Jump to content

Havsöring- tips på spinnbeten

Folo

Recommended Posts

Detta är ju typ enda aktiva hö-tråden så lånar den lite. Ni som fiskar spinn, vad kör ni med ? drag med upphängarfluga, bombarda och fluga osv. Jag kör fluga själv men ska ta med en kille under hösten som bara fiskar spinn. Jag har dålig koll på vad som är lämpligt. Vi kommer fiska från land/utvadade och det blir väl Orust/Tjörn/Gullmarn med omnejd.

Mitt favoritbete är Truttan 11 och helst laddad med en UVO Spear trekrok i stl 6 från BKK.

Betet fiskar bra hela säsongen från 1 april till 30 september. Färgen spelar ingen roll så du kan välja vilken som.

betet funkar utmärkt på riktigt grunt vatten och fiskar samtidigt bra i hård ström eller på djupare vatten. Fiska betet så snabbt du kan 3-4 meter och sen gör du ett distinkt spinnstopp på 0,5-3 sekunder beroende på djup. Är det riktigt djupt kan du göra ett par längre stopp på 4-8 sekunder med. Betet backar när det sjunker.

du hittar betet på www.dittdrag.se

der finns även i 7 och 9 cm men 11 är bäst och mest all round👌🏻

Favoritlinan just nu är Berkley Sick braid 0,14mm 16,5kg i färgen fluo gul.

Lycka till🤗

Två andra riktigt grymma beten jag fiskar med själv är exempelvis. Ivan Slim och Jarno Vähämäki. Båda de här betena faller inom kategorin jag kallar ”skicklighetsbeten” betena behöver jerkas lite med toppen för att gången ska bli optimal. 

3 hours ago, Jonas said:

Jag använder och lyfter fram massor med olika beten från flera olika leverantörer och betesbyggare varje år. Men Truttan 11 är det leveranssäkraste och mest lättfiskade betet jag vet. Det är det jag sätter på kunders spön när jag guidar. 

Ska beställa några Truttan, använder mig av havsöringbeten när jag fiskar öring i stugan vi har efter torneälven (sjöfiske)

Alltid skoj att testa ngt nytt 👍

1 hour ago puoltsa19 sa:

Ska beställa några Truttan, använder mig av havsöringbeten när jag fiskar öring i stugan vi har efter torneälven (sjöfiske)

Alltid skoj att testa ngt nytt 👍

Min dotter Ebba körde dem på vår Kirunatur i slutet juni. Fick mängder med öring, harr och gädda. Det mest spektakulära med tanke på betet var en harr på 46 och en lake på 2,5kg😂 blev en 106 gädda med😁

• Like 1

Utöver klassikern Viking Herring (gärna 10g) gillar jag Westins Salty 18 g för grunda platser, F360 när det är lite djupare. Sen Falkfish Spöket 18 g och Hansen Fight 15 g.

Finns mycket bra, gäller oftare att hitta fisken :) Glöm inte kasten längs med strandlinjen såhär på höstkanten. Denna tog några meter från land. 

IMG_0802.jpeg

• Like 1

1 hour ago, Jonas said:

Riktigt snygg sommaröring @M.Thors😎👌🏻

Tackar, min största öring hittills och stor del av förklaringen till att flugspöt fått konkurrens på kusten för mig. 

Det var smått overkligt när den tog draget (Hansen Fight) och röjde runt i ytan. Första tanken var att jag hade fått en lax på kroken. Resten av drillningen gick relativt städat till (backade upp den på land). Liggandes i strandstenarna gick linan av och det blev dramatik igen. 😂 Fisken tog sig dock ingen vart och jag kunde efter fotografering bära hem 3,6 kg praktöring i början av september för fem år sedan. Tror nästa tur får bli nånstans däromkring. 

• Like 3

Alla på västkusten vet väl att det bara är viking herring som gäller! 😀

Utan att ha fiskat överdrivet mycket på västkusten så är silver-rosa viking herring min favorit som har gett min största västkustöring för säkert 10 år sedan.

• Like 1

Den här trekroken hottar upp vilket bete som helst https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/bkk-spear-21-uvo-treble-6-pack-4.html?gclid=EAIaIQobChMI8LDbuaPygAMVb4loCR1KQQK6EAAYASAAEgLKrvD_BwE

stl 6 eller 4.

Jag har även kört med BKKs enkelkrok. Tyvärr är den lite för cirklad så den skadar fisken mer än trekroken i nuvarande utformning. Den krokar däremot extremt bra men är kass om man vill återutsätta. Jag hoppas man släpper en till variant som inte är lika cirklad och som lämpar sig bättre när man släpper tillbaka de flesta man får.

• 4 months later...

Om du vill ha stor västkustöring så är savage gear sandeel 19g line thru jäkla bra, tar bara godkänd fisk och upp på dom i stort sett. Jag och polaren kör inget annat längr. När vi kör annat som spöket, viking, Westin mfl får man mycket smått tyvärr eller inget alls imho. 

• Like 1

2 hours ago ptr sa:

Om du vill ha stor västkustöring så är savage gear sandeel 19g line thru jäkla bra, tar bara godkänd fisk och upp på dom i stort sett. Jag och polaren kör inget annat längr. När vi kör annat som spöket, viking, Westin mfl får man mycket smått tyvärr eller inget alls imho. 

Jag tycker Line thru funkar sådär. Det är mer hype än effektivt är min bild och jag har testat ett helt gäng olika nu. Det är definitivt ett skicklighetsbete ska tilläggas. Jag skulle exempelvis aldrig sätta ett Line thru på någon av mina gästers spö.

Här tror jag vi kör den du pratar om? 

Men jag gillar långa drag precis som du @ptr 11-13 centimeter tycker jag är helt rätt om man vill rikta sig på större fisk. Det är faktiskt tveksamt om jag ens satte på ett mindre spinnbete än nio centimeter till mig själv eller någon gäst under hela förra årets säsong?

• Like 2

Ja line thru är mycket hype, anledning varför jag kör det är för att slippa lekanden, beteslås, fjäderringar och allt krafs som är onaturligt. En line thru sandeel med en pärla för knut blir otroligt stealth 😁 det på en 3-4m lång FG-knuten tafs är riktigt najs presentationsmässigt !

9cm + låter lagom faktiskt, har även tagit fisk på 27g sandeel men den är så tung och sållar egentligen inte bättre än 19g. Ibland om det är dött kan jag hänga på 15g men direkt blir snittet lägre, men då vill man mest ha något alls.