Jump to content

Fjällfiske Jämtland/Härjedalen

Recommended Posts

Hej, nu söker sambon o jag er hjälp i våran planering av årets vandrings och fiskeresa. Vi kommer åka uppåt v27 och bli borta runt 12dagar. 

Tanken är att första delen av resan så ska vi vandra upp på något av kalfjällen kring Åre, vi går med full packning för att klara oss där några dygn så vi tänker oss kanske inte mer än en mils vandring ut till en fjällsjö där vi kan slå upp tältet.

Så vi tar tacksamt emot tips på en trevlig markerad fjälltur som utgångspunkt och därifrån kan vi ta lite egna vägar.

När vi är nere från den första turen hittar vi på lite annat några dygn innan det är dags för del två av fjällfiske, nu tänker vi ta bilen upp på fjällen kring Funäsdalen/Ljungdalen eller annat fjäll om vi får ett trevligt tips och ställa oss vid en trevlig fjällsjö där vi kan fiska, vandra kortare turer och bara njuta av miljön. Är det möjligt, finns det vägar upp på kalfjället i detta område? 

Vi har gjort den här typen av resor många gånger tidigare i Norge men i år tänkte vi utforska Jämtland/Härjedalen en smula så vi söker som sagt kalfjäll med öring, men finns harr o röding så är det trevligt. Jag har noterat att under våran planerade vistelse så är dom flesta kalfjällen stängda för fiske pga samernas upplåtelsetid så vi är mycket tacksamma för tips här eller via pm..

Edited by stingerlaxen

• 3 weeks later...
9 hours ago, tombo said:

Hej vet område runt funäs.

Bilväg upp på kalfjället är: flatruet

Så finns det väg upp till svansjön som ligger tänndalen/hamra. Riktig brant väg och avgift 50kr eller något sånt kommer ej ihåg. Rekommenderar att gå till bolagen riktigt fint där.

https://natureit.se/sv/map/fishing/26

Tusen tack för tipsen, dom ska jag kolla närmare på.

Om det är öring ni söker i första hand så kan jag varmt rekommendera Rödfjällstjärn inte långt ifrån Svansjön som redan nämnts. Sjön kokar verkligen av öring och i fin storlek. Går bra att parkera bilen vid antingen Svansjöliftarna eller Tänndalsvallen och sedan knata dit. Går fint att tälta vid sjön. Mitt allra finaste torrflugfiske efter öring har jag haft just där. 

• Like 1

När det gäller harr så är det östra och västra abborrvickrarna i Tännäs som levererar störst harr, förutom Tandsjön men till den krävs guide för att få fiska. Fjetsjön ovanför Ränningsvallen håller också grov harr. Söker man strömmar så är det bästa harrfisket tveklöst Kvissleströmmarna i Mattmar. Som är lättillgängligt alltså. Röding, Hyddsjön nordväst om Ramundberget. Svansjön håller också ett hyggligt bestånd av röding.

• Like 2

59 minutes ago, Vildmarksmannen said:

När det gäller harr så är det östra och västra abborrvickrarna i Tännäs som levererar störst harr, förutom Tandsjön men till den krävs guide för att få fiska. Fjetsjön ovanför Ränningsvallen håller också grov harr. Söker man strömmar så är det bästa harrfisket tveklöst Kvissleströmmarna i Mattmar. Som är lättillgängligt alltså. Röding, Hyddsjön nordväst om Ramundberget. Svansjön håller också ett hyggligt bestånd av röding.

Superbra info, då har vi lite o kolla upp innan avresan om ett par veckor, tack!

• 1 month later...

Tack!

Vi vill tacka för alla fina tips vi fick här till vår Jämtlandstour, tyvärr blev det bara en natt på fjället i tältet då sambon blev sjuk på natten, men vi hann med lite fiske där uppe iaf och fick några harrar o öringar. 
Vi var oxå i Fjällnäs, Tänndalen, Funäsdalen och andra små samhällen där vi fiskade i några olika sjöar, nån harr hamnade i röken och sen på knäckemackan, så jäkla gott!

Än en gång, stort tack!

IMG_4120.jpeg

IMG_4098.jpeg

IMG_4529.jpeg

IMG_4526.jpeg

IMG_4528.jpeg

• Like 1