Jump to content

Hur planerar ni fiskeresor?

Recommended Posts

Hur går planeradet av era längre fiskeresor innom norden? 

Planeras allt i minsta detalj med exakt fiskeplats och boende? även hur resan dit och tillbaka ska gå till...

Eller.....! är de någon som bara packar bilen och styr färden ungefärligt åt de tänkta hållet och tar allt som de kommer med boende under färd och fiskeplats + boende på plats där de känns bra just för tillfället efter väder o humör?

När jag började flugfiska så kände jag inte någon annan som gjorde det, och visste heller inte några bra ställen.

Så de första åren var det många resor som inte hade något mål, och bara åkte runt och försökte hitta något. Oftast i Norge.

Nu för tiden känner jag många som flugfiskar, och har besökt många ställen, så nu åker jag bara tillbaka till de som råkade vara bra 😆 det var ingen bra "fisk per timme" statistik de första åren det är en sak som är säker.

Resorna inom Sverige har för min del varit ganska planerade och oftast är det lite kortare turer på några dagar, har fyra-fem olika ställen som jag brukar välja på. Man ska vara ledig från jobb, boka boende, ofta krävs bokat fiskekort där jag fiskar o då krävs lite planering. 

Men just nu håller jag på o bygger min egna fiskebil för att just kunna vara mer flexibel o kunna komma iväg mer oplanerat.

När vi åkt till Norge under semestrarna så har vi ofta varit borta runt tre veckor, då brukar vi ha ett par ställen planerade men oxå lämna en del öppet för spontana tripper..

9 hours ago, Lodjur said:

När jag började flugfiska så kände jag inte någon annan som gjorde det, och visste heller inte några bra ställen.

Så de första åren var det många resor som inte hade något mål, och bara åkte runt och försökte hitta något. Oftast i Norge.

Nu för tiden känner jag många som flugfiskar, och har besökt många ställen, så nu åker jag bara tillbaka till de som råkade vara bra 😆 det var ingen bra "fisk per timme" statistik de första åren det är en sak som är säker.

Fiskar du där de är mkt fisketryck el mer ostörda vatten? 

En fiskeresa kan ju ödeläggas om de springer en del folk där av mindre fisk.. 

54 minutes ago, Tundraman said:

Fiskar du där de är mkt fisketryck el mer ostörda vatten? 

En fiskeresa kan ju ödeläggas om de springer en del folk där av mindre fisk.. 

Jag rör mig nog till förhållande vis många olika platser på ett år, så det beror helt på vilken typ av resa det är. De längre är oftast även de mest genomtänkta och till de mer ostörda vatten.

Vi är et gäng som åkt till samma område i Norge i mer än 20 år. Hur vi planerar? Vem köper mat till frukost och vem till middag. Maten är ju dyrare i Norge än i Sverige. Mitt uppdrag brukar vara att fiska ihop till en kräftskiva och inhandla dessa drycker som kräftor kräva. Jag lyckades i år men det krävdes två fisken, förmodligen kommer kräftbeståndet i Vättern att kollapsa till nästa år. Då får kompisarna från Varberg leverera havskräftor.

Förr när man hade kompisar kollade man kartor och hittade "drömmål" dit ska vi. Så enkelt!

Numera som mestadels själv är det mera fritt men samtidigt mycket ångest hur man ska agera på bästa sätt. Och vad det i slutänden ska leda till.

Finns alltid en plan när och vart det är tänkt att fiska.

Är vädret skit, flyttas datumet, lika med tokhöga vattenstånd.

I och med att jag nästan alltid går är det enkelt att anpassa sig efter de förhållanden som råder.

En hel del fisketripper blir på uppstuts, allt fiske kring stugan är helt och hållet styrt av väder, vind och fiskesug.

3 hours ago, puoltsa19 said:

Finns alltid en plan när och vart det är tänkt att fiska.

Är vädret skit, flyttas datumet, lika med tokhöga vattenstånd.

I och med att jag nästan alltid går är det enkelt att anpassa sig efter de förhållanden som råder.

En hel del fisketripper blir på uppstuts, allt fiske kring stugan är helt och hållet styrt av väder, vind och fiskesug.

Är nog helt enig...jag hoppas att jag slipper lite längre fiskeresor så länge jag lever... 

Gillar närhet till fisket o fjällen,där av mer flexibel spontanitet efter väder o vilken av personligheterna e på bäst humör för dagen.. 😁 

Hoppas på butala värmeböljor så man kan få till boende o fiske på Nordpolen helt i lugn o ro.. 😎

• Like 1