Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan inte läsa allt men det verkar positivt om man tycker att Girjas har fått för mycket att säga till om.😀

Posted
5 hours ago Manne sa:

Kan inte läsa allt men det verkar positivt om man tycker att Girjas har fått för mycket att säga till om.😀

Kan inte heller läsa allt!.en måste var medlem...tydligen...MEN!!..Hur förbannade skall inte Samerna var om detta..?

• Like 1
Posted

Måste logga in och betala. Hursomhelst politik är bara ett evigt bråkande med olika åsikter. Tacka vet jag framtiden med ai som fattar alla beslut med rättvisa för alla utan tjafs.

Sen ska man INTE rösta i eu-valet. Det är en fakedemokrati! Allt bestäms ändå uppifrån av dom mest välbeställda och fetaste!

• Like 1
Posted
22 hours ago, Ismo said:

Kan inte heller läsa allt!.en måste var medlem...tydligen...MEN!!..Hur förbannade skall inte Samerna var om detta..?

De är ju förbannade ändå mest hela tiden, men detta är en bra nyhet...som sagt tidigare, detta bör prövas i europadomstolen

• Like 1
Posted

Tycker det här är rätt märkligt. Hur kunde det bli så fel? Det känns som att den vändningen det tagit nu strider mot allemansrätten? Hur kan det vara möjligt att stänga ute vissa av oss bara för att man bor i fel län exempelvis?

Som det ser ut nu hoppas jag att Girjas förlorar rättigheterna de nyss fått. De är ju bevisligen olämpliga att sköta det här ansvaret.

• Like 1
Posted
1 hour ago, Jonas said:

Tycker det här är rätt märkligt. Hur kunde det bli så fel? Det känns som att den vändningen det tagit nu strider mot allemansrätten? Hur kan det vara möjligt att stänga ute vissa av oss bara för att man bor i fel län exempelvis?

Som det ser ut nu hoppas jag att Girjas förlorar rättigheterna de nyss fått. De är ju bevisligen olämpliga att sköta det här ansvaret.

Staten var ju inte speciellt intresserad att vinna rättegången. Var ju bara Jägareförbundet som riktigt protesterade.

Övriga organisationer vågade inte. Då blev de stämplade som rasister.

Men nu helt plötsligt är sportfiske organisationer oroliga 🤣 Vilket skämt. 

Och förövrigt. Tror du att på politiker i Rosenbad bryr sig ett jota? 

• Like 1
Posted

Exakt så, var världskrig från jägareförbundet jättelänge, men även jag tog det med ro, fanns liksom ingen rimlig chans att det skulle bli som det blev, men nu sitter man där...visst, jag känner några samer så jag kan fiska vidare i viss utstäckning...men det ska vara för alla, som det var..många med mig kommer fortsätta som vanligt, jag har fiskat i fjällen i över 35år, aldrig sett en tillsynsman förutom vid kusten (Byske,Jokkfall, Vindelälven) under länsstyrelsens tid...tror ändå deras resurser var större..Ursprung av hävd när man inte var först...men alltså...

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Det finns ju mycket att läsa om ärendet! En forskare skriver att Girjas sameby har fått kompensation för tidigare missgärningar som staten gjort mot samerna men att sådana gärningar även riktades mot Tornedalingarna och dessa har inte kompenserats på samma sätt.

Vem som var "först på plats" är som skrivits inte helt klarlagt och att förutsätta att det var samerna är förhastat, historiskt sett är det många grupper som uppehållit sig i dessa trakter!

https://svenskjakt.se/opinion/debatt/renmarksutredningen-lever-inte-upp-till-samhallskontraktet/

https://svenskjakt.se/start/nyhet/jurister-lagen-galler-fore-urminnes-havd/

Posted
På 2024-06-25 at 21:02 magnolia sa:

Det finns ju mycket att läsa om ärendet! En forskare skriver att Girjas sameby har fått kompensation för tidigare missgärningar som staten gjort mot samerna men att sådana gärningar även riktades mot Tornedalingarna och dessa har inte kompenserats på samma sätt.

Vem som var "först på plats" är som skrivits inte helt klarlagt och att förutsätta att det var samerna är förhastat, historiskt sett är det många grupper som uppehållit sig i dessa trakter!

https://svenskjakt.se/opinion/debatt/renmarksutredningen-lever-inte-upp-till-samhallskontraktet/

https://svenskjakt.se/start/nyhet/jurister-lagen-galler-fore-urminnes-havd/

Som du skriver..VEM?? var först!!!..Samerna påstår ju det??...men det fanns många aktörer på banan..allt eftersom Inlands isen drog sig tillbaka..,,

• Like 1
Posted

Samer är mästare på att gapa, skrika och spela offer. 

Direkt man kritiserar så dras rasistkortet upp. 

Gamla oförrätter med staten som vi idag inte kan påverka och göra ogjort. 

Kompensationen är då att ingen skall få jaga och fiska. 

De är helt jävla sjukt. 

• Like 8
Posted
1 hour ago Tafsbrott sa:

De är helt jävla sjukt. 

Helt jävla sjukt är exakt vad det är!! Satans samer. 

Bara passa på och vistas i fjällen medans vi kan. Om 10 år får alla åka till Skåne för att fiska.... 

Posted
20 hours ago, Tafsbrott said:

De är helt jävla sjukt. 

Vi får inte glömma offerkoftan som kommer på så fort det är en kamera som rullar.

Synd om dom stackarna😂

• Like 2
Posted
23 hours ago, puoltsa19 said:

Vi får inte glömma offerkoftan som kommer på så fort det är en kamera som rullar.

Synd om dom stackarna😂

Ja då är de i sitt esse. 

• Like 1
Posted

Tänk en själv i samma sits angående fisket.
Då hade man förvaltat det bättre med begränsat eller inget nätfiske. Finns möjligheter för Kaitumälven med  bättre fiske än idag. Med kvalitet framför kvantitet, med harr långt över kilot samt mer av grov öring.

Sen har vi den gynnade Siken och klimatförändringar då abborren och gäddan vandrar uppåt.
Finns mycket att diskutera!

• Like 1
Posted (edited)
13 hours ago SA sa:

Tänk en själv i samma sits angående fisket.
Då hade man förvaltat det bättre med begränsat eller inget nätfiske. Finns möjligheter för Kaitumälven med  bättre fiske än idag. Med kvalitet framför kvantitet, med harr långt över kilot samt mer av grov öring.

Sen har vi den gynnade Siken och klimatförändringar då abborren och gäddan vandrar uppåt.
Finns mycket att diskutera!

SÅÅÅ.. SANT! VAR??..Var skall en börja???

Edited by Ismo
  • 2 weeks later...
Posted

Nyss hemkommen från hyfsat bra rödingfiske. 1,2kg på torrfluga med vekt klass4 spö var väl värt all svett. Vägrar flyga så länge benen bär mig dit jag ska, är bara 58år och känner mig ung ännu.

Detta år får bli ett icke "Kaitumälvår". Har andra prioriteringar.
Åker annars bara dit själv på senare år, och finner friden!

Skitfiske Tafsbrott!

Posted

Dom kan ju börja med att starta företag inriktat på sportfiske. Men dom har ju andra intressen och en kultur att bara försörja sin familj med renar jakt och nätfiske.

Träffade två unga samer en gång på mc som bökade sig över en bäck vid Lainio älv. Dom lagade renstängsel och sa sig fått en verklig storharr på spinnspö.

Så dom yngre i kåren är säkert intresserade av utveckling.

Posted

tråkigt men raderar allt som drar folk . Inte minst rödingfiske!  Sånt tar år att lära sig . Är det skit där meningslöst gå till andra sjön.  Lika dåligt där. Man sitter vid samma sjö en vecka och väntar in läget!

Posted
On 7/22/2024 at 8:32 PM, SA said:

Dom kan ju börja med att starta företag inriktat på sportfiske. Men dom har ju andra intressen och en kultur att bara försörja sin familj med renar jakt och nätfiske.

Träffade två unga samer en gång på mc som bökade sig över en bäck vid Lainio älv. Dom lagade renstängsel och sa sig fått en verklig storharr på spinnspö.

Så dom yngre i kåren är säkert intresserade av utveckling.

Företag har de redan startat runt om i fjällen. Dra in fin deg medans de lagar renstängel. Toppa sedan upp det med bidrag från staten. Och krydda det med ensamrätt. 

Är två samebyar Vilhelmina som ska stämma kommunen för rasistiska uttalanden. 

Kommunen hade sagt att samebyar skapar konflikter och oro och då de tränger undan friluftsidgare. (Skoter/fiske) Tydligen har samebyn bla fotograferat någon som åkte skidor några hundra meter från ett renhägn.

Nu blir kommunen anmälda till DO

Behöver jag säga att en av dom heter Mattias Blind 🤣

You can't make this shit up! 

Posted

Finnes väl alltid hetsiga rötägg med stor käft på alla håll och kanter! Ta det med lugn och ro så löser det sig säkert!