Jump to content

Kängor

Lodjur

Recommended Posts

Åhoj!

Nu är det dags att köpa nya kängor, och eran input mottages med glädje.
Jag är ute efter något som är medium-högt till högt i skaftet och med bra stabilitet, vattentätt (typ Gore-tex eller liknande) och med hög kvalitet.
Ett stort bonuspoäng skulle vara något man kan ha året runt (alltså inte för tungt isolerade) och bara byta sockar/innersulor och är något jag kan tänka mig att lägga på några extra lappar på. Vintern är inte så hård i mina trakter att jag behöver speciella vinterkängor med riktigt bra isolering.
Alla prisklasser är av intresse.

Dela gärna med er av erfarenheter med olika märken och modeller, osv!

Edited by Lodjur

Jag har haft mina Meindl Island i 25 år. Två gånger har de börjat läcka vid stortån. Då har jag utan snack fått nya kängor. Andra gången hade butiken där jag köpt dem lagt ner, så jag gick till Team Sportia och genom dem fick jag nya kängor. Det var för säkert 15 år sedan och de senaste kängorna håller fortfarande tätt.

De jag har nu har innersulor som anpassar sig efter efter foten när de blir varma och det är skönt. Mycket bra yttersula med bekväm överrullning.

Om jag ska hitta något negativt (som även kan vara positivt) så är det att kängorna är bra styva. Lite obehagligt på plan mark, men guld värt när det är ojämnt med mycket sten och rötter.

• Like 2

32 minutes ago Bigsalmon sa:

Jag har haft mina Meindl Island i 25 år. Två gånger har de börjat läcka vid stortån. Då har jag utan snack fått nya kängor. Andra gången hade butiken där jag köpt dem lagt ner, så jag gick till Team Sportia och genom dem fick jag ornya käng. Det var för säkert 15 år sedan och de senaste kängorna håller fortfarande tätt.

De jag har nu har sulor som anpassar sig efter efter foten när de blir varma och det är skönt. Mycket bra sula med bekväm överrullning.

Om jag ska hitta något negativt (som även kan vara positivt) så är det att kängorna är bra styva. Lite obehagligt på plan mark, men guld värt när det är ojämnt med mycket sten och rötter.

Fick dom GRATIS!!????

5 minutes ago Bigsalmon sa:

Jag betalade förstås för det första paret, men sedan dess har jag inte betalt en spänn!

Tror det var för att dom luktade så dåligt!..förpestade butiken...lr Postgången..helt enkelt!

1 hour ago, Bigsalmon said:

Jag har haft mina Meindl Island i 25 år. Två gånger har de börjat läcka vid stortån. Då har jag utan snack fått nya kängor. Andra gången hade butiken där jag köpt dem lagt ner, så jag gick till Team Sportia och genom dem fick jag nya kängor. Det var för säkert 15 år sedan och de senaste kängorna håller fortfarande tätt.

De jag har nu har sulor som anpassar sig efter efter foten när de blir varma och det är skönt. Mycket bra sula med bekväm överrullning.

Högst upp på listan i nuläget är bägge Meindl - "Island" och "Bernina 2". I mångt och mycket är de lika, och skillnaden är att Island är bättre för tuff terräng (klass C) och Bernina 2 är bättre för mer alldagligt och all-round bruk (klass B).

Jag slog till på ett par Hanwag Tashi på Naturkompaniet i Göteborg för 6-7 år sedan. Sjukt skön och bra känga i 100% läder. Var trött på goretexkängor som ger upp i membranen efter några år. Rekommenderas 👌

https://www.outnorth.se/hanwag/men-s-tashi?gbraid=0AAAAAD-qN0U_YHb6R25qWodS7yqVp9DHE&gclid=CjwKCAiA0syqBhBxEiwAeNx9N5RQKCgxAt5BmFUyoENBuOFY6MGSrB8NazsFN4OWmr70CzgcECmo4RoCN3wQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

• Like 1

Om man vill ha en känga med Gore-tex slår jag också ett slag för Meidl Island. Den kan bli väldigt varmt på sommaren men komforten i den är riktigt bra.

När mina började läcka efter några år köpte jag ett par Lundhags (Jaure II Mid tror jag att det är) som är en 3-lagerskänga.
Jag har varit väldigt petig med infettning/vaxning och det är i princip vattentäta och är sköna men inte lika sköna som min gamla Meidl. Jag har höga fötter och det verkar lira lite sämre med Lundhagskängor.

För många år sedan var vi och fiskade i sameland med en guide som var same. Han tittade på våra kängor och sade följande bevingade ord (läses på bred norrländska):

"Jag ser att ni har Meindlkängor, grabbar. Ni vet väl vad man säger?"
"Nä"
"Våt och frusen för flera tusen."

• Haha 4

1 hour ago, Bigsalmon said:

För många år sedan var vi och fiskade i sameland med en guide som var same. Han tittade på våra kängor och sade följande bevingade ord (läses på bred norrländska):

"Jag ser att ni har Meindlkängor, grabbar. Ni vet väl vad man säger?"
"Nä"
"Våt och frusen för flera tusen."

De behöver inte hålla nivån för Norrbotten i detta fallet 😆 där är jag bara en vecka på sommaren, och det klarar garanterat Meindl av!

2 hours ago, Jonas said:

Jag slog till på ett par Hanwag Tashi på Naturkompaniet i Göteborg för 6-7 år sedan. Sjukt skön och bra känga i 100% läder. Var trött på goretexkängor som ger upp i membranen efter några år. Rekommenderas 👌

https://www.outnorth.se/hanwag/men-s-tashi?gbraid=0AAAAAD-qN0U_YHb6R25qWodS7yqVp9DHE&gclid=CjwKCAiA0syqBhBxEiwAeNx9N5RQKCgxAt5BmFUyoENBuOFY6MGSrB8NazsFN4OWmr70CzgcECmo4RoCN3wQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Inte vattentäta enligt Outnorth, men det kanske du löst med någon behandling/infettning?

Sambon o jag har haft våra Meindl Kansas GTX i 4-5år, har använt dom till promenader, fiske och vandring. Riktigt besvärlig vandring har gjorts till bla Keb o Galdhøpiggen. Jag har inte saknat något med dom utan upplever att dom är smidiga och att man har bra kontakt med underlaget och att dom är tillräckligt stabila. Vi har gått med rejält tung packning o det har funkat fint, hade tidigare ett par Salomon som inte klarade detta, redan efter några kilometer så var man helt slut i fotsulorna, dock funkade dom att gå med utan packning.

Kan verkligen rekommendera Kansaskängan, dessutom är det till en bra peng..

• Like 1

5 hours ago Lodjur sa:

Inte vattentäta enligt Outnorth, men det kanske du löst med någon behandling/infettning?

Det är välsydda läderkängor i tjockt läder. De håller vätan borta länge så länge du sköter dem och komforten är outstanding. Jag har haft både meindl, lundhags mfl men jag tycker de här är en nivå upp. Men med det sagt. Det är en låg känga. Komforten är däremot 100%

• Like 1

För mig som gärna svettas en del så går gore-tex bort. De luktar illa, tar alldeles för lång tid att torka etc.

Jag har bara kört skalkängor/skor senaste 15-20åren och är supernöjd med det. Kräver kanske mer underhåll än en gore-tex-variant men de håller bättre, torkar snabbare, mer anpassningsbara efter säsong etc. 

• Like 1

22 hours ago, Bigsalmon said:

De jag har nu har innersulor som anpassar sig efter efter foten när de blir varma och det är skönt. Mycket bra yttersula med bekväm överrullning.

Island MFS Active nedsatta 20% i nuläget på Outnorth... det är lockande.

• Like 1

Många är nöjda med skal och många är nöjda med membran så valet kan nog inte gå helt åt skogen. Jag hade tidigare Meindl Island MFS Active och de satt perfekt på mina fötter. Jag hade dock problem med att de blev sura som Kedje beskriver och man har inte en chans att torka en känga med membran och skum i fält. 

Senaste sju säsongerna har jag kört med skalkängor. Ingen av Lundhags modeller sitter lika bra på mina fötter som mina Meindl gjorde, jag var i Järpen och handlade så jag kunde prova alla. Men numera går det alltid att få fötterna torra med ett strumbyte och det väger tyngst, för mig. 

• Like 1

Jag har ett par Lundhags skalkängor som jag kör vintertid. Grym känga. Köpte dem tillsammans med ett par Lundhags snöskor och har primärt haft dem till jakt och vinterfiske. Bra produkt.
Men pratar vi vandring och komfort och kontinuerligt användande oavsett väder så är rena läderkängor no:1. 

@Lodjurläderkängorna jag länka är kanske inte vattentäta på pappret men i praktiken är de bättre fuktmässigt och mer komfortabla.

• Like 1