Jump to content

Ny lina ut på marknaden!

Recommended Posts

9 hours ago Ismo sa:

När!!!..Jag Fiskar...så Fiskar jag!...Inget annat..nått jävla gram på linan!! Hit lr. dit..SKITER jag i.

Struntar i om jag kastar snyggt!/långt/Kort..jag vill få FISK!...det primära..hur svårt kan det vara?

Ibland är du så jävla bra o rätt på det Ismo.

Det är mest ord bajseri. Köp en lina och ett spö som dansar, fiska o ha kul. 

• Like 1

38 minutes ago ola stefan sa:

Mycket är ord bajseri fr. min sida JA.!!!..men sånt gillar jag...men!! gillar inte!! ...att svamla!..inte ens i mitt FISKE. klara besked.

• Like 2

1 hour ago ola stefan sa:

Köpte en lina rätt nyligt!....rätt bra...själva gramen sket jag i...om du sett i  nån tråd...kankse denna?..Sällan jag köper en ny lina...

• Thanks 1

Måste få berätta!..detta hände i tidgt 90-tall..åkte till Torneälven!..var jag gjorde Puppan..

Tog med ett klass 5 spö..(Loomis)

Väl framme i älven så upptäcker jag!!..fick med mig Rullen + linan till mitt Laxspö!!!!..14 fot"Tänkte kort!! FAAAN"

Försent att vända nästan 6 mil tebaks..Gilla läget,,,

Började FISKA!..lite krångligare ..JA!!.. Men

..fick bra med Harr + lite Öring..men det gick...Ville ju bara FISKA

Några gram hit å dit!! SVAMMEL!

• Like 1

On 8/9/2024 at 9:24 PM, Ismo said:

Köpte en lina rätt nyligt!....rätt bra...själva gramen sket jag i...om du sett i  nån tråd...kankse denna?..Sällan jag köper en ny lina...

Grammen spelar inge roll... speciellt om man bara gör sasquatcast...  den kasttekniken gör  spöklasser o linvikter överflödiga..

• Haha 1

34 minutes ago, Raul Olle said:

Det viktiga är egentligen inte om spötillverkarna följer AFFTA eller inte. Det viktiga är att de redovisar vilka linvikter som gäller för deras spön. Kunderna vill oftast veta.
Där kan man säga att det finns förbättringspotential.

Problemet där är att vikten upplevs olika beroende på hur lång klumpen är.

SA Trout #5 kommer kännas bra på en vettigt designad femma. Klumpen där väger 19,4 gram. Men hade klumpen varit 9 meter så hade den inte alls känts bra på en femma. 
https://scientificanglers.com/product/mastery-trout/

Vikt per längd blir då ett ganska vettigt mått. Och då är vi tillbaks i AFFTA. 

• Like 4

39 minutes ago, Raul Olle said:

Det viktiga är egentligen inte om spötillverkarna följer AFFTA eller inte. Det viktiga är att de redovisar vilka linvikter som gäller för deras spön. Kunderna vill oftast veta.
Där kan man säga att det finns förbättringspotential.

Hej.. Jo, det är smart att följa AFTM. Vikten är kopplad till en specifik längd av linan, nämligen 30 fot. Jag har hört att det finns folk som påstår att det inte spelar någon roll om klumpen är 30 fot eller 55 fot, den ska väga lika mycket. De personerna står nog ganska ensamma med den uppfattningen.    mvh  borano20  

9 hours ago Fisk sa:

Problemet där är att vikten upplevs olika beroende på hur lång klumpen är.

SA Trout #5 kommer kännas bra på en vettigt designad femma. Klumpen där väger 19,4 gram. Men hade klumpen varit 9 meter så hade den inte alls känts bra på en femma. 
https://scientificanglers.com/product/mastery-trout/

Vikt per längd blir då ett ganska vettigt mått. Och då är vi tillbaks i AFFTA. 

Nu tänker du på SA MED? Klumpen på SA Trout #5 väger 15,5 gam.

9 hours ago borano20 sa:

Hej.. Jo, det är smart att följa AFTM. Vikten är kopplad till en specifik längd av linan, nämligen 30 fot. Jag har hört att det finns folk som påstår att det inte spelar någon roll om klumpen är 30 fot eller 55 fot, den ska väga lika mycket. De personerna står nog ganska ensamma med den uppfattningen.    mvh  borano20  

AFFTA baseras på vad de 30 första foten på linan väger, ingenting annat. T ex, om 30 första foten på en lina väger 9,1 gram så är linan klass 5. Vad samma lina väger vid 40 eller 55 fot tar systemet inte hänsyn till.
Om man köper en lina som är korrekt enligt AFFTA så kommer den linan oftast att kännas för lätt på många spön. Spötillverkarna följer inte AFFTA.
Många annonser på "Köp & sälj" där man säljer en lina för halva priset efter provkast beror på detta. Linans vikt passar inte spöet.

Edited by Raul Olle
  • Like 1

57 minutes ago, Raul Olle said:

Nu tänker du på SA MED? Klumpen på SA Trout #5 väger 15,5 gam.

Det viktiga i sammanhanget är vilken vikt spöna behöver för att prestera som bäst. I vilken form den vikten presenteras i är sekundärt. Det är där vi är idag. AFFTA säger vikt per 30 ' (9,14 m). Andra aktörer säger någonting annat.
Jag tar inte ställning här utan bekräftar bara hur det ser ut.

Hej.. Exakt VAD säger "andra aktörer"? Är deras påståenden på något sätt bättre än det gamla systemet? Om inte så har vi väl hittat rövhålen??    mvh    borano20 

8 hours ago, borano20 said:

Hej.. Exakt VAD säger "andra aktörer"? Är deras påståenden på något sätt bättre än det gamla systemet? Om inte så har vi väl hittat rövhålen??    mvh    borano20 

"Andra aktörer" kallar en lina som väger 12 gram för klass fem... 🙄

• Like 2

5 minutes ago Bigsalmon sa:

"Andra aktörer" kallar en lina som väger 12 gram för klass fem... 🙄

Bra att du tar upp det!

En rättklassad lina i #5 väger 9,1 gram vägd på 30 fot. En vanlig klumplängd är över 30 fot, säg 10,3 meter. Klumpen väger uppskattningsvis ca 10 gram. En sådan lina kommer att kasta bra på ytterst få spön i klass 5.

Dagens spön är designade för högre vikter. Loop. Guideline, Scott, Hardy, Sage, Douglas m fl. De flesta av dagens spön i klass 5 kastar bäst med en vikt kring 12 gram. Det är inte jag som har bestämt det här.
Jag rättar mig efter förutsättningarna som gäller. Det positiva är i alla fall att spötillverkarna har lagt sig runt samma vikter. Det vore etter värre om Scott hade 14 gram, Orvis 11,5, Sage 13 gram...

Frågan bollas tillbaka till dig, varför ska jag välja en lina till klass 5 som väger 10 gram? Jag känner inte till något spö i klass 5 som går att köpa idag som matchar den vikten. Vikten 12 gram på #5 är typ standard idag, det bestäms av spötillverkarna.

Att jag inte är helt ute och cyklar, det kan man se på vad de som testat linan säger. Det är flera som sagt typ "bästa jag någonsin har kastat med..." Om linan hade istället vägt 11 gram, få hade tyckt samma sak.

Viktigt att påpeka, ett spö i klass 5 klarar av att kasta olika linvikter, säg 10-14 gram. Alla dessa vikter ger inte samma resultat.

Den nya linan som diskuteras här är anpassad efter dagens spön. Om linan väger 11,7 eller 12,0 är inte det viktiga.
Det viktiga är att linans siffra ska passa spön med samma siffra.
Linvikter är dessutom personliga. En del vill ha lite tyngre, andra lite lättare på exakt samma spö.

• Like 2

4 hours ago Salisfly sa:

Ni som har köpt linan, vilken längd på tafsen har ni ? Testade min igår med en 9fot tafs och det funkade inte alls för mig. Inga snygga utlägg på lite distans, närfiske bättre när man "lugnade" ner linan. Tacksam för tips! 

En lite tjockare Furled Leader ca 7 fot och 5 fot 0,20 nylon

Fungerar ganska bra 

Som namnet på linan antyder, dynamisk betyder energisk. Det är tanken med linan. Framtaperingen har som syfte att hjälpa till med att slå ut tafsen och flugan.
Jag väljer hellre en lina som har energi i själva överrullningen än motsatsen, dvs en lina som inte orkar rulla ut. Det är enklare att reducera bort energi än att tillsätta mer energi.
Lång framtapering blir också känsligare för vid och blåser gör det ju nästan jämt.
Linan har testats med tafslängder mellan 9-15 fot och samtliga fungerar. Flugans storlek och vikt avgör.

5 minutes ago Fisk sa:

Och du vill ha samma vikt på klumpen oavsett längd?

Tror inte det är där problemet ligger. Varför skall man skriva klass 7 på spöt när rekommendationen är en lina 17gr+. Spöt är en klass 10. 

24 minutes ago, Lawson said:

Tror inte det är där problemet ligger. Varför skall man skriva klass 7 på spöt när rekommendationen är en lina 17gr+. Spöt är en klass 10. 

Jasså?