Jump to content

Recommended Posts

Posted

..nu är det lätta virvlande snöflingor ute..har var i några tim i allafal..lätt lätt lätt..men en ser dom..får se  om backen är vit i mogon bitti?

Det börjar..

SNÖÖ.jpg

• Like 1
  • Haha 1
Posted
16 minutes ago Paltnakke sa:

Det har kommit lite snö här å..

IMG_20240922_171844.jpg

Ser att det är högre upp i terrängen! GRATTIS! Hur högt ligger det dära?) Fjällen har nog betydligt mera nu!..Typ Kebne området här uppe.

Posted
4 minutes ago Paltnakke sa:

Ca 300-400m över havet och 8-10km till kusten..

OK!..snö rätt lågt ner i terrängen då! Kirunstation har för låg på är kanske den nya! ..på 505m ö h. om jag minns rätt om den gamla station.

Posted
35 minutes ago Sedge65 sa:

Är det tidigt för säsongen eller ”normalt”?

Det är väl mera normalt att 1:a snön kommer i slutet i September..den brukar inte stanna!..hemskt vore annars!

Ifjol så har för mig 1:a snön."stannade" Uuurkhh!

Posted
18 hours ago Ismo sa:

OK!..snö rätt lågt ner i terrängen då! Kirunstation har för låg på är kanske den nya! ..på 505m ö h. om jag minns rätt om den gamla station.

Väder/klimat och snönfall har inte så mkt med höjdskillnader att göra här...  Närheten till kusten har mkt effekt på väder och klimat..

Är det -3 grader vid kusten så kan det va -15 bara 20km mot inlandet från kusten 

Är de ex. -5 vid kusten och det blåser en del så känns det som -20 i den fuktiga luften 

Posted
10 minutes ago Paltnakke sa:

Väder/klimat och snönfall har inte så mkt med höjdskillnader att göra här...  Närheten till kusten har mkt effekt på väder och klimat..

Är det -3 grader vid kusten så kan det va -15 bara 20km mot inlandet från kusten 

Är de ex. -5 vid kusten och det blåser en del så känns det som -20 i den fuktiga luften 

OK!

• 2 weeks later...
Posted
Just now Ismo sa:

Nu är det VinterSN.thumb.jpg.bd8bdd063af36186fb3ced21850ab82e.jpg  Nu är det Viner

Vart inte rätt bild

Posted
6 hours ago Ismo sa:

Men!..så ser det ut nu!

Bilden skall va vara tagen snett!,,så folk vet att jag älskar snö!

Posted (edited)

Detta!... Är inte snö..Pommes Frites efter ca:5 tim i ugn...å 5 tim...a 200 gr tog ut som rätt nyss..😍

IMG20241013054515.jpg

Edited by Ismo
  • 2 weeks later...
Posted

Med dessa +gr...som det vart ett tag!...så lär det inte vara mycket kvar..snart.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Första skidhelgen....kanske 30-40cm snö på sina ställen men vi har inte haft en enda minusgrad ännu... Kan hända att den globala uppvärmningen droppat ner till  -1 någon av nätterna hittills i höst..  

IMG_20241103_124013.jpg

IMG_20241103_123055.jpg

Edited by Paltnakke
  • Like 2
Posted

Om prognosen håller i sig försvinner den lilla snö som finns, +grader hela veckan även +grader på nätterna.

Blir det så varmt som dom lovar tar jag ledigt och fiskar på fredag👍

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Snart 11 Nov..knappt nå snö rumet med omnejd kring Kiruna...lite kalla trots allt..men inte med mycket!

Posted
53 minutes ago Ismo sa:

Snart 11 Nov..knappt nå snö rumet med omnejd kring Kiruna...lite kalla trots allt..men inte med mycket!

Våren kommer fortare....bara fördelar.. 👍