Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vecka 30 spenderades hos mina morföräldrar som bor i rödupp ovanför Överkalix. Jag dängde efter laxen de två första dagarna men jag tappade suget och övergick istället till att jaga öring och harr. Jag trodde det skulle ge mer utdelning... Oj så fel jag hade hehe! Fick inte en enda fisk på 4 dagar. Eller Jo jag fick mycket smått. 

Jag fiskade i både Kalix älven (mestoslinkka, nedanför tärendö och även vid rödupp), provade långforsen i ängesån och även Tvärån som är biflöde till ängesån. 

Eftersom inga vak syntes till så fiskade jag mest med guldskalle nymf. Gröna caddis nymfer. Jag doppade flugan runt stora stenar, jag fiskade i djupfåror... ja jag provade allt. 

Jag vet ju att det finns fin harr i både Kalix älven och ängesån. Kalixälven lämpar sig dåligt för flugfiske med enhandsspö. I alla fall där jag var.

Ängesån är super fin att fiska. Långforsen var fruktansvärt svår att vada dock. Men vet att de övre delarna är något lättare att vada. 

Tvärån kändes också mycket bra. 

Men som sagt, ingen fisk. Hade jag bara otur eller fiskade jag på fel ställe/med fel grejer?

Någon som har något tips om vad man kan prova? Nu ska jag ju inte upp förrän nästa sommar igen men lika bra att vara tidigt ute hehe...

Posted

Det är hårt fisketryck på Ängesån och de mindre åarna, bla Tvärån . Och C&R har inte slagit igenom så många plockar upp all fisk de får oavsett storlek…

Finns i princip ingen öringstam kvar, den större harren brukar stå djupt eller i riktigt strömt vatten under sommaren. Kasta långt ger dig större chans på fisk, många flugfiskare får inte ut flugorna särskilt långt ;)

Åarna är dessutom väldigt regnkänsliga, bra vattenstånd är det inte många dagar per sommar, antingen för högt eller för lågt. I år har det varit mest högt pga allt regn.

Jag brukar gå och nöta efter lax i Ängesån (med dåligt resultat) men tar nån dag då och då efter harr och när allt stämmer så kan det vara riktigt bra fiske men de riktiga storharrarna är ett minne blott.

• Like 1
Posted
1 hour ago, MickeS said:

Det är hårt fisketryck på Ängesån och de mindre åarna, bla Tvärån . Och C&R har inte slagit igenom så många plockar upp all fisk de får oavsett storlek…

Finns i princip ingen öringstam kvar, den större harren brukar stå djupt eller i riktigt strömt vatten under sommaren. Kasta långt ger dig större chans på fisk, många flugfiskare får inte ut flugorna särskilt långt ;)

Åarna är dessutom väldigt regnkänsliga, bra vattenstånd är det inte många dagar per sommar, antingen för högt eller för lågt. I år har det varit mest högt pga allt regn.

Jag brukar gå och nöta efter lax i Ängesån (med dåligt resultat) men tar nån dag då och då efter harr och när allt stämmer så kan det vara riktigt bra fiske men de riktiga storharrarna är ett minne blott.

Samma kring Kiruna, öringen snart ett minne blått i delar av älvarna. Harr har vi däremot ganska bra med.

Laxen högt upp i Kalixälven konkurrerar ut Öringen(en av flera faktorer) dom har ju som sagt samma lekplatser.

• Like 1
Posted

I "Hemligjokk" finns det väl fortfarande gott om öring och grov sådan under de goda tiderna på året ?

Hemligjokk 16-6-06.jpg

• Like 2
Posted
27 minutes ago, Sovereign said:

I "Hemligjokk" finns det väl fortfarande gott om öring och grov sådan under de goda tiderna på året ?

Hemligjokk 16-6-06.jpg

Ni vet väl om att för varje gång ni skriver nåt om era vatten och lägger ut bilder så kommer folk närmare era hemliga vatten? Många som hänger här och bor och fiskar i samma områden. Snacket går fort.

• Like 1
Posted
17 hours ago MickeS sa:

Åh gud ja, det var riktigt sorligt att dra upp 5cm öringar bara... 

Fin harr har jag fått tidigare år på 12 fotarn när jag fiskat efter lax i ängesån. Men i år när jag fiskade med enhands kammade jag noll! Har ju varit i de övre delarna när jag fiskade lax (lappforsen, sistkos osv).

Ja tyvärr är det nästan jobbigt att erkänna för folk där uppe att man släppt tillbaka fisk. "fiskpussare" har man blivit kallad flera gånger haha

• Like 1
Posted
6 hours ago Sovereign sa:

Hemligjokk 16-6-06.jpg

Googlade "Hemlingjokk" men fick inte upp något... ;)

Posted
16 hours ago puoltsa19 sa:

Samma kring Kiruna, öringen snart ett minne blått i delar av älvarna. Harr har vi däremot ganska bra med.

Laxen högt upp i Kalixälven konkurrerar ut Öringen(en av flera faktorer) dom har ju som sagt samma lekplatser.

Har du något tips runt Kiruna för harrfiske? Förstår såklart att du inte kommer skriva ut ditt favorit vatten men något roligt strömmande vatten kanske du kan komma med? :)

Posted
41 minutes ago, lunne said:

Har du något tips runt Kiruna för harrfiske? Förstår såklart att du inte kommer skriva ut ditt favorit vatten men något roligt strömmande vatten kanske du kan komma med? :)

Ett tips är Kiruna och Gällivare kommuner 🙂

På med sjumilastövlarna och leta reda på Hemligjokk och Hemligkoski 🙂

• Like 1
Posted (edited)
On 8/16/2023 at 5:30 PM, puoltsa19 said:

Ett tips är Kiruna och Gällivare kommuner 🙂

På med sjumilastövlarna och leta reda på Hemligjokk och Hemligkoski 🙂

Du behöver kanske inte gå så långt, men tiden just nu (mitten av augusti) är inte riktigt "hetast". Mitten av september kan ge ett fantastiskt harr-fiske och vilka fiskar ! Det är fiskar i topp kondition du fiskar på. Lite senare är kanske också bra men problemet är korta dagar och lynnigt väder; bäst för de som bor nära. Skit fiske!

2005_1013Image0007.jpg

Sista fisketuren för året, 18-10-06.jpg

Edited by Sovereign
  • Like 1
Posted
På 2023-08-16 at 17:44 Sovereign sa:

Du behöver kanske inte gå så långt, men tiden just nu (mitten av augusti) är inte riktigt "hetast". Mitten av september kan ge ett fantastiskt harr-fiske och vilka fiskar ! Det är fiskar i topp kondition du fiskar på. Lite senare är kanske också bra men problemet är korta dagar och lynnigt väder; bäst för de som bor nära. Skit fiske!

2005_1013Image0007.jpg

Sista fisketuren för året, 18-10-06.jpg

Fin fisk! I september glömmer man inte att ta på sig raggsockorna i alla fall 😛

Jag brukar vara uppe och fiska i början och mitten på Juli i Överkalix :) Bor i Värmland så det brukar oftast bara bli en tur om året hehe

• Like 1
Posted

Ängesån har tyvärr inte bra Harr/öringfiske i dom trakterna du skriver, du kan få på våren någon Öring och större harr men annars är det 15-30cm harr. Många som pimplar på våren efter harr i groparna, och det gör nog inte saken bättre. Tycker även minimimått på harren borde ändras så att folk slutar ta upp dom få lekharrar som finns kvar i dom nedre regionerna, kanske fönsteruttag? Eller max 30cm?

Tvärån har precis blivit färdig med restaureringen från flottningstiden, så den kommer nog kanske bli bättre med åren förhoppningsvis. Lite öring tas på våren men inga mängder. Pimplas endel harr på våren där också i groparna tyvärr.

Kalixälven är samma gällande harrfiske, nedre regionerna har väldigt dåligt med större harr, vi får ibland på våren när vi fiskar efter lax i högvattnet kan det bita någon enstaka 35+. Ett av problemen där är Harrensdag som har bedrivits i herrans många år. Kamlunge, Jockfall, Narken och Männikö (stavning) som varit tävlande platser. Alla harr över 35cm tas upp och slås ihjäl och bland ca 100-300 deltagare så brukar vinnarharren ligga på ca 40+ cm. och det tas ca 10-20st godkända harrar. Där borde dom börja gå på längd istället för vikt om tävlingen skall fortsätta. Sen även där problem med pimpelfisket på våren samt båtfiske med "flugsläp". 

/ Ronny

• Like 1
Posted
På 2023-08-23 at 07:46 Landin89 sa:

Ängesån har tyvärr inte bra Harr/öringfiske i dom trakterna du skriver, du kan få på våren någon Öring och större harr men annars är det 15-30cm harr. Många som pimplar på våren efter harr i groparna, och det gör nog inte saken bättre. Tycker även minimimått på harren borde ändras så att folk slutar ta upp dom få lekharrar som finns kvar i dom nedre regionerna, kanske fönsteruttag? Eller max 30cm?

Tvärån har precis blivit färdig med restaureringen från flottningstiden, så den kommer nog kanske bli bättre med åren förhoppningsvis. Lite öring tas på våren men inga mängder. Pimplas endel harr på våren där också i groparna tyvärr.

Kalixälven är samma gällande harrfiske, nedre regionerna har väldigt dåligt med större harr, vi får ibland på våren när vi fiskar efter lax i högvattnet kan det bita någon enstaka 35+. Ett av problemen där är Harrensdag som har bedrivits i herrans många år. Kamlunge, Jockfall, Narken och Männikö (stavning) som varit tävlande platser. Alla harr över 35cm tas upp och slås ihjäl och bland ca 100-300 deltagare så brukar vinnarharren ligga på ca 40+ cm. och det tas ca 10-20st godkända harrar. Där borde dom börja gå på längd istället för vikt om tävlingen skall fortsätta. Sen även där problem med pimpelfisket på våren samt båtfiske med "flugsläp". 

/ Ronny

Hej Ronny och tack för ditt välinformerade svar! 

Låter som jag får söka mig till mer avlägsna vatten om jag vill få det harrfisket jag letar efter :)

Undrar lite på om harrfisket blir bättre längre upp i kalixälven? (Mellan parraka och masungbyn tex)