Jump to content

Recommended Posts

Posted

Du bor centralt, billigt och bra på Flora camping. Fräscht nybyggt toahus och bra köksdel. Vi betalade 2600 nok totalt för 6 nätter i en enkel fyrbäddsstuga.

Älven precis bakom stugan, men det var för lite vatten i den poolen när vi var där.

20240613_154432.jpg

• Like 1
  • Thanks 1
Posted

Vilka sträckor ska du fiska och vilken standard söker du?

Finns många små campingar längs hela älven som hyr ut enkla stugor billigt, skulle dock inte rekommendera att vara fler än två i dom små fyrbäddsstugorna, perfekt o sova på underslafen o ha fiskegrejerna på överslafen.

Denna stuga som är lite större men enkel ligger på Statskogs sträckor lite nedströms Meråker, disk o dusch utomhus men det funkar fint. Gapahup och grillplats precis vid stugan och bara några meter från älvkanten. Fin pool 50m nedanför stugan.

https://www.inatur.no/hytte/641aede0c93f2565d2db0cdc/nessiora-fint-sted-ved-lakseelva-i-meraker

• Thanks 1
Posted (edited)

stort tack till båda, för svar

har bott på Midtkil senaste gångerna. Enkelt, men funkar bra. tänkte bara kolla om det fanns något uppenbart alternativ. 

håller med om att max två pers i en 4-bädds stuga är bäst

fiskade i mitten av juli, precis efter de släppte stoppet.

ont om mellan- och storlax. såg dock rätt mycket smålax på en del sträckor (ex vis Kommunevaldet).

tappade en liten lax, annars inga känningar. dock var ju förväntningarna mycket lågt ställda, var nöjd att ens få möjlighet att fiska.

till nästa år skall jag dock vänta med flygbiljett och hyrbil innan man vet om det ens blir fiske 🙂

Edited by Chrglx
Posted

Vi har nu lärt oss, även om den stora laxen kommer först, att vänta till efter midsommar med laxfiske. Vi fick det rådet inför vår resa till Stjördal, men lyssnade vi? Näää...

Jag var ändå en av de lyckligt lottade och drog på en blank, lusad laxhanne bara två timmar in på första passet. Efter det - ingenting på fyra man och fem dagar.

lax.jpg

• Like 4
  • 10 months later...
Posted

Hej!

Ny när det gäller laxfiske och behöver hjälp angående Stjördalsälven. Ni som fiskat på Statskogs sträckor. Är det värt att prova dem?  För mig räcker det att det finns chans att få en lax 😃

Tacksam för hjälpen!

Posted
2 hours ago, Vararevak said:

Hej!

Ny när det gäller laxfiske och behöver hjälp angående Stjördalsälven. Ni som fiskat på Statskogs sträckor. Är det värt att prova dem?  För mig räcker det att det finns chans att få en lax 😃

Tacksam för hjälpen!

Värt att prova, absolut är det det. Det är inte förrän förra året det har gått lösa dagkort hit, tidigare var det privat. 
Nu har du möjlighet att fiska superfina pooler på Gudå och Renå som Hell, Birch, New, Per, Nessiøra, Long beach och mååånga andra fina pooler så bara välj o vraka😉

Posted

Tack för svar 😃 fin bil du har, har just köpt en jag med som jag ska göra i ordning! Vilken tur att jag kan lösa dagkort då jag bor i Östersund, är sjukt taggad att utforska de ställen du nämner 😃 

Posted

Fiskade år 2000! ..vid namnet "Nord-Kringen!..nått privat tror det var..1;a v. i JUNI!..PREMIÄR..piss lågt vatten..fick 2st av 6st Laxar denna premiär v. ..sen åkte jag hem!..PISS..sträckor efter det..Forsigt å allmänt...SKIT!! VATTEN.

Posted
På 2025-06-17 at 16:46 Fiskebilen sa:

Värt att prova, absolut är det det. Det är inte förrän förra året det har gått lösa dagkort hit, tidigare var det privat. 
Nu har du möjlighet att fiska superfina pooler på Gudå och Renå som Hell, Birch, New, Per, Nessiøra, Long beach och mååånga andra fina pooler så bara välj o vraka😉

var kan man boka dessa? Finns ex vis inte på elveguiden.no

Posted
34 minutes ago, Toms said:

Installera Riverapp på telefonen och spara bla Stjördalselva/Hegra Bru som favorit + alla dina andra favvo-älvar.
Galet bra app som blir ännu bättre om man väljer att köpa den !

IMG_3575.jpg

Verkar kanonbra, tackar🤗