Hoppa till innehåll

Fetish för UL kök...


Recommended Posts

Någon mer som har våta fetish drömmar på UL kök/koksystem???...ju fler desto bättre...helst alcohol så de blir ännu lättare o dessutom tystare... 😌 

Titanium ett måste fast de tar lägre tid att få vatten att koka jämfört med i en aluminiumbytta

 

Vad används för något?

 

 

 

Ca 190g med egensnickrad brännare från norska pastejkøket..Evernew Ti vindskydd och 1100 ml bytta som egentligen rymmer knappt 1 liter.. + bränsle..

IMG_20240407_161118.jpg

IMG_20240407_161131.jpg

IMG_20240407_161407.jpg

Redigerad med Tundraman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trangia Triangel 115g, Trangia sprit brännare 110g, kastrull/stekpanna Trangia T28 165g.

Väldigt sällan jag väljer gas framför sprit men då använder jag Trangia gasbrännare till Trangia Triangel. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, GTfour said:

På ensamturer kör jag numera med Optimus Crux Lite + Terra Solo. Allt får plats i kokkärlet inkl minsta sortens gastub. Hur smidigt som helst. 272g.

spacer.png

Kör samma! Jag blev så impad när jag såg den första gången: den fällbara brännaren som ryms i gasoltubens konkava botten och att brännare + tub ryms i kokkärlet. Mycket genomtänkt! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago, Tobbe said:

Trangia Triangel 115g, Trangia sprit brännare 110g, kastrull/stekpanna Trangia T28 165g.

Väldigt sällan jag väljer gas framför sprit men då använder jag Trangia gasbrännare till Trangia Triangel. 

Har en Trangia kopia av något slag som används oxå ibland...

IMG_20240331_135754.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Optimus Crux lite såg riktigt smidigt ut!

När jag är ute själv använder jag oftast mitt Jetboil Zip som jag har haft i rätt många år nu.
Inte superlätt eller kompakt men effektivt och behöver knappt vindskydd och allt inkl en liten gasoltub rymms i kärlet.

 

Redigerad med Sahlberg
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, GTfour said:

På ensamturer kör jag numera med Optimus Crux Lite + Terra Solo. Allt får plats i kokkärlet inkl minsta sortens gastub. Hur smidigt som helst. 272g.

spacer.png

Jag kör också med ett sånt sedan många år, mitt har även värmeväxlare i botten, kokar vattnet på nolltid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Mats.J said:

Jag kör också med ett sånt sedan många år, mitt har även värmeväxlare i botten, kokar vattnet på nolltid.

Hur funkar en värmeväxlare? Är det ett tillbehör eller sitter den fast?

Jag har även köpt till ett vindskydd till mitt. Gör tyvärr köket både större och tyngre, men gasen räcker längre när det blåser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago, Bigsalmon said:

Hur funkar en värmeväxlare? Är det ett tillbehör eller sitter den fast?

Jag har även köpt till ett vindskydd till mitt. Gör tyvärr köket både större och tyngre, men gasen räcker längre när det blåser.

Den sitter fast på kokkärlet och fångar upp mer av värmen från lågan och leder upp det i kärlet, dvs tar tillvara större andel av värmen från lågan. Funkar också delvis som lite vindskydd.

Sägs att det kan minska koktiden till nästan hälften.

image.png.0365d276c9e94fcae282462f1239ee08.png

Redigerad med Sahlberg
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Sahlberg said:

Den sitter fast på kokkärlet och fångar upp mer av värmen från lågan och leder upp det i kärlet, dvs tar tillvara större andel av värmen från lågan. Funkar också delvis som lite vindskydd.

Sägs att det kan minska koktiden till nästan hälften.

image.png.0365d276c9e94fcae282462f1239ee08.png

Precis så, om den halverar koktiden vet jag inte men det är stor skillnad mot de kärl jag haft utan ”värmeväxlare” spar en hel del gasol också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

DSC_4419.thumb.JPG.d869b727278d8384556e19645e41595b.JPGDSC_4415.thumb.JPG.984b4ccc3d6621009b91ffc0a40aa7b0.JPG

Tröttnade på gas och kör för stunden med detta set för kaffekoket. Har sina för och nackdelar såklart, men smidigt är det och tar ej mer plats i packningen. Liknande koktider. Blir ett djävla drag med törved och en frisk vind..

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/9/2024 at 8:34 PM, Mats.J said:

Precis så, om den halverar koktiden vet jag inte men det är stor skillnad mot de kärl jag haft utan ”värmeväxlare” spar en hel del gasol också.

Varför så viktigt att vattnet kokar på 2min?   Snabbt spö...snabb lina...snabbt kök...  Snabb fiskegaranti på fiskeresan,helst i förväg.. 😅

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själva tiden är ganska ointressant för mig men kortare tid innebär att det går åt mindre gas. Går det åt mindre gas klarar jag mig längre på en liten gastub (vilket får plats i köket medan en stor tub inte får plats). 

Dvs jag spar både vikt och plats i väskan. 

Redigerad med Sahlberg
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gas är en petroleum produkt och således dåligt för miljön (primus har en variant med biogas). Där är spritköket vad jag förstår mycket bättre just för miljön, klar fördel för mig. Den största produktionen av gasbehållare sker i tredjeland vilken gör att redan när man plockar produkten ifrån hyllan här hemma ligger man på minus kontot vad gäller miljön. Sorry lite off topic, väldigt kul med kök och matlagning i det fria 🙂. Jag brukar förövrigt ha i en skvätt vatten i T-spriten, brinner ändå bra och spriten håller längre. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Tobbe said:

Gas är en petroleum produkt och således dåligt för miljön (primus har en variant med biogas). Där är spritköket vad jag förstår mycket bättre just för miljön, klar fördel för mig. Den största produktionen av gasbehållare sker i tredjeland vilken gör att redan när man plockar produkten ifrån hyllan här hemma ligger man på minus kontot vad gäller miljön. Sorry lite off topic, väldigt kul med kök och matlagning i det fria 🙂. Jag brukar förövrigt ha i en skvätt vatten i T-spriten, brinner ändå bra och spriten håller längre. 

Har man i en liten skvätt vatten i T-spriten sotar den inte när den brinner.

Ett stort plus.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/12/2024 at 7:55 AM, Tobbe said:

Gas är en petroleum produkt och således dåligt för miljön (primus har en variant med biogas). Där är spritköket vad jag förstår mycket bättre just för miljön, klar fördel för mig. Den största produktionen av gasbehållare sker i tredjeland vilken gör att redan när man plockar produkten ifrån hyllan här hemma ligger man på minus kontot vad gäller miljön. Sorry lite off topic, väldigt kul med kök och matlagning i det fria 🙂. Jag brukar förövrigt ha i en skvätt vatten i T-spriten, brinner ändå bra och spriten håller längre. 

Tror inte jorden går under av att folk kokar sin kaffe med gas....största fördelen med spritkök är att den är nästan helt tyst och mer naturlig flamma som är njutsam att vila ögon på ibland när det inte finns något intressant i naturen att vila ögonen på....  

 

Urbota trött på att lyssna på jetljudet på alla gas o bensinkök..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inga bilder, men har kört 2*MSR Pocket Rocket, 2* MSR Titanium Kettle (8 dl, sväljer nomral gastub) och 2* MSR 'Titankopp' (4dl) nu i ett årtionde. Inga tankar på att byta. En MSR titangaffel och tre MSR titanskedar. Samt då mina två Semb-knivar från Jämtland. Fast de är mer i sandvikenstål, maserbjörk och älghorn än titan...

Jag brukar köra Primus eller MSR Power Gas. Minituberna om jag spetar, mellantuberna normalt och de största om jag har 'långcamp med matlagnin en masse'.

Jag tror att skillnaden mellan T-röd och PowerGas är ganska försumbar miljömässigt - de släpper ut ungefär lika mycket koldioxid som jag kunnat läsa mig till vid en snabbgoogling av de balanserade förbränningsekvationerna. Men, det är 30+ år sedan jag läste kemi, så jag kan ha missuppfattat det.

T-röd innhåller en hel del annan skit som aceton...

Kemetyls T-röd består av 50–75 % Etanol, 10–15 % 2-Propanol, 5–7,5 % Butanon och 1–2,5 % Aceton.[1]

 

Och så en källa på det:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Teknisk_sprit#:~:text=Rödsprit%2C ofta kallad T-röd,–2%2C5 % Aceton.

--

Är det kallt virar jag in tuben i en keffiyeh och har en MSR-aluplatta (har kvar mina 20 år gamla) under och runt av uppenbara skäl. Bytte till dessa för 10-isch år sedan när jag fick gängtapp på mitt gamla MSR.

Redigerad med T-bum
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, europa-18 said:

Om man vill ha ’renare’ bränsle till spritköket, så finns bioetanol att köpa. Brinner varmare, sämre bränsle ekonomi vid matlagning men effektivare om man ska koka vatten. Luktar mindre också!

Eller så kör man helt sonika helt vanlig PowerGas och _drar ner på bilkörandet_ om man vill försöka göra någon impact på riktigt... Jag menar - seriöst, hur många meter kommer man med en bil på det koldioxidutsläpp som kommer av en 450 gramstub Power från MSR eller Primus? Handen på hjärtat? 3 meter?

 

Eller så missförstod jag dig fullständigt och du syftar på något som inte skitar ner botten på kastrullen lika mycket?

Finns en lösning på det - titan och gas... Skitar aldrig ner och kan hettas upp så man bränner alla eventuella patogener som resulterar av några veckors användning utan rengöring...

Försök göra det med en 'snuskburk'... Fan vad jag hatar spritkök.

Redigerad med T-bum
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Avigsidan med fältkök - oavsett om de är i titan eller alu är ju att:

1 - de går inte att steka med

2 - de går inte att baka med

3 - uppenbarligen är klimatsvineri

4 - de är dyra

5 - de kräver bränsle

och även om jag levt med mina MSR med en liten Bialetti för kaffet i tio år så tycker jag inte det är riktigt snyggt, eller luktar som det ska..

Det här är ju annars ganska najs... Second hand, gjutjärn resp plåt och emalj... Stekjärnet är en gammal Irländare från före wwII som jag ärvde efter farfar. Löser samtliga ovanstående under förutsättning att man har en Zippo eller tändstickor och ved. Bara att köra på brasan - nybakta bummarscones och/eller majsbröd är riktigt trevligt och man slipper upprepa sig morgon efter morgon med två olika brödvarianter;)

I6fs inte lättvikt - men bilcampar man + inte allt för många hundra meters promead är detta goto-kittet...

Har en hiskelig massa olika grytor, kastruller durkslag, pannor och kannor - huvudsakligen Kockums och Husquarna. Ingen del har kostat över 125:-

IMG_2892.JPG

Redigerad med T-bum
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Träffade en gammal vildmarkskanadensare som jag hjälpte köpa en massa begagnade trangiakök en gång för länge sen. - Best god damn outdoorstew ever made! Sade han. Själv köpte jag hela dj-la serien gamla husqvarna "lätt-emalj" i gjutjärn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Publicerat (redigerad)
12 hours ago, T-bum said:

Avigsidan med fältkök - oavsett om de är i titan eller alu är ju att:

1 - de går inte att steka med

2 - de går inte att baka med

3 - uppenbarligen är klimatsvineri

4 - de är dyra

5 - de kräver bränsle

och även om jag levt med mina MSR med en liten Bialetti för kaffet i tio år så tycker jag inte det är riktigt snyggt, eller luktar som det ska..

Det här är ju annars ganska najs... Second hand, gjutjärn resp plåt och emalj... Stekjärnet är en gammal Irländare från före wwII som jag ärvde efter farfar. Löser samtliga ovanstående under förutsättning att man har en Zippo eller tändstickor och ved. Bara att köra på brasan - nybakta bummarscones och/eller majsbröd är riktigt trevligt och man slipper upprepa sig morgon efter morgon med två olika brödvarianter;)

I6fs inte lättvikt - men bilcampar man + inte allt för många hundra meters promead är detta goto-kittet...

Har en hiskelig massa olika grytor, kastruller durkslag, pannor och kannor - huvudsakligen Kockums och Husquarna. Ingen del har kostat över 125:-

IMG_2892.JPG

Alla lever inte i din lilla värld... ☺️

 

Bor i denna lilla fiskeby som befinner sig långt ut på fjället där den möter ishavet...har behov att få med mig lätt utrustning ut i naturen där inga vägar finns...än mindre träd som bränsle...  

Nedersta bilden är ca120km härifrån så där finns de lite träd el sly...

Kokar bara vatten till torrmat el kaffe...när man närmar sig 50 flås så man inge större lust att bära potatis o en halv gris i ryggsäcken+massa gjutjärnsgrytor.. 😁

Är dagligen på fjället med hundarna... speciellt på vintern måste man nästan alltid ha en ryggsäck med sig med ätbart och spade som säkert... 

På vintern använder jag bensinkök men har haft ofta med spritkök om det finns möjlighet att gräva grop för mer vindskydd för köket...

Det kommer en landsväg hit över fjället..

Folk har frusit ihjäl under en kort promenad i en snöstorm för att dom inte kunnat följa plogpinnarna el märkning på skoterled...   För några år sedan hittades en tant 60-70m från vägen ihjälfrusen som hade irrat sig bort från vägen i en snöstorm...  De va 1km utanför byn.. 

 

Alla har olika behov av saker o ting... svårt ens o rekommendera flugspö till någon om DET fiskar utöver PTfiske från bryggor... 😆

IMG_20240428_112751.jpg

IMG_20240428_113015.jpg

IMG_20240413_144852422_104214.jpg

Redigerad med Tundraman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser






















×
×
  • Skapa ny...