Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej alla,

Är på jakt efter en ny flyt lina med lite längre klump, och undrar, Är det någon som provat denna lina och kan säga något om den?

Är den bra på både kortare och längre kast, är det bra drag i linan, och hur är stabiliteten med mer lina ute. Är tänkt att användas för längre kast, i sjö och lite bredare/större åar, med ett lite snabbare spö, Ultralite X, #5.

Får du tankar om andra linor, utifrån vad som den är tänkt att användas till, så kom gärna med förslag.

Tack på förhand !

Edited by Dreamer
Posted (edited)

Tusen Tack för svar !

VPT är ju ett bra tips utifrån frågeställning. Hade den i tankarna för ett par år sedan, men glömt bort den, de blev köp av annan lina då. Så bra där. Dock lite nyfiken på hur VPT funkar med en t.ex. Dyret i strl 10 eller en guldskallenymf i samma storlek. Det blir ofta något annat under vattnet när de vägrar ta i ytan, primärt gillar jag dock mest torrfluge fiske, men ibland tvingas man ju ta till annat.

Andra linor jag tittat på är SA trout, infinity (sistnämnda känns kanske tung med liter mer lina ute?) samt Cortlands Longbelly distance. Dock aldrig provat dessa och vet för lite hur de är.

Edited by Dreamer
Posted

Inte vpt gamla . Nya vpt 2.0.en mycket bättre lina.  Menar jag . Har ampltude infinty . Tycker inte den är tung . Känns lättare än vpt 2.0 . Den sistnämnda fungerar rätt ok ,med guldskalle .fiskar i sjö .gillar långa kast . 

Posted

Tack HansKlinga för svar. Jag tänkte på vpt 2.0, men fick inte med det i mitt svar. Intressant att du tycker att infinity känns lättare än vpt 2.0. Hade jag inte riktigt förväntat mig. Men om du gillar längre kast och fiskar i sjö, vilken lina skulle du välja  och varför, om det inte vakar och du sätter på en mindre streamer eller guldskalle nymf i t.ex. strl 10 ?

Posted

Ok, Tack för alla svar ni som svarat, uppskattat i djungeln 🙂 Jag klurar vidare, men kommit lite närmre en ny lina, tack vare era svar.

Önskar Er en fin sommar, och många minnesvärda fina fiske stunder !