Jump to content

juli fiske

Recommended Posts

Hej!

Jag har en planerad resa till ammarnäs första veckan av juli. Nu börjar jag undra om jag har planerat in resan för tidigt?

Någon här på forumet som har fiskat mycket i ammarnäs och kan säga något om början av juli, tänker vårflod etc. Kan det vara fiskbart eller bör jag börja kolla på andra ställen?

Jag förstår att det är en svår fråga, men jag tänker generellt från tidigare år.

Tack på förhand.

Ammarnäs har jag aldrig varit i, men jag fiskar både uppe i kalfjällen och nedanför trädgränsen runt om Tärnaby och Hemavan den perioden varje år och bara en gång har vårfloden dragit ut på sig såpass mycket att vi var för tidigt ute v.27-28. Det året var det legendariskt kallt, kallaste Juli på 65 år eller dyl.
Det betyder ju såklart inte att det är likadant i Ammarnäs, men det borde inte vara för stor skillnad tänker jag.

3 hours ago, Lodjur said:

Ammarnäs har jag aldrig varit i, men jag fiskar både uppe i kalfjällen och nedanför trädgränsen runt om Tärnaby och Hemavan den perioden varje år och bara en gång har vårfloden dragit ut på sig såpass mycket att vi var för tidigt ute v.27-28. Det året var det legendariskt kallt, kallaste Juli på 65 år eller dyl.
Det betyder ju såklart inte att det är likadant i Ammarnäs, men det borde inte vara för stor skillnad tänker jag.

Okej då finns det hopp, det borde va OK förhållanden. tack för svar!

Hej

Jag har fiskat där ganska mycket men aldrig så tidigt! 

Generellt tas dom första öringarna 5 till 10 Juli så öringfisket är INTE på topp så tidigt.

Dock var det lite annorlunda 2023 då togs det öringar redan i slutet på Juni och ett gäng första 2 veckorna i Juli men det hör till ovanligheten.

Harrfisket borde nog kunna va hyfsat bra tidigt i juli.

Jag har varit i Ammarnäs och Saxnäs de senaste typ 8-9 åren (med undantag för 2023) och brukar åka v.28 alt 29.
Har haft allt från värmebölja till kallt och spöregn men har inte lidigt av vårfloden men möjligen att det fortfarande varit lite kallt i vattnet vissa år och då lite snålare med kläckningar. 

Precis som Redtag skriver är öringfisket (vandringsöring) inte på topp sådär tidigt om det är det du är ute efter i Ammarnäs.

14 minutes ago, Sahlberg said:

Jag har varit i Ammarnäs och Saxnäs de senaste typ 8-9 åren (med undantag för 2023) och brukar åka v.28 alt 29.
Har haft allt från värmebölja till kallt och spöregn men har inte lidigt av vårfloden men möjligen att det fortfarande varit lite kallt i vattnet vissa år och då lite snålare med kläckningar. 

Precis som Redtag skriver är öringfisket (vandringsöring) inte på topp sådär tidigt om det är det du är ute efter i Ammarnäs.

Tur att det kom lite folk mer erfarenhet om området och upplyste vidare! Får man fråga vart/hur öringen vandrar i Ammarnäs? Går den uppåt i systemet eller nedåt? Vart tar den vägen? Aldrig varit där som sagt men det lät intressant.

I Vindelån är det endast öring. Harren tar sig inte upp för fallet. 

Ska du fiska i tjulån och vindelån kan det vara en fin period med fina kläckningar den perioden. Men som sagt, för vandringsöring är det för tidigt. 

Öringen i älven är både nerströms och uppströms vandrande 👍 

11 hours ago, Lodjur said:

Tur att det kom lite folk mer erfarenhet om området och upplyste vidare! Får man fråga vart/hur öringen vandrar i Ammarnäs? Går den uppåt i systemet eller nedåt? Vart tar den vägen? Aldrig varit där som sagt men det lät intressant.

Vandringsöringen i Ammarnäs vandrar från storvindeln uppströms mot Kraddsele/Ammarnäs och många leker på ammarnäs sträckan men vissa öringar fortsätter ännu längre upp i Tjulån o vidare.

Det som är lite intressant är att man spårat fisk som vandrat hela vägen för att sedan simma långt nedströms och sedan upp igen, så lite ovanligt att dom rör sig fram och tillbaka i älven ganska frekvent.

43 minutes ago Redtag88 sa:

Vandringsöringen i Ammarnäs vandrar från storvindeln uppströms mot Kraddsele/Ammarnäs och många leker på ammarnäs sträckan men vissa öringar fortsätter ännu längre upp i Tjulån o vidare.

Det som är lite intressant är att man spårat fisk som vandrat hela vägen för att sedan simma långt nedströms och sedan upp igen, så lite ovanligt att dom rör sig fram och tillbaka i älven ganska frekvent.

Ja det är väldigt intressant att många öringar väljer att gå upp i tjulån och vidare. Inte många som fiskar efter öring i tjulån 😂 

Precis som du säger så vandrar öringen från storvindeln uppåt medan öringen från Gautsträsk sticker nedåt i systemet. 

Problemet med Juli fiske i Kiruna är..! Varmaste månaden......hellre fiske då här ungf,...fr. slutet av Juni..till  ungf. mitten fr. Juli!!!.å framåt!...finnes en period under "mitt i "..som är rätt dålig...O.B.S! uppe i Kiruna..beroende på sommarns utveckling!

7 hours ago, Rob01bjo said:

Ja det är väldigt intressant att många öringar väljer att gå upp i tjulån och vidare. Inte många som fiskar efter öring i tjulån 😂 

Precis som du säger så vandrar öringen från storvindeln uppåt medan öringen från Gautsträsk sticker nedåt i systemet. 

Nej har själv aldrig fiskat Tjulån i jakten på öringen men det tas ju en och annan riktigt stor öring där nästan varje år 🙂

• 5 months later...