PatrikJ Posted June 21, 2024 Report Posted June 21, 2024 Halloj, Några tips? Är helt grön inom detta. Men tänkte fiska lite torrt i sommar mellan storöringspassen. Hjorthår samt CDC fiskar jag med. Vad ska man ha? Även något att fetta tafsen med. Tack på förhand Quote
M.Thors Posted June 21, 2024 Report Posted June 21, 2024 Tycker det är bra med två olika medel för olika material på flugan. Cdc har funkat bra med exempelvis Tiemcos dry dip som är tunn och där hela flugan doppas. Andra flugor och tafsen har jag haft bättre framgång med ett tjockare traditionellt fett (en orange liten behållare från Guideline). 1 Quote
Rob01bjo Posted June 21, 2024 Report Posted June 21, 2024 Tiemco dry dip är nog omöjligt att hitta tyvärr. Var absolut det bästa som marknaden erbjöd back in the days.. Det du borde skaffa är trout hunter cdc olja vilket är en mycket trevlig produkt för cdc mönster. Sen behöver du gink eller loon aquel. Det är säkra kort! Sen skulle jag även rekommendera dig att skaffa en loon top ride vilket både torkar en våt sjunkande fluga och fettar in den på samma gång. Har du dessa grejer så är du safe! Men om du mot förmodan får tag i tiemco dry dip så köp!!!! Quote
Sahlberg Posted June 21, 2024 Report Posted June 21, 2024 Gulff duck Float och Gulff duck cdc float är riktigt bra tycker jag och har helt ersatt Aquel och andra flytmedel i gelform för mig. Gällande dop-varianter så har jag fortfarande några burkar av Tiemco dry dip (inte till salu) och jag har inte hittat något lika bra alternativ. Quote
PatrikJ Posted June 22, 2024 Author Report Posted June 22, 2024 Tack för det. Jag ska prova att köpa på mig lite olika medel/märken. vilket brukar ni använda för tafsen? Quote
puoltsa19 Posted June 22, 2024 Report Posted June 22, 2024 21 hours ago, Sahlberg said: Gulff duck Float och Gulff duck cdc float är riktigt bra tycker jag och har helt ersatt Aquel och andra flytmedel i gelform för mig. Gällande dop-varianter så har jag fortfarande några burkar av Tiemco dry dip (inte till salu) och jag har inte hittat något lika bra alternativ. Jag har förset mig med flytmedel så det räcker så länge jag lär fiska 🙂 Quote
Sahlberg Posted June 22, 2024 Report Posted June 22, 2024 (edited) 23 hours ago, puoltsa19 said: Jag har förset mig med flytmedel så det räcker så länge jag lär fiska 🙂 Ha ha! Det borde räcka ett tag! Jag är på fyra fulla burkar eller nåt nu och använder det mer sparsamt än tidigare (och mer av Gulffs gel). Jag tror att jag köpte 2-3 burkar i Sverige innan de stoppades och sen var en polare i Finland och hittade några burkar i butik och då köpte jag några till. Edited June 23, 2024 by Sahlberg Quote
Sahlberg Posted June 22, 2024 Report Posted June 22, 2024 13 hours ago, PatrikJ said: Tack för det. Jag ska prova att köpa på mig lite olika medel/märken. vilket brukar ni använda för tafsen? Jag använder aldrig flytmedel på tafsen (med undantag för de flätade tafsar jag sällan använder). 1 Quote
borano20 Posted June 22, 2024 Report Posted June 22, 2024 Hej.. Gehrke´s Gink är hårbalsam. mvh borano20 Quote
Helios Posted June 23, 2024 Report Posted June 23, 2024 Gummiband. Snäpper flugan torr på ett ögonblick. Quote
ola stefan Posted June 23, 2024 Report Posted June 23, 2024 På 2024-06-21 at 18:53 PatrikJ sa: Halloj, Några tips? Är helt grön inom detta. Men tänkte fiska lite torrt i sommar mellan storöringspassen. Hjorthår samt CDC fiskar jag med. Vad ska man ha? Även något att fetta tafsen med. Tack på förhand Du kan väl ha ett flytmedel till alla torrisar. Jag har provat det mesta och vad jag än använt har det funkat. Pulver är bra om man vill fräscha upp flugan efter napp men eftersom jag använder endast hjorthårs torrisar till allt flytande fiske räcker det i regel med några luftkast och flugan fiskar igen. Lycka till. Quote
Mats.J Posted July 11, 2024 Report Posted July 11, 2024 On 6/22/2024 at 10:28 PM, puoltsa19 said: Jag har förset mig med flytmedel så det räcker så länge jag lär fiska 🙂 Hoppas det är som originalet man köpte i Sverige tidigare då🙂 De jag köpte från eBay/japan hade bara lukten gemensamt med de gamla jag hade, har inte alls samma impregneringsförmåga.. Har gått över till Guidelines High,n dry istället Quote
Ismo Posted July 11, 2024 Report Posted July 11, 2024 Hatar flytmedel Hitta på--vad som hellst!. Quote
T-bum Posted July 11, 2024 Report Posted July 11, 2024 Har några blandade burkar Tiemco (dry/dip/spray) kvar. Gink och Loons prylar är skapligt ok de med. Har även någon cdc-olja. Men - som Ismo säger. Balsa är bäst. På kusten blir det foam. Funderar på att binda korkpoppers;) 1 Quote
Ismo Posted July 12, 2024 Report Posted July 12, 2024 (edited) Oavsett! Balsa lr, foam..!!...kör en sjunk!!...lina,..lr. nått!..när det behövs..skrev lite fel där. Edited July 13, 2024 by Ismo Quote
ola stefan Posted August 12, 2024 Report Posted August 12, 2024 Beror på vad för flugor du använder. Lite som ismo men jag säger hjorthår. Är det inte fuktigt ute använder jag inget flytmedel men det finns massor. Musilin Quote
Recommended Posts