Jump to content

Flytring

Recommended Posts

Tänkt i flera år att prova på att fiska från flytring….. läst ”äldre” trådar där många rekommenderar Fish Cat ringar…. Är det fortfarande de som många anser vara bland de bästa? Jag väger runt 100 kg och är 187 cm lång… alla tips mottages tacksamt inför ev köp av ring och tillbehör som fenor, flytväst etc. Tackar på förhand.

Bäst är nog "Seven Bass" Flatform flytringarna (förslagsvis i typ modell Junior för att hålla nere storleken) från vad jag sett, men de kostar därefter.

Själv kör jag Fish Cat 4. Man sitter högt och bra i dem.
Fenor kör jag Guidelines variant som är för utan sko. Det är väl det stora valet vad gäller fenor, om man vill ha skor på sig eller inte. Jag upplever att paddlandet är lite lättare utan skor.
Flytväst kör jag utan i de sjöarna jag använder min, men det är såklart upp till var och en.

Edited by Lodjur
  • Thanks 1

Har en Fish Cat 4 o är supernöjd, men jag skulle tro att någon annan hade funkat lika bra?

Tex GL Drifter?

Det viktiga som jag tycker är att det finns flera luftkammare, så att man kan få punka på vattnet och ändå kunna flyta. Alltid självuppblåsande flytväst på!

Nuförtiden fiskar jag i stort sett bara från flytring eller kajak. Man kommer då åt ställen som man inte kommer åt genom vanligt vadfiske.

När man förvarar en flytring kan man låta en del luft vara kvar i tankarna, men inte för mycket, då kan de explodera om de blir varma. Jag kör fö med biltemas madrasspump

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/luftmadrasser/fotpump-2000046926

och den är riktigt bra. Ibland kan motsvarande sak för flytring vara rätt så dyr.

Jag köpte min från Rudi Heger eller Adh-fishing, kommer inte riktigt ihåg, men man kan göra fynd i utländska webbshopar! Det var iaf ett paket med "allt" (utom pump) och det var bra, fenorna är helt ok och de flyter vilket är rätt bra när man tänker efter (har inte tappat någon än), dessutom en grej att lägga linan på som jag alltid använder. Bärhandtag a la ryggsäck ingick också. Bra att ha.

Utan flytring sitter man i sjön! 🙃 (Annars är en fiskekajak en lika nödvändig sak, men passar kanske bättre större vatten. Kan rekommendera Hobie Passport 10.5'.)

• Thanks 1

Kör också Super Fat Cat i både sjö och hav, 188cm/110kg. Tycker den funkar kanon. 

Finns för och nackdelar vad gäller fenor. Jag kör med fenor som sitter utanpå kängor. Sämre fart och framkomlighet på sjön. Däremot är det rätt praktiskt om man förflyttar sig mellan sjöar, eller vill ta några kast från land.

Jag litar inte en sekund på självuppblåsande flytvästar. Vi var några som testade dessa för några år sedan. 1 av 3 blåste upp sig själv(en biltema och min Baltic Flyfisher blåste inte upp sig).

Jag kör med en NRS kajakväst.

• Thanks 1

59 minutes ago, Martinrutger said:

Stora foppatofflor funkar som promenadskor på vadarna! 😀

Japp, det brukar jag slänga i fram på Fish Cat:en ifall jag skulle behöva gå iland någon gång, så kör jag med fenor utan skor :) 

• Thanks 1

Mycket handlar säkert om att ta hand om sin uppblåsbara flytväst, har för mig rekommendationen är/var byta ut patronen varje år och mekanismen var 3e. Min Baltic Flyfisher var nog två-tre år gammal när jag testade den. Hoppade i och inget hände. Då testade de andra som var med ute och körde flytring och testade samma sak. Den från Biltema utlöstes inte heller. Den tredje var också en baltic flyfisher, denna utlöstes dock.

Efter det har jag kört med kajakflytväst och tycker det funkar kanon. Känns bättre att veta att man flyter om något händer, än att det finns en risk att man drunknar pga en funktion som kan fela.

• Thanks 1

Jag har en Fishcat 4 och en Kinetic Admiral med åror, dom är typ lika stora men jag sitter bättre i Admiralen och årorna är rätt bra att ha när det är motvind.

Flytväst har jag en Baltic Adventure, litar inte heller på uppblåsbara.

• Thanks 1

2 hours ago, Mats.J said:

Jag har en Fishcat 4 och en Kinetic Admiral med åror, dom är typ lika stora men jag sitter bättre i Admiralen och årorna är rätt bra att ha när det är motvind.

I min första kommentar skrev jag att jag tror, baserat på vad jag sett, att Seven Bass's "Flatform" flytringar är de bästa på marknaden i nuläget och till viss del är det för att den lätt går att paddla med fötter, men den har också åror som sitter smidigt och ur vägen när man inte använder dem men som även de funkar bra vid behov. Utöver det sitter man fortfarande nära vattnet, har gott med utrymme för prylar och kan till och med stå upp och fiska på den. En Admiral är nog inte heller ett dåligt alternativ förutom att man har lite svårare att nå ner i vattnet.

• Thanks 1

Ibland är det bra att få sig en tankeställare. Jag inser att jag är för upptagen/dålig människa för att ha en uppblåsbar flytväst som jag måste funktionskontrollera med jämna mellanrum. Så jag klickade hem en kajakväst igår kväll, dvs en som inte är uppblåsbar. Better safe than sorry...

• Like 1
  • Thanks 1

Än så länge använder jag bara flytringen på vår och höst när det är kallt i vattnet. Jag kör med flytunderställ under tröja och skaljacka. Jag har inte testat det i praktiken, men enligt vad jag har läst ska det åtminstone ge en rejäl extra flytkraft och tillsammans med en intakt flytblåsa på flytringen borde det räcka. Tänker jag.

På sommaren blir understället för varmt, då man måste ha det under ett skalplagg för att det ska fungera.

• Thanks 1

Vet ej @Bigsalmon, det kan nog funka. Grejen är att jag har läst vittnesmål från folk som råkat ut för drunkningsolyckor men klarat sig. De vittnar om att man kan bli rejält desorienterad och tex inte veta säkert vad som är upp o ner i vattnet bla, det är därför jag tvunget vill ha flytväst alltid på sjön...

• Thanks 1

56 minutes ago, hö&gös said:

För fullständighets skull.

Det finns elmotorer till flytringar!
https://floatplus.com

Nästa gång du kommer till Kiruna kan du ju ha med flytring med motor.

Ska bli ett sant nöje och se dig plana uppför forsarna😂

Jag kan köra bakom och filma eländet

• Haha 1

11 hours ago, puoltsa19 said:

Nästa gång du kommer till Kiruna kan du ju ha med flytring med motor.

Ska bli ett sant nöje och se dig plana uppför forsarna😂

Jag kan köra bakom och filma eländet

Fråga gärna Lasu hur bra det är med fishcat i forsar, valsarna slog upp rätt bra under pungen 😂

• Like 2

10 minutes ago, pavloshundar said:

…. Hur högt sitter man i ringen? Sitter du ”torrt” eller så lågt att du sitter med vatten på sitsen…. Med tanke på hur kallt det kan bli ….

I en Fish Cat så är du torr om röven och ner till precis under knäet (sätet har flytkraft nog för att hålla uppe dig utan pontoner sägs det, givetvis inte balansmässigt men ifall blåsorna skulle gå sönder långt ut på sjön) förutsatt att du har rätt storlek, väger man över 100 pannor är nog en Fat Cat en bra idé för att sitta högt.

• Thanks 1

Som Lodjur säger så blir man i princip bara blöt från knäna och neråt.

Skulle uppskatta att med all utrustning, kläder mat etc + undertecknad så hamnar nog lasten på 120-125kg och en Super Fat Cat löser det galant iaf 😃

• Thanks 1

På 2024-01-22 at 18:57 Mats.J sa:

Jag undrar hur högt man sitter i en Kinetic Admiral ?

Svårt att hitta uppgifter på internet om den.

• Thanks 1

När jag ändå håller på...

För att slippa sitta i vatten, som alltid samlas på sitsen, och för att ha det varmt och gott, har jag fixat till ett självlänsande sittunderlag. Gjort av ett material som används till tankisolering, men är egentligen två liggunderlag limmade mot varandra.

Skär ut spår på över och undersida, vända nittio grader mot varandra. Skär ut dräneringshål där spåren "korsas". Lämna framkanten utan spår så skvätter det inte upp vatten den vägen när du sitter i ringen...

P2251015.thumb.JPG.51fbbf50045d5d5d696fea1983d9d963.JPGP2251014.thumb.JPG.ad9786643135376ddec777ddd27c4616.JPG

• Like 2
  • Thanks 1