Hoppa till innehåll

Skicka med Postnord på egen risk !


Noak

Recommended Posts

Vill bara passa på att varna för detta pajasföretag. Skickade en danielssonrulle som jag sålt till en medlem på denna sidan och postnord lyckas slarva bort paketet... Efter inlämning hände ingenting på spårningen på 3 veckor, kollade med ombudet som kollade runt på lagret men hittade ingenting. Ringde till postnord som sade sig göra en sökning efter försändelsen.

Efter en vecka får jag ett mail att paketet inte är funnet och att innehållet inte kommer ersättas. Sålt och köpt fiskegrejer i 10år, aldrig varit med om något liknande, vad gör man? Någon som varit med om något liknande ? :(

Redigerad med Noak
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så jädrans tråkigt att det kan hända.. uruselt att dom inte ersätter när du köpt en spårbar produkt som dom tydligt slarvat bort. Det är skamligt. Ser du att ombudet har läst in paketet? Fick du en bekräftelse på mailen? Eller är slarvet redan hos ombudet? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skittråkigt , fick kolli nr och kvitto. Ombud har läst in paketet , sen hände det inget mer i registreringarna ... oklart om det försvann på ombud eller på posten senare, ombudet säger de lägger på en vagn direkt sen är det inte deras ansvar längre 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Benno said:

Trodde verkligen att har du kvitto så ska väl posten leverera om inte så ska dom väl stå för skiten.  Elr måste man ha en särskild försäkring?

Det trodde jag också, men ersätter tydligen inte alls utifrån de mail jag fått. Men får väl ringa och höra igen imorgon,  tråkigt med telefonkö på 45min sist ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Noak said:

Tack det var intressant,  har ju sett att de flesta företag väljer dhl eller schenker istället. Kanske bättre villkor ...

Det beror väl också på vilken tjänst man köpt?

Jag har skickat ett stort antal försändelser senaste året och enda gången det varit strul är när frakten var bokad via Tradera. Eftersom de är köpare så är det de som får reklamera frakten, och det ställer de inte upp på. Så nu har jag inget Traderakonto längre.

Om man köper via skicka direkt så framgår villkoren för tjänsten ganska tydligt.

Oavsett så är det förbaskat tråkigt med leveransproblem 🫣

Nåt man kanske borde göra som säljare är att låta köparen boka frakten, då ligger reklamationsansvsret på köparen...

Redigerad med Henka
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 12/6/2023 at 4:46 AM, M.Thors said:

Tråkigt värre! 😕 

Köpte du spårbar frakt ”hem” (alltså till brevlåda) eller till ombud?

Den senare ska vara försäkrad upp till 5000:- medan varianten till brevlåda inte är det. Bägge kostar 80:- för 1 kg. 

IMG_1731.png

Hôl i hôvve, tack @Lill-Niklas 🤠

Redigerad med Henka
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Henka said:

Värt att notera här är att ansvaret bara täcker varuvärdet, och inte affärens värde.

Har du sålt en pryl för 1000 kr och Posten "tar sitt ansvar" vid skada/förlust och betalar tillbaks 1000 kr så står du, eller köparen, fortfarande utan vara - men med en tusenlapp att fördela.
Betalar du tillbaks tusenlappen till köparen, så står du utan vara och utan ersättning.
Köparen går skadefri.
Behåller du tusenlappen så står fortfarande köparen utan vara.

Så försäkring gör långtifrån affären riskfri.

Men du har väl fått en 1000 lapp av köparen innan du posta? 

Så då kan du ta postnords 1000 lapp och skicka tillbaka till köparen. Då får han tillbaka sina pengar men utan spö och du har inget spö men pengar kvar från köpet.

Detta förutsätter att postnord verkligen betalar ut pengar. Men de bör de om varan är "ansvarsförsäkrad"

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago, Lill-Niklas said:

Men du har väl fått en 1000 lapp av köparen innan du posta? 

Så då kan du ta postnords 1000 lapp och skicka tillbaka till köparen. Då får han tillbaka sina pengar men utan spö och du har inget spö men pengar kvar från köpet.

Detta förutsätter att postnord verkligen betalar ut pengar. Men de bör de om varan är "ansvarsförsäkrad"

 

Du har baske mig rätt, jag har gjort en tankevurpa 🤠

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Postnord har slarvat bort två spö för mig men då har jag fått ersättning för detta.

ett problem är väl att egentligen är det köparen som ska driva ärendet av förlorad vara men det kändes konstigt att göra så, så jag drev det o fick pengarna.

men köparen fick skriva in till postnord…om jag kommer ihåg rätt.

tillägg är att detta var för några år sedan.

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, M.Thors said:

Tråkigt värre! 😕 

Köpte du spårbar frakt ”hem” (alltså till brevlåda) eller till ombud?

Den senare ska vara försäkrad upp till 5000:- medan varianten till brevlåda inte är det. Bägge kostar 80:- för 1 kg. 

IMG_1731.png

Hoppsan, jag har faktiskt inte sett eller reflekterat över att det finns två olika alternativ. Ser att det är alternativ "hem" som tyvärr är iklickat om man inte aktivt gör en ändring. Därav postnord kanske inte vill ersätta förlusten 

Tack för alla svar och info, jag ska försöka kontakta postnord igen och ligga på. Tycker fortfarande det är märklig hantering då paketet inte försvunnit i samband med utdelning utan direkt när det var inlämnat  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...