Jump to content

Hobie Passport 10,5' upplevelse och uppgraderingar

Recommended Posts

Bara kort text idag.

Sammanfattningsvis är jag sjukt nöjd med denna skutan.

Hur stabil som helst, jag kan tex sätta mig och dingla med benen "tvärs över relingen" och den lutar knappt!

Enda nackdelen är att den kan upplevas besvärlig att lasta upp ensam på biltaket, men med min mångåriga kärlek till skivstånger är det inget problem för mig.

Uppgraderingar:

1. Rodret. Det finns större roder att köpa. Gör det om du har en likadan skuta! Det påverkar vändradien markant.

Dessutom kommer det större rodret med ett snöre 🙃 som gör att du kan ta upp det/sänka ner det i vattnet från sitsen.

Oerhört praktiskt! Minns inte vad det större rodret kostar, kanske 1500? Installeras på några minuter.

2. Segel. Det finns segel att köpa som tillbehör! Kärlek! Skitkul! Jag har öht ingen seglingsbakgrund, så jag får ta det piano nu under inlärningen, men jag kom säkert upp i 3-4 knop idag. Hur kul som helst. Lite dyrare än rodret får jag erkänna.

Rodret manövreras med vänsterhanden, så när vinden kommer från babordssidan är det enklast att segla eftersom man då kan hålla snöret 😇 till seglet i högerhanden. Vind från styrbordssidan funkar men det blir lite bökigare. Supernöjd!

3. Jag har köpt på mig en furler kit till seglet men inte hunnit installera. Så man kan rulla upp seglet på masten, dvs.

Får se när jag installerar...

Bilder nedan,

Ha en fortsatt härlig sommar! 👍😊

mer.jpg

roder.jpg

segel.jpg

• Like 2