Jump to content

Flytmedel, vad säger ni?

Recommended Posts

Halloj,

Några tips? Är helt grön inom detta. Men tänkte fiska lite torrt i sommar mellan storöringspassen. 

Hjorthår samt CDC fiskar jag med. 
Vad ska man ha? 
Även något att fetta tafsen med.

Tack på förhand 

Tycker det är bra med två olika medel för olika material på flugan. Cdc har funkat bra med exempelvis Tiemcos dry dip som är tunn och där hela flugan doppas. Andra flugor och tafsen har jag haft bättre framgång med ett tjockare traditionellt fett (en orange liten behållare från Guideline). 

• Like 1

Tiemco dry dip är nog omöjligt att hitta tyvärr. Var absolut det bästa som marknaden erbjöd back in the days.. 

Det du borde skaffa är trout hunter cdc olja vilket är en mycket trevlig produkt för cdc mönster. Sen behöver du gink eller loon aquel. 

Det är säkra kort! 

Sen skulle jag även rekommendera dig att skaffa en loon top ride vilket både torkar en våt sjunkande fluga och fettar in den på samma gång. 

Har du dessa grejer så är du safe! 

Men om du mot förmodan får tag i tiemco dry dip så köp!!!! 

Gulff duck Float och Gulff duck cdc float är riktigt bra tycker jag och har helt ersatt Aquel och andra flytmedel i gelform för mig. 

Gällande dop-varianter så har jag fortfarande några burkar av Tiemco dry dip (inte till salu) och jag har inte hittat något lika bra alternativ. 

21 hours ago, Sahlberg said:

Gulff duck Float och Gulff duck cdc float är riktigt bra tycker jag och har helt ersatt Aquel och andra flytmedel i gelform för mig. 

Gällande dop-varianter så har jag fortfarande några burkar av Tiemco dry dip (inte till salu) och jag har inte hittat något lika bra alternativ. 

Jag har förset mig med flytmedel så det räcker så länge jag lär fiska 🙂

IMG_0083.jpeg

23 hours ago, puoltsa19 said:

IMG_0083.jpeg

Ha ha!  Det borde räcka ett tag!

Jag är på fyra fulla burkar eller nåt nu och använder det mer sparsamt än tidigare (och mer av Gulffs gel). 

Jag tror att jag köpte 2-3 burkar i Sverige innan de stoppades och sen var en polare i Finland och hittade några burkar i butik och då köpte jag några till. 

Edited by Sahlberg

13 hours ago, PatrikJ said:

Tack för det. Jag ska prova att köpa på mig lite olika medel/märken. 
vilket brukar ni använda för tafsen? 

Jag använder aldrig flytmedel på tafsen (med undantag för de flätade tafsar jag sällan använder). 

• Like 1

På 2024-06-21 at 18:53 PatrikJ sa:

Halloj,

Några tips? Är helt grön inom detta. Men tänkte fiska lite torrt i sommar mellan storöringspassen. 

Hjorthår samt CDC fiskar jag med. 
Vad ska man ha? 
Även något att fetta tafsen med.

Tack på förhand 

Du kan väl ha ett flytmedel till alla torrisar. Jag har provat det mesta och vad jag än använt har det funkat. Pulver är bra om man vill fräscha upp flugan efter napp men eftersom jag använder endast hjorthårs torrisar till allt flytande fiske räcker det i regel med några luftkast och flugan fiskar igen.

Lycka till.

• 3 weeks later...
On 6/22/2024 at 10:28 PM, puoltsa19 said:

IMG_0083.jpeg

Hoppas det är som originalet man köpte i Sverige tidigare då🙂

De jag köpte från eBay/japan hade bara lukten gemensamt med de gamla jag hade, har inte alls samma impregneringsförmåga..

Har gått över till Guidelines High,n dry istället 

Har några blandade burkar Tiemco (dry/dip/spray) kvar. Gink och Loons prylar är skapligt ok de med. Har även någon cdc-olja.

Men - som Ismo säger. Balsa är bäst. På kusten blir det foam.

Funderar på att binda korkpoppers;)

• Like 1

Oavsett! Balsa lr, foam..!!...kör en sjunk!!...lina,..lr. nått!..när det behövs..skrev lite fel där.

Edited by Ismo

• 1 month later...