Jump to content

Recommended Posts

Posted

När man köper krokar är det olika gapstorlek på olika märken av krokar trots att det jag köpt samma krokstorlek och kroktyp t.ex. 12. Finns det en standard i mm (eller annat mått) för hur stort ett gap ska vara för viss krokstorlek?

Om jag tappar lådan med krokar är det i praktiken omöjligt att sortera rätt. Förslag på bedömning? Finns mall att tanka hem på nätet?

Förvirrad bindare DAN

Posted

Det är huller om buller!...förhoppningsvis en tabell!!!..var en köper en krok. En fattar NADA!!!

Posted
På 2024-01-12 at 13:20 Bergslagsbon sa:

När man köper krokar är det olika gapstorlek på olika märken av krokar trots att det jag köpt samma krokstorlek och kroktyp t.ex. 12. Finns det en standard i mm (eller annat mått) för hur stort ett gap ska vara för viss krokstorlek?

Om jag tappar lådan med krokar är det i praktiken omöjligt att sortera rätt. Förslag på bedömning? Finns mall att tanka hem på nätet?

Förvirrad bindare DAN

Finns ingen standard..du får leva med problemet. ETT HELVETE!

Posted (edited)

Jag minns när jag började binda flugor...då var det MUSTADS KROK!

Då kunde en följa en tabell/bild..

Å se strl.-mässigt i mm.

Med fanns ju bara i princip Mustad.

Å skit krok.

När en bundit klart en fluga!..å lossade den fr. Städet..

Ja då satt hullingen kvar i käftarna i Städet.

Edited by Ismo
  • 2 weeks later...
Posted

Jag sparar alltid ett par krokar i boxen de kom i som referens, har därmed byggt upp ett referensbibliotek med alla krokar jag brukar använda för att se hur de är i sina respektive storlekar och i förhållande till varandra. Det tar lite extra plats men är värt det tycker jag.