Jump to content

Prisvärd rulle som klarar klass 3-5

Olof Rensfeldt

Recommended Posts

Alltså, Danielsson Dryfly begagnad är ju ganska optimal till de flesta #5-spön. Nån mer initierad på tjecknymf får uttala sig om den kan funka till detta också. :) 

För att klämma in i budget är det begagnat som gälller.

Ett ok budgetalternativ kan annars vara den gamla Loop Graphite som var sjukt lätt (87 gram). 

• Like 2

Ett klokt val är att kolla begagnat också. Det finns så mycket därute, och lite äldre, säg 10 - 15 år, också Hardy kan fås för mycket rimliga pengar. Missa inte det och det gäller för spöna också.

• Like 1

3 hours ago M.Thors sa:

Alltså, Danielsson Dryfly begagnad är ju ganska optimal till de flesta #5-spön. Nån mer initierad på tjecknymf får uttala sig om den kan funka till detta också. :) 

För att klämma in i budget är det begagnat som gälller.

Ett ok budgetalternativ kan annars vara den gamla Loop Graphite som var sjukt lätt (87 gram). 

Oh nu blir man ju sugen på en Danielsson. Verkar vara ett kvalitetsbygge. Men som jag fattar det har den ingen broms. Vad är tanken med det?

22 minutes ago, Olof Rensfeldt said:

Oh nu blir man ju sugen på en Danielsson. Verkar vara ett kvalitetsbygge. Men som jag fattar det har den ingen broms. Vad är tanken med det?

Behövs mer broms än övervarvningsskyddet och friktion mot spöringar ger får man själv bromsa mot kanten på spolen. Eller bromsa som med löslina. 

Jag har till mina nymfspön stora Vision Nymphmaniac rullen, vikten på rullen ca 130 gram, samma vikt som dryfly. 

Rent spontant skulle jag nog inte valt en dryflyrulle, kan vara bra att kunna ha en reglerbar broms i rullen, speciellt när du har storfisk på och skall till att håva (tycker jag)

• Like 1

3 hours ago puoltsa19 sa:

Jag har till mina nymfspön stora Vision Nymphmaniac rullen, vikten på rullen ca 130 gram, samma vikt som dryfly. 

Rent spontant skulle jag nog inte valt en dryflyrulle, kan vara bra att kunna ha en reglerbar broms i rullen, speciellt när du har storfisk på och skall till att håva (tycker jag)

Jag känner mig också tveksam till att klara mig utan broms. Danielsson har visst en något dyrare variant med broms. Den kanske håller lika länge som dryflyen å då är det en engångsinvestering. Planen är att köra med en linspole med flytlina och när jag nymfar köra en monorig med nylonlina som jag bara fäster på fluglinan. Gillar tanken att ha en rulle för klass 3-5 å bara byta spö.

• Like 1

Vill du ha broms, mycket bra sådan så skall du välja en Hardy The Golden Sovereign ( min favorit sedan mer än 20 år) eller en Hardy Sovereign 2000. Nog några av det bästa rullarna som Hardy någonsin har tillverkat! En ny utgåva lär komma ut här under hösten, men som det sett ut med senare ny-produktion av Hardy-rullar så är priserna höga, mycket höga - alltså kolla på begagnat-marknaden. I Sverige kan det nog vare lite tunt med utbud men Ebay borde kunna ge dig lite att välja på- annars kan du kontakta mig !

Edited by Sovereign

3 hours ago Sovereign sa:

Vill du ha broms, mycket bra sådan så skall du välja en Hardy The Golden Sovereign ( min favorit sedan mer än 20 år) eller en Hardy Sovereign 2000. Nog några av det bästa rullarna som Hardy någonsin har tillverkat! En ny utgåva lär komma ut här under hösten, men som det sett ut med senare ny-produktion av Hardy-rullar så är priserna höga, mycket höga - alltså kolla på begagnat-marknaden. I Sverige kan det nog vare lite tunt med utbud men Ebay borde kunna ge dig lite att välja på- annars kan du kontakta mig !

https://www.flyfishingmarket.se/collections/begagnade-flugrullar/products/hardy-the-sovereign-7-8-med-2-extraspolar-begagnat

8 hours ago, Olof Rensfeldt said:

Jag känner mig också tveksam till att klara mig utan broms.

Den har alltså ett övervarvningsskydd och det räcker långt i min värld. Är man ändå inte på rullen under drillningen och försöker se till att linan kan dras ut lagom lätt? :) 

Det är en älskad rulle/konstruktion som funnits en massa år, den är värd ett försök! :) 

On 8/19/2023 at 9:40 PM, Brook said:

Länken ledar till en Hardy Golden Sovereign rulle. Rullen är nog är lite i överkant, Hardy Golden Sovereign 7/8 är bra för en lina #6 En av de minsta 3/4/5 är nog att föredra - den är bra för en lina #4. Jag har använt den och storleken större i alla år. På den minsta har jag fightat många vilda öringar i Kiruna-trakten. Största på torrfluga 2.0 kg., det var spännande men aldrig något problem med den rullen. I P&T har jag också använd denna lilla rulle mycket, största regnbågen 4,5 kg. inget problem men backingen fick se dagsljus. Jag fighter alltid mina fiskar direkt från rullen då är det koll på läget och med en Hardy Sovereign-rulle är det så snabbt att få upp löslinan (kullager och endast utgående klick). Testa en sådan rulle och du är troligtvis fast för alltid.

Edited by Sovereign

53 minutes ago, Olof Rensfeldt said:

Är Danielsson dryfly och f3w känsliga för smuts? Jag vet att jag har en tendens att lägga spöt i typ sand vid kritiska tillfällen när jag inte tänker efter och vill gärna att den är tät alternativt väldigt lätt att rengöra.

Ska du ha den både till klass 3 & 5 så skulle jag nog välja en Nymph W, men den kanske blir lite väl lätt för att väga upp en 9’ femma..?

Jag tycker dom är känsliga för smuts, börjar hacka för minsta skit, dock rätt lätt att göra ren om inte skiten hunnit valsas fast på hjul eller spolen.

Det här med att en flugrulle enbart är till förvaring av linan ! Jag tycker det är nys, var kommer det ifrån, någon gammal bok ? Flugfiskare i USA tycks tycka samma - gamla primitiva rullar är någon sorts kult. Förlorar du en fisk då var den för stark, snabbt etc. Du skall inte förlora en fisk grundat undermåliga grejor !

Ps : missuppfatta mig inte, fiskelitteratur är "guld" att studera, fundera över och bli klokare av! Det finns dock en del nyare böcker som i innehåll är mycket av delar av gammalt men inte ordentligt bearbetat. Myter typ att flugrullen i öringsfiske är i princip endast för att förvara linan på ! Så fel om fisken har lite storlek ! En annan är upphöjningen av fisket med torrfluga - visst är det kul är få fisk som tar något på ytan, det tycker jag också - men faktum kvarstår att kring 90 % eller så av fiskens mat finns under vattenytan - då får man fråga sig varför skall "jag" alltid envisas med att locka med en fluga som flyter på ytan ? Skit Fiske !

Edited by Sovereign

23 hours ago, Olof Rensfeldt said:

Är Danielsson dryfly och f3w känsliga för smuts? Jag vet att jag har en tendens att lägga spöt i typ sand vid kritiska tillfällen när jag inte tänker efter och vill gärna att den är tät alternativt väldigt lätt att rengöra.

Doppa den i vattnet innan du börjar fiska, har funkat klockrent för mig i drygt 30 år.