Jump to content

Bästa appen för att orientera sig

Jumping Jack Flash

Recommended Posts

Har ni förslag på vilken som är bästa mobilappen för att orientera sig och den bör ha en bra kartfunktion? Jag är väl gammaldags men jag har alltid orienterat mig med karta och kompass, vilket har den fördelen att det är en teknik som håller i alla väder och inte laddar ur. En gång tappade jag dock kompassen och det var mindre roligt. Nyligen fick jag dock problem då jag fiskade i en mindre å i väglöst land. Dock gick det en skogbilväg vertikalt mot ån till ett avstånd på 3-400 meter med ganska oländig terräng. Jag parkerade bilen där och bruset från ån hördes lång väg så det var ganska lätt att hitta fiskevattnet. När jag skulle gå tillbaka insåg jag att jag var lite osäker på exakt hur jag hade gått, men jag räknade med att med hjälp av kompassen bör jag komma ungefär rakt på vägen. Dock var det inte alls så lätt. Terrängen var snårig och ojämn. Till slut hittade jag vägen och bilen genom att ta kompasskurs vertikalt mot den förmodade vägen först åt ena hållet sedan tillbaka åt andra hållet. Då insåg jag att det vore bra med en app som visar var jag befinner mig i förhållande till kartan och i förhållande till objekt som t.ex. bilen. Förr använde jag Eniro men där har kartfunktionen försvunnit. De flesta appar jag har sett har undermålig topografisk funktion som hitta.se och hitta min bil.se mm. Vad använder ni?

Jag älskar sånt här, ska kolla in de andra tipsen!

Själv har jag använt OutdoorActive gratisversion med framgång, dock med vissa nackdelar som t.ex höjdskilnader i fot istället för meter och liknande. Kartan har med många små bäckar och stigar och sånt som inte nödvändigtvis finns med på andra kartor. Betalar man för den får man ut ännu mer givetvis.

Edited by Lodjur

3 hours ago rydda sa:

Använd "Min Karta" från Lantmäteriet, mycket bra

Jag hade faktiskt laddat ned den under min sökning, men missat att man måste ändra i inställningarna för att få med sin egen position. Jättebra! De har också med små skogsbilvägar och liknande något som t.ex Google Maps och hitta.se inte har Jag ska kolla om man kan lägga in punkter också. En sak som är besläktad men inte direkt realterad till fiske är att jag har hört av yngre förmågor att de alltid lägger in koordinaterna på ställen där de fångat fisk. Är det lat/long eller lantmäteriets Sweref. Jag skulle nyligen hitta en ruin efter ett torp som var utsatt med Swerefs koordinater men jag hittade ingen kartfunktion på nätet som kunde hjälpa mig och ruinen låg mitt i granskogen.

Jag ska ta en titt på de andra förslagen oclså.

Jag kör med Min karta och Google maps för planering och översikt men har också en Garminklocka med karta/gps och är då inte helt beroende av mobilen. 

I klockan kan jag spara en plats och sen kan jag välja att navigera tillbaka dit och får hela tiden riktningen utpekad och ser avstånd etc. Själva kartan är inte så bra men jag använder det ofta när jag fiskar på helt nya ställen så att jag kan hitta tillbaka till bilen eller om jag vill navigera till en punkt jag satt ut på en karta. Ibland sätter jag igång spårning på klockan så att den liksom sätter ett spår som jag sen kan följa tillbaka (får återigen riktning och avstånd utpekat i realtid). 

Ska jag ut på nåt lite mer avancerat ser jag till att ha kompass och karta i fysik form med mig.