Jump to content

Recommended Posts

Posted

Flugrullen vi fiskar med idag ser i princip ut som rullarna man fiskade med för två - trehundra år sedan. Är det verkligen inte möjligt att göra en bättre rulle? Lite olika försök har väl gjorts på nytänk men det verkar som de flesta ändå använder gamla traditionella konstruktioner. Jag funderade redan på åttiotalet i de här banorna och ställde upp de krav som jag tyckte var rimliga.

• Hel ram
  • Stillastående vev vid rusning.
  • Bromsjustering från vevsidan (så du inte behöver byta hand om du behöver justera bromsen vid rusning)
  • Som en liten bonus la jag in bromsjustering direkt  i veven

Sen blev det till att in i verkstan och snickra. Efter mycket blod och svett fick ja till några fungerande rullar. De kanske inte är den perfekta lösningen men jag tycker ändå de är bättre än de rullar som de flesta fiskar med idag. 

Danielsson control är en rulle som verkar fungera ungefär som mina. Men den verkar inte göras i mindre storlekar och jag måste säga att de fått till en rejält yxig lösning på veven.

Finns det verkligen inte något behov av bättre flugrullar?

20231215_191601.jpg

• Like 8
Posted

Om en får lägga till ett önskemål på listan så hade det varit trevligt med nån slags linuppsamlings-knapp/spak. Alltså en funktion som automatiskt får upp löslina på rullen. Tänk dammsugare ;) 

Posted
1 minute ago M.Thors sa:

Om en får lägga till ett önskemål på listan så hade det varit trevligt med nån slags linuppsamlings-knapp/spak. Alltså en funktion som automatiskt får upp löslina på rullen. Tänk dammsugare ;) 

Mitchell hade väl en spakmanövrerad som hade den funktionen. 

Posted
35 minutes ago, Lawson said:

Flugrullen vi fiskar med idag ser i princip ut som rullarna man fiskade med för två - trehundra år sedan. Är det verkligen inte möjligt att göra en bättre rulle? Lite olika försök har väl gjorts på nytänk men det verkar som de flesta ändå använder gamla traditionella konstruktioner. Jag funderade redan på åttiotalet i de här banorna och ställde upp de krav som jag tyckte var rimliga.

• Hel ram
  • Bromsjustering från vevsidan (så du inte behöver byta hand om du behöver justera bromsen vid rusning)

Sen blev det till att in i verkstan och snickra. Efter mycket blod och svett fick ja till några fungerande rullar. De kanske inte är den perfekta lösningen men jag tycker ändå de är bättre än de rullar som de flesta fiskar med idag. 

Danielsson control är en rulle som verkar fungera ungefär som mina. Men den verkar inte göras i mindre storlekar och jag måste säga att de fått till en rejält yxig lösning på veven.

20231215_191601.jpg

Snygg! Ganska mycket Mörner över den designen.

Man måste väl säga att storspolen var en revolution på 80-talet, och speciellt Danielssons Traditionalrullars treaxlarsystem som var först. Nu kör väl de flesta med centrumaxel, men Traditionalrullarna tillverkas fortfarande och säljs i stort antal över hela världen (så vitt jag vet).

• Like 1
Posted

Finns/fanns väl egentligen en egentligen väldigt mycket 'less is more' över flugrullar.

Jag vill ha så lite som kan strula ö-h-t i mina flugrullar, så jag slipper gärna broms och annan modern skit...

Därmed fiskar jag numer huvudsakligen åter med Loop/Danielsson Dry/Seatrout...

--

Undantaget den lite köldkänsliga rullfoten, och att den inte är utbytbar så är den nära nog perfekt för öringfiske på kusten.

Posted
2 hours ago T-bum sa:

Finns/fanns väl egentligen en egentligen väldigt mycket 'less is more' över flugrullar.

Jag vill ha så lite som kan strula ö-h-t i mina flugrullar, så jag slipper gärna broms och annan modern skit...

Därmed fiskar jag numer huvudsakligen åter med Loop/Danielsson Dry/Seatrout...

--

Undantaget den lite köldkänsliga rullfoten, och att den inte är utbytbar så är den nära nog perfekt för öringfiske på kusten.

Den inställningen kan jag förstå. Men jag ser det som att ett bra konstruerat bromssystem skall hjälpa dig. Misstänker att du inte vill vara utan en bra broms på din haspel eller spinnrulle. Hur ofta havererar bromsen på spinnrullen? 

Jag kör med en traditionell rulle nu med ett vanligt bromssystem och saknar ofta möjligheten att snabbt kunna ändra bromsen.

Posted
On 12/15/2023 at 7:32 PM, Lawson said:

• Hel ram

20231215_191601.jpg

För några år sedan så såg jag en prototyp från Danielsson på en enhands Control. En god vän till mig hade den hemma för att testa. Men det verkar inte ha blivit någon produktion av den. Men tanken verkar ha funnits.

• Like 1
Posted
22 hours ago, Lawson said:

Den inställningen kan jag förstå. Men jag ser det som att ett bra konstruerat bromssystem skall hjälpa dig. Misstänker att du inte vill vara utan en bra broms på din haspel eller spinnrulle. Hur ofta havererar bromsen på spinnrullen? 

Jag kör med en traditionell rulle nu med ett vanligt bromssystem och saknar ofta möjligheten att snabbt kunna ändra bromsen.

Ja, jo, nja, njea... nä...

Nu har jag inte använt mig av multi/haspel på över 10 år, men... faktum är att när jag fiskade riktat efter storgös körde jag, i princip, obromsat på rullen och bromsade med pekfingret mot spolen (haspel)... nSamma sak med vertikaljigg. Bromsade mest med tummen.

Men visst - tekniken, i den mån man vill ha den, bör såklart fungera.

--

Jag är sannolikt en smula yrkesskadad efter 12-13 år på tekniska högskolor och närmare 20år inom telekom -jag är förbannat trött på teknik som strular...

;)

• Like 1
  • 4 months later...
Posted (edited)
On 12/16/2023 at 5:22 PM, Lawson said:

I anslutning till att frågan varit upp igen.

--

Metar jag eller vertikalar använder jag baitrunnner eller 'ingen broms mer än fingrar' och låser spolen i mothugget med sagda fingrar. 

När jag spinnfiskar med haspel/multiplikator är broms och backspärr i princip en nödvändighet - det går inte att till effektiva mothugg annars (finns säkert någon som klurat ut en fattning för det men jag är för dum för att få det att funka - vänsterhanden håller spöt högerhanden vevar - vänsterhanden gör mothugg utan att ha något med rullen att göra).

Samma sak när jag trollingfiskade. 7500 Syncro, med välgrafitade lamller. 10 stycken. Så fort en fisk rusar drar man handtaget bakåt och går ner på 25% av bromsen för att reducera belastningen på kroken. Så även där är bromsen viktig.

Tog då en gigantisk juniöring i perfekt kondition. Det tog ungefär 45 minuter att bryta den. Under dessa 45 minuter var den aldrig mer än femtio meter från båten. Merparten av tiden befann den sig på 10-20 meters håll - då den mest gick och spännde.

Tog vad vi misstänker var en hybrid 'laxing' på 13 - den tömde i princip en 7500 i första rycket, jag fick vända båten och kördai kapp den vevandes hem lina, fisken kom in till båten - vände och drog ungfär 200 i andra rycket - vände och kom i kapp den igen... fisken ser båten och vänder - 75 meter i tredje rycket... sen var den förvisso ganska enkel att håva efter att ha rusat ungefär 500 meter...- det medges...

Vid bägge dessa tillfällen var jag dessutom ensam i båten.

Oddsen för att jag ska nypa i en sådan fisk igen när jag flugfiskar på västkusten är inte jättestor... En blank havsöring i junikondition kan jag, rent tekniskt, komma att kunna få igen - även på västkusten... oddsen är inte jättegoda, men det kan såklart hända...

Skulle så ske skulle jag trots allt känna mig rätt trygg med .35 Stroft som tippet och 100 meter 20lbs på rullen. Tryggare med 150 - visst. Men jag är rätt säker på att jag får stopp på en 10-kilos i stilla vatten på 100m 20lbs och sagda tippet. Detta då utan broms. Eller ja - broms mer än det som ställskruven på en Orginal ger mig.

--

Har man ett bromssystem så ska det dock så klart vara fullständigt krabbfritt. Men då jag hatar saker som vägerkostar eller måste underhållas... ja... då blir det ingen broms mer än fingrar och handflata samt då lite fem-56, snarare än broms.

Edited by T-bum
Posted

Jag tror att hur mycket broms som behövs och faktiskt används är grovt överskattat.

Men det är en sak som det går lätt att sätta en siffra på. Mer måste vara bättre. 

Posted
1 hour ago, Fisk said:

Jag tror att hur mycket broms som behövs och faktiskt används är grovt överskattat.

Men det är en sak som det går lätt att sätta en siffra på. Mer måste vara bättre. 

Finns ju en devis som lyder - 'lagom går åt, men klantar man till det kan mycket gå åt och vara bra att ha'.

Allt annat lika menar jag dock att:

- jag hellre väljer en rulle med ingen broms där motsvarande vikt iställetl spenderas på backingkapacitet och backing.

Men - det finns vissa situationer - storöring och lax i strömmande där jag är fullständigt övertygad om att broms kan vara väldigt bra att ha...

Posted
11 minutes ago, T-bum said:

Finns ju en devis som lyder - 'lagom går åt, men klantar man till det kan mycket gå åt och vara bra att ha'.

Allt annat lika menar jag dock att:

- jag hellre väljer en rulle med ingen broms där motsvarande vikt iställetl spenderas på backingkapacitet och backing.

Men - det finns vissa situationer - storöring och lax i strömmande där jag är fullständigt övertygad om att broms kan vara väldigt bra att ha...

Finns det något annat fiske i Sverige där en rejäl broms behövs?

Visst märkprojektet av tonfisk kräver sina grejer också. 

Posted (edited)
15 minutes ago, Fisk said:

Finns det något annat fiske i Sverige där en rejäl broms behövs?

Visst märkprojektet av tonfisk kräver sina grejer också. 

Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara praktiskt vid flugfiske efter grov gädda och vid flugbåtfiske efter grov öring som det Jonas sysslar med.

Men det här med att hindra en snook från att gå in i ett snårr av mangroverätter är ju inte ett scenario man stöter på ofta... nej...

Jag rannsakat mitt minne i väntan på en annan text som kommer om några dagar (inshalla). DÄr jag gick igenom 'stora fiskar jag bränt under kustfiske' - och landar i att:

- i exakt noll av fallen handlade det om att rulle, spö eller backing brast

- i exakt noll av fallen handlade det om broms hade hjälpt

- i exakt samtliga fall knäcktes tafsen pga. kombination av omständigheter, 'för klen' eller 'förklenad' tafs och allmän klantighet i kombination. I ett fall var det dock 'yxans' och inte min egen klantighet...

Väljer man att se det som att det är ett utslag av klantighet att använda 'för svag' eller 'försvagad' tafs som ren klantighet så - ja... då är det för att jag betett mig som en dumröv under fiske i 100% av fallen. Eller ja - utom i det fallet det var 'yxan' som betedde sig som en 'rövhatt'...

Med det sagt -jag är inte helt säker på att en kralligare tafs hade hjälpt i tre av de fem. Förmodligen hade flugan rippat istället för tafsbrott med den jävla påfrestningen det blev. I ett kanske. Och i ett sannolikt.

Så - var inte en dumröv när du fiskar är nog det det kokar ner till för mig;)

Edited by T-bum