Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Årets resa går mot Järpen sista helgen i juli. Planen är två heldagar med fiske. Nu råkar det vara så att ingen av oss någonsin fiskat i det området. Det är öring och harr vi är ute efter. 

Jag har försökt läsa på men tycker mig inte hitta så mycket info om området och det jag hittat är rejält gammalt. 

Finns det någon som kan ge oss några tips eller riktning kring vart vi ska fiska? Såklart inte exakta platser, men kanske vilken å eller ström som brukar funka i slutet på juli. Det är främst strömmande vatten som gäller för oss. 

Skitfiske!

Posted (edited)

Gör ett besök på Fjällsport i Duved. De kan flugfiske och området.

Tillägg: Ristafallet mellan Järpen och Undersåker är naturlig gräns för harren i Åredalen. Uppströms finns bara öring (och röding i sjöarna).

Edited by GTfour
  • Like 1
Posted
1 hour ago, GTfour said:

Gör ett besök på Fjällsport i Duved. De kan flugfiske och området.

Tillägg: Ristafallet mellan Järpen och Undersåker är naturlig gräns för harren i Åredalen. Uppströms finns bara öring (och röding i sjöarna).

Ok, toppen. Ska göra det! 
tack för info!

Posted

Utgår man från Järpen så finns det oerhört många vatten att välja mellan. Det förvånar mig att du Ewadhagen  inte fann så mycket information på nätet, närheten till Åre och volymen av boende gör att det drar väldigt många besökare och du kan ju om inte annat kolla rapporterna på Ifiske. Det var ett väldigt kort besök ni tänkte göra, då blir man väldigt väderberoende. Ponera att det är värmebölja de två dagarna, då blir det i praktiken inte många fisketimmar. Att resa så långt för ett så kort fiskepass, ja jag vet inte vad jag ska säga om det. Annars satsa på de olika sträckorna i Indalsälven. Många fiskare gör inte att det inte finns fisk. Fisk finns det gott om. Jag har varit i området i 20 somrar och aldrig blivit tomhänt, men visst ibland kan öringen vara extremt selektiv och svårflörtad. Närmast från Järpen är nederst delen av Indalsälven ovanför Liten och vid bron över älven nära kyrkan kan man lätt komma åt båda sidor och såväl ovan som nedan fallet. Där finns även harr. Annars kan jag rekommendera Brattlandsforsen lite närmare Björnänge, ett klassiskt fiskeställe som blev känt redan på 1870-talet, kortområde östra Åresjön. Eller ta vägen mot Vålådalen och pröva Storån som rinner ut i Håckren, också ett vatten där det finns både öring och harr.

• 2 weeks later...
Posted
På 2024-07-05 at 09:22 Ewadhagen sa:

Hejsan!

Årets resa går mot Järpen sista helgen i juli. Planen är två heldagar med fiske. Nu råkar det vara så att ingen av oss någonsin fiskat i det området. Det är öring och harr vi är ute efter. 

Jag har försökt läsa på men tycker mig inte hitta så mycket info om området och det jag hittat är rejält gammalt. 

Finns det någon som kan ge oss några tips eller riktning kring vart vi ska fiska? Såklart inte exakta platser, men kanske vilken å eller ström som brukar funka i slutet på juli. Det är främst strömmande vatten som gäller för oss. 

Skitfiske!

Infslsälven är underskattad.

Väl värd att provet, helt klart.