kropp...

Laxen var nog närmare 10kg ..den tömde min rulle med 90m lina totalt...mätte jag upp senare..

Älven är så bred där..den ville till andra sidan... minns jag..å det kunde inte jag!:lol:

0.20mm som spets ..är rätt seg på lång lina faktiskt.

Edited by Ismo
Posted (edited)
1 hour ago Ismo sa:

Tappade en Lax engång utanför min stuga  tidigt 2000-tal

Fiskade Harr med den minsta Puppan jag hade då...14mm lång kropp...

Laxen var nog närmare 10kg ..den tömde min rulle med 90m lina totalt...mätte jag upp senare..

Älven är så bred där..den ville till andra sidan... minns jag..å det kunde inte jag!:lol:

0.20mm som spets ..är rätt seg på lång lina faktiskt.

Det roliga med den Laxen var...fiskade efter Harr!,,,fick Harr..inga strl. alls!

Men vart en sträcka tom på Harr ? kanske 10 m..

"Tänkte"  Vad FAN!..undrar om det står en Lax där..?

Gick en runda till..kom till stället!.."Nu slänger jag flugan "Lax-vis"

BAM!..kraftig virvel..så satt den..å jag fick sitta på arslet ...å fundera vad den ville göra..

Edited by Ismo
Posted

Gaula? Var förberedd på allt från låg och varm älv till flomstor, skitig och ljummen älv. 😁 

Posted
On 8/4/2023 at 6:30 PM, Bigsalmon said:

Tack för input! 🤩

Jag binder smått för brinnande livet. "Normalstora" har jag redan.

20230804_171829.jpg

Inga gummiben? Ett orakel jag känner har hävdat att en bra fluga ska ha gummiben! Bara ett tips! 😜

• Haha 1
Posted
26 minutes ago, hö&gös said:

Inga gummiben? Ett orakel jag känner har hävdat att en bra fluga ska ha gummiben! Bara ett tips! 😜

Ja, varend jävla fluga har ju fått gummiben det senaste året 😆