Jump to content

Skillnad på 4 delat och 7 delat?

haggis82

Recommended Posts

Jag har en del av Hardys Smuggler spön och har fiskat mycket med de. Spön som Sovereign Smuggler, Gem Smuggler, Angel Smuggler etc. Underbara spön och om det är mång-delade eller de vanliga i två, tre, eller fyra delar spelar ingen roll i kastande etc. tycker jag. Ett Smuggler spö är mycket lätt att bära med sig och jag ser ingen nackdel med dessa spön - lite marigt kanske att sitta i augusti-mörkret, i ett videsnår, och handskas med en massa delar att plocka isär men man lär sig att hålla ordning på de.

Jag nämner inte det klassiska Hardy Grafit Smuggler, fina små spön från mitt 1980 till ca 1995. Har ett men gillar de inte, jag tycker att handtaget är lite för kort, däremot har jag ett Hardy Grafit Smuggler i spinn utgåva, det har varit med under många år på fjället (får så lätt plats i ryggsäcken), inte till så mycket fiske men bra att ha ifall.....Hittar du ett sådant så köp! ett underbart litet spinnspö och kraftfullt, tyvärr är de inte så vanliga.

Ps : De mång-delade spöna var enligt Hardy ganska kompliserade att bygga det talar för att man nog bör hålla sig till premium märken för att vara säker på att kvaliten håller. Jag har endast erfarenhet med Hardys och Greys spön och har aldrig haft det minsta problem, alla delar håller ihop och finishen är hållbar och perfekt.

Köper du second hand, vilket jag har gjort med de flesta av mina så får väldigt mycket för dina pengar, troligtvis hälften eller under vad du skall betala för ett nytt spö och det nya spöt är tillverkat i öst, lite äldre från Hardy i England och de är i absolut bästa kvalite och en finish som nog inte finns på dagens nya spön.

P1200271.jpg

P1210326.jpg

sämsholm 2017 sovereign smuggler.jpg

Hardy smuggler spin 7%22.jpg

Edited by Sovereign