Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Är det någon som kommer över 20 m med ett 11' switchspö? Jag menar alltså den ursprungliga scandi/underhandskast-stilen a la Andersson med minst 6 m tafs som agerar som ankare och ett 11 fot spö. Det är på nöd och näppe man når de distanserna. Visst kommer jag över det om jag kör mer traditionella speykast (ex switch cast med kortare tafs), men det är inte topic. 

Hoppas ni som svarar förstår skillnaden mellan Anderssons underhandskast/"ursprunglig scandi" och vad som numera slängs runt som scandi/underhandskast generellt.

Tillägg: Anledningen till att jag frågar är även att lintillverkare slänger ur sig scandi/short scandi/ultra light scandi/skagit/short skagit/ultra light short scandi with a pinch from being a skagit/yada yada...  baserat på klumplängd. Klumplängden måste ju ha någon relevans till spölängden tycker jag, när det handlar om att forma en D-loop på bästa sätt. Iofs kanske skitsamma då alla switchspön är 11' typ :).

Edited by StyvtSpö
Posted

....för att komma 20m så behöver man inte ens skjuta lina..   bara sträcka ut klumpen.. den utanför spötoppen.. 

Du behöver helt enkelt köpa ett spö för 20 000...till kast över 20m.. annars är de hela omöjligt 

Posted
1 minute ago Paltnakke sa:

....för att komma 20m så behöver man inte ens skjuta lina..   bara sträcka ut klumpen.. den utanför spötoppen.. 

Du behöver helt enkelt köpa ett spö för 20 000...till kast över 20m.. annars är de hela omöjligt 

De hela kräver även den dyraste linan...för minst 2000kr