Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena, hade först tänkt köpa ett klass 2 för att fiska mindre bäckar här i västerbottens inland, säg 3-4 meter breda med små öring och harr. Men nu ser jag att vissa rekommenderar ett kort , typ 6´6 fot klass 4 med klass 5 lina med kort spö, nån som har nåt bra input, blir lite förvirrad vad jag ska välja

Posted (edited)

Har ett 6-fot klass 2 Butter Stick som jag tycker är riktigt roligt att fiska med i små bäckar.
Butter Stick är dessutom i glasfiber så en fisk på bara några hekto ger skönt spöböj, och jag upplever att det är en fördel för man kan sätta mothugg utan att de riktigt små på kanske 1 hekto inte kommer flygande i luften.

asdfasfs.jpg

Edited by Lodjur
  • Like 1
Posted

På tal om...
Var ute i en lokal å igår kväll, hade varit där en gång innan och fått Färna i strömpartierna och tänkte att de kan ju vara kul på klass 2:an! De största jag sett då var kanske 500g...
Fick denna på 45 cm/1,5 kg på en liten streamer 😅 det var spöböj in i korken på glasfiberspöt!

20240821_185000.jpg

• Like 1
Posted (edited)

Att kanske tänka på: Området kring många mindre vattendrag kan vara ganska "snåriga". Många olika "trixiga" sätt att kasta kan behövas, bl.a. rollkast etc. Lite extra längd på spöt kan då vara en fördel, tycker jag. Själv har jag haft mycket nytta av ett Hardy Gem Smugglar 7,9" # 4, mina 6,6" #2 har känns lite väl korta om det finns mycket vegetation som skall pareras. // Steen

Edited by Sovereign
Posted (edited)

Jag har bedrivet fiske i små vattendrag i många år och jag rekommenderar ett klass 2-3 spö mellan 7-7.5 fot med en kortklumps lina, typ Barrio Smal Stream i samma klass.

Det ligger ett Scott GS 7.7 #3 ute för försäljning nu på forumet som jag har ägt tidigare, det spöt kan jag varmt rekommendera, helt suveränt för ändamålet.

Edited by Ixoye
Posted

Köp en riktigt soft och kort (runt 7’) klass 3 eller 4.

min bild är att många spön som ex sage har som är klassade från #2 ner till typ #00 är ungefär samma spö som en soft fyra eller trea. Minns exempelvis att jag hade en Sage som var #0 eller #000 som i praktiken var ett spö som bar tyngre linor och var styvare än mitt G Loomis Whispercreek i #3😅

Har du en bra budget för det här så köp exempelvis Hardys 6-delade NSX SR 7’6” #4.
Det är ett fantastiskt spö som är lika kul att fiska 15-20cm långa bäcköringar(bäckrödingar😉) med som att drilla större öringar på. 

Fiskar man bäck vill man ha en riktigt mjuk topp och en långsammare aktion. Är spöt snabbt så fastnar flugorna i allt hela tiden medans ett soft spö gör att flugorna ofta bara studsar på löv och grenar om man landar lite snett.

73A178A7-4006-4C2B-9D85-1E70AA682E11.jpeg

_56v5862.jpeg

Posted

Jag använder mig av ett Scott FS 724-4 och en SA SBT lina Klass 4.

Kanon kombo där det är trångt och jävligt, enkelt att UH eller rulla ut linan med. Fått riktigt stor Harr och Öring på spöet och det har funkat bra

En fördel är att spöet oxå ryms i ryggsäcken med stängt lock, ingen risk att tappa prylarna.