Jump to content

SKARV

Kricke26

Recommended Posts

Efter kontakt med naturvårdsverket:

"Ursäkta för att det tagit sådan tid, jag hade en ambition att ge dig en mer övergripande bild, men tyvärr tar det för lång tid om du vill ha statistiken i närtid. Därför bifogar jag flera samlingsdokument med de beslut om jakt (även äggprickning/oljering) från vad länsstyrelserna, LST har rapporterat till oss varje år från 2016 och framåt. 

Avskjutningsstatistiken från Viltdata är inte lika detaljerad utan mer lättöverskådlig. Däremot är den avskjutningsstatistiken, till skillnad från LST beslut, utifrån ett jaktår."

Väldigt trevligt bemötande från Naturvårdsverket, tummen upp på d =)...

Bifogar statistiken för den som är intresserad, jag har bara skummat men tänkte kolla lite närmare i dagarna, väldigt bra att både jakt, äggprickning samt oljering finns redovisat.

Oljering (nytt begrepp för mig) = Äggen doppas i blåfärgad rapsolja som täpper till porerna och kväver embryot. 

/K

LST 2016.xlsx LST 2017.xlsx LST 2018.xlsx LST 2019.xlsx LST 2020.xlsx LST 2021.xlsx LST 2022.xlsx Rapport skarv Viltdata 2021-2022.xlsx

• Like 1

D kommer nog så småningom, iaf på skarv 😊, detta eftersom vi människor, pga vår framfart, nu hela tiden måste hålla på med div justeringar av biomassor. Kanske borde varit lite försiktigare med ekosystemen från början, d e inte helt lätt att hitta balansen igen när allting runt omkring en e satt i obalans… 

• Like 1

• 2 weeks later...

https://www.fiskejournalen.se/fiskenyheter/stank-ovasen-och-uppaten-fisk

En tanke:

skarven påverkar inte bara fiskbestånden… Den tränger undan andra arter också, andra fågelarter, när en skarvkoloni tar över öar, uddar och skär tvingas både ejdrar, måsfåglar och andra arter bort som tidigare häckade på dessa platser, kanske kunde vara en intressant ingång?

/K

Japp, när skarven flyttar in, flyttar resten ut… och eftersom lst vill ha exempel på arter som påverkas negativt av skarvpopulationer, så kanske d bästa vore att påpeka den påverkan kolonierna har på fågellivet inom fågelskyddsområdena istället för att hela tiden prata om påverkan på fiskbestånden? D som sker under ytan verkar svårare att hävda, men d som sker över ytan går knappast att missa, där syns skiten som bekant 😊

• Like 2