Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tjing. Har snubblat över dessa och undrar helt sonika om någon kan berätta lite om rullarna jag har hittat för en spottstyver på en loppis.

En liten clicker i plast med en klkisterlapp som läser 'Hardy DryFly WF6iw' Inget mer. Inga beteckningar på rullen. Men den är galet liten.

En mycket märklig Daiwa som bara går att sätta i screw downs.

En grön fin Record - som jag aldrig hört talas om. Kände bara till multiplikatorrullarna. Helt underbar klicker med perfekt ljud.

Med i bild finns även en Diplomat 178 för storleks-referensimage.thumb.jpeg.6cd8097982689afefd97314e97acd5bc.jpeg

Edited by T-bum
Posted

Hittade den här

om recordrullarna - så det torde ju vara löst...

Record fanns inte längre när jag föddes - så jag har aldrig riktigt satt mig in i det sortimentet...

Posted

Det fanns Record Standard. Den billigaste av deras tre rullar. Sen fanns Record Presision. En rulle med ställbar broms. Den tredje hette Record Doublé. En rulle med ställbar broms på vevsidan och gick även att ställa om för vänstervevning.

Posted

Hej ! Din ABU record rulle är en ABU Record Standard, den mest basic av ABUs flugrullar. Mycket hållbar och vanlig, troligtvis var en flugrulle något många tyckte de borde ha men få använde för det finns många och fina därute. Record Standard flugrullen kom på marknaden 1942 och försvann igen 1965. Finns i lite olika färger, den gröna är vanligast.

Lyxutgåvan av ABUs flugrullar hette Record Precision 1942-1955 (bild 5-7). Den ersattes 1956 av Record Dubble (bild 8-10) ( kunde användas V eller H. !966 kom ABU med de mycket speciella flugrullarna Delta, dessa är också vanliga.

Din Daiwa-rulle kan jag inte uttala mig om, men den plastrulle som det står Hardy på är inte en Hardy rulle ( från The House of Hardys Alnwick England)

P1220932.jpg

P1220934.jpg

P1220935.jpg

P1220937.jpg

P1220944.jpg

P1220946.jpg

P1220947.jpg

P1220939.jpg

P1220941.jpg

P1220942.jpg

P1220969.jpg

P1220974.jpg

Posted (edited)

Tack - jag hade fan så svårt att se vad det stod i stansningen. Deltan fanns när jag var barn - det var den rullen jag gjorde mina första kast med - 2 sådana finns också i högen med loppisfynd - men Record hade ersatts av Ambassadeur och Diplomat. Hittade nu min lupp och då blev det lättare.

Jag tyckte att en ny miniclicker i plast är underbar, i sig själv, så om den på riktigt skulle ha kommit från Hardy hade det ju på något vis varit kul - men det är mest en rolig kuriosa som eventuellt kan komma till användning på kusten på ett 5/6-spö (och jag hittade igår ett oanvänt Zoom Feralite 8'6" 5/6wt). Likt förbannat undrar jag vad det är - den kom med extraspole, vilket ju på något vis indikerar att den är seriöst tänkt att fiskas med.

Daiwan är en knepig konstruktion, precis som Deltan, men den är överraskande skön att ha på ett spö.

Jag monterade Recorden på en vanlig kustsjua och tyckte det kändes ganska bra (men lite tung). Så kanske skulle jag börja fiska med den?

Edited by T-bum
Posted

Här har jag nog klantat till det - Daiwan är en 731 (har jag för mig från kartongen - som jag tror har försvunnit) i något lustigt europautförande med DAM-loggan (eller nära nog) och rullen var oanvänd... En sjuarulle från 19?? har inte lyckats hitta produktionsår.

https://fiberglassflyrodders.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=61851

• T-bum changed the title to Loppisfynd... vintage-rullar för en spottstyver...
Posted (edited)

Dåså - ny tur och nya prylbyten efter städning hemma.

Kom hem med kontanter i fickan och lite kul prylar...

Ett nytt spö (handtaget var fortfarande plastat) i glas. En 9' 7wt Sundridge Powerflyte som kändes bra i handen. Ej med på bild.

--

Ett par Recordrullar - en 1300 i hammarlackad grön som matchar flugrullen och en Expert 2200 som är jättesöt.

och

En Mitchell 300-nånting - söt gammal haspelrulle. Högervevad - byttes mot min Cardinal 33 som jag köpte beggad 1984...

IMG_2906.JPG

--

En Olympic 460 vänster som verkade ofiskad och en Olympic 440 höger som hade lina på sig, men inga direkt andra märken.

IMG_2908.JPG

--

Vidare, två stycken Okuma 280s nya i kartong - nice plastrulle i lagom bästkuststorlek.IMG_2910.JPG

--

Piece de resistance torde dock vara den gamla förbandslådan för turister som innehöll:

ett gross Record fjäderringar i obruten pappersförpackning

en oanvänd Cortland cleaner med 'Flote-Cote' i plåtburk (oöppnad)

en burk Record 'Kuggfett'

en burk Gladding cleaner

två 10-pack krok i pappersförpackning

samt en liten söt plåtburk (oanvänd/mint) med amerikanska split shots 'Best Little Sinkers'.

Dessutom en Bergman-pirk i obruten förpackning...

IMG_2903.JPGAvslutningsvis...

Vintage Kingfisher polaroidglajjor i hovikbar modell och orginalfodral i vinyl/pvc... blir inte mer åttiotal än så...

IMG_2913.JPG

Edited by T-bum