Jump to content

Köpråd till stark hackeltång.

Fajsan

Recommended Posts

Har idagsläget gamla, en stonfo och en tiemco hackeltång som jag turas om att använda. Mitt problem är att dessa är sk plastskydd/värmeplast över dem men ändå tappar jag hacklet. Har testa vara mer försiktig men tycker/upplever att hacklet ”glider”ur tången. Har testat rengöra med alkohol och fått lite bättre resultat. 

Binder alltifrån HÖ flugor till små torrisar i storlek 18-22. 

Har sneglat på en CF, SMHaen? men vill gärna lägga ut frågan innan jag beställer en..

11 hours ago, Fajsan said:

Har idagsläget gamla, en stonfo och en tiemco hackeltång som jag turas om att använda. Mitt problem är att dessa är sk plastskydd/värmeplast över dem men ändå tappar jag hacklet. Har testa vara mer försiktig men tycker/upplever att hacklet ”glider”ur tången. Har testat rengöra med alkohol och fått lite bättre resultat. 

Binder alltifrån HÖ flugor till små torrisar i storlek 18-22. 

Har sneglat på en CF, SMHaen? men vill gärna lägga ut frågan innan jag beställer en..

Testa att byta ut plasten mot nån liten gummisnodd om du har det liggande, helst en riktigt liten typ Loom bands som du säkert vet vad det är om du har ungar.

• Thanks 1

Ärligt talat!

Henka var inte gummimanen!...Det var hans polare OVE!

Gummiband till allt!

Ove å Henka var upp å fiskade 2006...riktigt het sommar.

Vi fiskade i Lamioälven..på Sveaskogs vatten...

Henka "tappade" en Lax på runt 8kg ..på första repan...

Sen var det tomt!:blink:

Sen fiskade Henka å Ove i Torneälven/Luspen...

Fick väldigt bra me Harr på/med  Svart Zonker

Sen fiskade dom nattetid i Kalixälven/Övre delar..Henka fick en Öring ...på över!!! ..3 kg. Fick springa.:lol:

SEn var jag ner å fiskade med Henka å Ove 2010

Trollade i Värnen..+ nå fjoll ang. Gös...

VÄRDELÖST!!!:lol:

Edited by Ismo

11 hours ago, Ismo said:

Ärligt talat!

Henka var inte gummimanen!...Det var hans polare OVE!

Gummiband till allt!

Ove å Henka var upp å fiskade 2006...riktigt het sommar.

Vi fiskade i Lamioälven..på Sveaskogs vatten...

Henka "tappade" en Lax på runt 8kg ..på första repan...

Sen var det tomt!:blink:

Sen fiskade Henka å Ove i Torneälven/Luspen...

Fick väldigt bra me Harr på/med  Svart Zonker

Sen fiskade dom nattetid i Kalixälven/Övre delar..Henka fick en Öring ...på över!!! ..3 kg. Fick springa.:lol:

SEn var jag ner å fiskade med Henka å Ove 2010

Trollade i Värnen..+ nå fjoll ang. Gös...

VÄRDELÖST!!!:lol:

Värdelöst fiske?

Det vet väl inte du nåt om, du bara fikade å fikade å fikade.

Å när du inte fikade så åt du mat 😁

• 2 months later...
På 2023-12-07 at 04:28 Ismo sa:

Skulle rek DENNA!

Skärmbild (104).png

Tyvärr är just denna bara skräp. Har haft en variant av denna som var mycket bra tills min hund tuggade på den. Köpte två av den modellen som syns på bilden från sportfiskeprylar.se helt oanvändbar som hackeltång. Ingen styrning på kroken och alldeles för mjukt stål i den.

1 hour ago Lawson sa:

Tyvärr är just denna bara skräp. Har haft en variant av denna som var mycket bra tills min hund tuggade på den. Köpte två av den modellen som syns på bilden från sportfiskeprylar.se helt oanvändbar som hackeltång. Ingen styrning på kroken och alldeles för mjukt stål i den.

OK!

1 hour ago Lawson sa:

Inte hållbar...skulle jag säga egentligen...men den BÄSTA för mig att hålla i ett sketet material.

1 minute ago Ismo sa:

Inte hållbar...skulle jag säga egentligen...men den BÄSTA för mig att hålla i ett sketet material.

Får du tag i den variant som jag hade från början så håller jag med. Mycket mer välgjord i material och kroken var styrd ner i den fickan som gör att materialet hålls fast. Har beställt en sån här nu https://www.flyfishingmarket.se/products/stonfo-elite-hackle-plier?variant=37784690819248&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA_tuuBhAUEiwAvxkgTpQk_7AM6D4H5HeZh8xrgGAcj3qQntLICq3IibkVEoQRziYT_YZzyhoC5h0QAvD_BwE

den ser ut att kunna fungera.

22 minutes ago Lawson sa:

Får du tag i den variant som jag hade från början så håller jag med. Mycket mer välgjord i material och kroken var styrd ner i den fickan som gör att materialet hålls fast. Har beställt en sån här nu https://www.flyfishingmarket.se/products/stonfo-elite-hackle-plier?variant=37784690819248&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA_tuuBhAUEiwAvxkgTpQk_7AM6D4H5HeZh8xrgGAcj3qQntLICq3IibkVEoQRziYT_YZzyhoC5h0QAvD_BwE

den ser ut att kunna fungera.

Samma koncept kan tänkas..men hållbarare!

Platt käft mot varandra..köper jag ej!

• Like 1