Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det måste väl vara ett lättflytande lim typ cyanoakrylat som finns i flera former. Sen finns ju svällande lim typ polyurethan som fyller ut hålrum, men dom tror jag behöver fukt (vatten) för att härda. Vet inte om det går att spruta in. Men man kan ju borra hål i korken med en korkborr, limma eller fylla ut utrymmet sen plugga hålet med en korkbit som passas in. Det tredje alternativet är att skär bort lös kork, sen tar man nya korkskivor som man slipar upp hålet på till rätt diameter på och klyver dom i mitten till 2 halvor som man sedan limmar runt klingan och slipar till handtaget, då brukar det funka med standard epoxilim.

Posted

Jag har använt en rätt grov kanyl och långsamt härdande epoxylim till just det du beskriver, gick utmärkt.

Kan dock vara svårt att få tag på kanyler misstänker jag om du inte känner någon på en vårdcentral som är snäll?

Posted

Bara köp nå trubbiga/oskurna kanyler ifrån internet å gå på med en fil eller Dremel he blir int rakbladsvasst men nog duger de å punktera den korken . 

Eller så värmer du lös hela greppet å rullfäste den största kastrullen du har å varmt vatten å doppa ner butten under kokande vattnet o Voila alltihopa "kryper" av bara rensa utav å tejpa upp klingan med masktejp , måtta ut så allting stämmer å smeta på en fin större mängd med 30min epoxy smorrsla på greppet å rullfästet igen å låt härda . 

Bra tips att snurra klingan under härdning för att få en jämn fördelning med lim runt handtaget . Jag har tagit isär spön där de bara lagt spöde ner under härdning så i stort sett allt lim runnit ner mot undersidan å då djävlar har det knarrar å kännts mjukt i greppet ... Ööös på med lim å torka bort det överflödiga om det int framgår 😄

Lycka till med knåpandet 

Hälsningar Paul-Roger