Jump to content

Harrflugor vad vilka flugor saknas?

coolname

Recommended Posts

Fått harrfeber vilka måsteflugor har jag glömt?

Storlekar?

Europa-12
Superpuppa
Dagslända
Gul forsslända
Clinkhammer
Nattslända
Haröra
Red tag

Och vad för sorts flugor kan vara gångbart i september?

Mvh.

Edited by coolname

Nattsländor i olika stadier och storlek brukar funka.

Goddard Caddis storlek 12-14

Streaking Caddis storlek 8-12

E12 riktigt stora till riktigt små

Ismo Puppor

Husmaskar

Larver m.m.

Skulle nog säga samma flugor som i augusti, men att du kompletterar men några små torra nattisar.

Harren tendera att sent på hösten stå i bakströmmar, finns ju ofta platser efter älven där strömmen vänder uppåt. Där var strömmen vänder samlas det vissa gånger hur mycket insekter som helst. Brukar fiska en liten bit ovanför dom platserna och resultatet kan bli riktigt bra.

• Like 3

Här kommer någon till.

Superpuppa. Gul stl 12 svart stl 14

några stora maraboustreamers, gärna med guldskalle stl 4-6. Grymt på större harr när de vägrar ta torrt.

• Like 1

On 9/1/2023 at 11:18 AM, Hogge said:

TKK

Men va fan - de kopulerar väl inte i september?

Även om det är en rolig fluga.

Stort jävla haröra med största storlekens guldskalle om man måste ner djupt. Ismo/Streaking Caddis eljest. Imho.

På 2023-09-01 at 09:51 Bigsalmon sa:

Jag kör väldigt ofta med Mugly Caddis, antingen kanelfärgad eller mörkt mörkbrun. Storlek 12-16.

Haröra med guldskalle är ett annat säkert kort, både små och stora.

20230713_150754.jpg

En undran bara!..vad har flugan på bilden för färg egentligen?

2 hours ago, T-bum said:

Men va fan - de kopulerar väl inte i september?

Även om det är en rolig fluga.

Stort jävla haröra med största storlekens guldskalle om man måste ner djupt. Ismo/Streaking Caddis eljest. Imho.

Nja, var uppe i Kaitum den här tiden en gång och då blev de väldigt selektiva på knott av nån anledning? Sen dess är det en höstfluga :)

13 minutes ago, Hogge said:

Nja, var uppe i Kaitum den här tiden en gång och då blev de väldigt selektiva på knott av nån anledning? Sen dess är det en höstfluga :)

Har varit med om det samma i Hårkan - mitten av juli för en drös år sen - fiskade Ismos en vecka i sträck, mitt i natten slutade fisken ta, samtidigt som de fortsatte vaka.

Jag fiskade mig igenom storlekarna neråt utan framgång, samtidigt som jag såg en fisk på 55+ i pannlampan som stod tre meter ifrån mig... den vakade på något jag inte kunde se på tre meter... hittade en storlek 20 klinkhammer som den till slut accepterade. På ett klass 7 spö och tre meter tippet blev det en intensiv 3 sekundersfajt innan kroken rippade.

Natten efter hade jag med mig ett klass tre-spö och en näve KFK/TKK (Knullande ForsKnottar/Två Knullande Knott).

;)

• Like 1

4 hours ago, Jonas said:

Här kommer någon till.

Superpuppa. Gul stl 12 svart stl 14

några stora maraboustreamers, gärna med guldskalle stl 4-6. Grymt på större harr när de vägrar ta torrt.

Den här sommaren har gått i Euronymph fiskets tecken. 
Flugvalet svarta Wolly Bugger med silver kropp, spunnet hackle av marabou, bundna på jigkrok med en riktigt stor tungstensskalle.

Flugan var otroligt effektiv under vissa delar av sommaren, tyvärr är dom rent livsfarliga att kastade med vanligt spö. Tog med mig gäddspöet när jag var ut efter älven en kväll, en tungstens streamer med 6,4 mm skalle, när den träffar ryggen känns det som att bli skuten av en salongs gevär😂

När jag fiskade i somras med nymfspöet hade jag bäst fiske med de tyngsta flugorna, dom fick jag ner till botten där det var ganska ström och hyfsat djupt. Prövade aldrig med traditionellt flugfiske med normalt förtyngda streamers, kanske hade det funkat lika bra, vem vet.

Även rosa Squirmy Wormy med 6,4 mm tungstensskalle funkade bra, jag tror att det var för att jag fick ner flugorna på djupet som gjorde att jag fick riktigt bra med Harr.

Var ute i lördags samma visa då, fick några hyfsade harrar och allt på streamers i en ca 3 meter djup ganska stark strömmande djupfåra.

Så streamers är oxå att rekommendera, men ska du kasta dom riktigt tunga streamers med vanligt flugspö rekommenderas hjälm och skottsäker väst😂

• Like 3
  • Haha 1

2 hours ago Bigsalmon sa:

Roströd, rödbrun, kanel, rost - same shit, different names...

Kollade i min Kanelpåse!..defenitivt åt det bruna..:lol:

Edited by Ismo

• 2 weeks later...