Jump to content

Recommended Posts

Posted

Perfekt lätthanterat spö till sommarlaxen, har för mig att det står 31g på klingan men jag har lastat på 35g på rekommendation av Nám-säljaren som tyckte att dom är lite underklassade och det funkar utmärkt, dock gillar jag känslan när det ”känns lätt” så jag ska fixa ett linssystem på 32-33g har jag tänkt..

Posted
22 hours ago Fryhli sa:

Hej, 

Har någon testat detta spö? Vad är era erfarenheter med detta spö? 

Hej, äger detta spö och det är verkligen en favorit. Underbart laxspö i mindre åar såsom Mörrum, Viskan, Nyköping osv. Fungerar även bra till Norrland på hösten efter gammal lax och HÖ. Står 31g+ på klingan, men som Stingerlaxen säger kan man lasta på utan problem. Favorit vikt/lina för blanklax/höstlax med de spöt är Nams egna på 32g (gärna Mörrums varianten som är F/S2). Kastar något otroligt bra, kan varmt rekommendera de spöt. 
Något annat du undrar över? 😃

Posted

Tack för era svar. 

Hur är detta i aktion? Är de fast/medium fast? 

Jag kör oftast lättare vikt på mina spön. Äger 2st nam sedan tidigare, ett 16,1 och 17,1. På mitt 16,1 gillar jag afs 10/11 39g.helt galet vad spöet blir annorlunda å så fruktansvärt skönt. 17,1 kör jag 44gram. Okapade triple d, 13,5m. Känns även det riktigt bra. Är det någon av er som provat lite lättare linor på detta spö? 

• 2 weeks later...
Posted
På 2024-08-05 at 20:59 Fryhli sa:

Tack för era svar. 

Hur är detta i aktion? Är de fast/medium fast? 

Jag kör oftast lättare vikt på mina spön. Äger 2st nam sedan tidigare, ett 16,1 och 17,1. På mitt 16,1 gillar jag afs 10/11 39g.helt galet vad spöet blir annorlunda å så fruktansvärt skönt. 17,1 kör jag 44gram. Okapade triple d, 13,5m. Känns även det riktigt bra. Är det någon av er som provat lite lättare linor på detta spö? 

Jag har kört 29-34g på de, beror lite på tapering och längd på klumpen än vikt. Tycker spöt är lite likt 16,1an fast kortare då, ganska ”styvt” men stabilt. Har kört 8,5-11,6m klumpar på 12,4an. Anser att det är lite mer ”fast” i aktionen än mediumfast.

Mest optimal för mitt fiske i typ Mörrum på hösten är 32g och 10,5m.

Underbart spö

Posted

Kanonspö👌