Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har åkt med andra i älvarna, så nu vill jag ha en egen. Så jag behöver er kunskap och erfarenhet med att hitta rätt båt, begagnad eller ny spelar ingen roll.

Har kollat på: Yki 5,5m, Laxen 2, 5,5m och Suvi 4,95m. De finns hos svensk fiskeshop. Det vore bra om det finns någon säljare i mellan Sverige.

Vilka andra båtar finns det för älvar?

Vilken motorstorlek behöver man?

Hur långa bör årorna vara?

Vilket propeller skydd rekommenderas?

Vilken typ av ankare bör man ha för strömmande vatten?

Suvi 495.jpg

laxen 5,50.png

yki 540.png

Posted (edited)

Om en tänker på en Forsbåt!..uppe hos mig..så får årorna ALDRIG sitta fast i årtullar..skall bara ligga löst i en klyka!..så en kan släppa årorna ifall olyckan är framme..åra fast i en sten!..så kan båten med lätthet välta uti strömmen/forsen.

I den nedersta bilden!...så är typ av "klykor!

Edited by Ismo
  • Like 1
Posted (edited)

En av de mest beprövade forsbåtarna är 6,5 meters Laxen, till den en ca 10 hk motor.

Generellt kan sägas kommer du inte upp för med en Laxen 1 med 10 hk motor, då ska man ta sig en funderare om man ska köra där.

Bifogar bild på båt ngt modifierad och proppeskydd m.m.

Bra att veta uppför är det ganska enkelt att köra uppför, nedför är det lite svårare, som dåligt med broms 😂

Är man rädd för att få repor på båten ska man undvika att köra i älv.

IMG_0333.jpeg

68097572127__ECF86FE2-5896-4024-AA49-2B6162EAD1A6.jpeg

IMG_1046.jpeg

Edited by puoltsa
  • Like 2
Posted
2 hours ago Pruppen sa:

Har åkt med andra i älvarna, så nu vill jag ha en egen. Så jag behöver er kunskap och erfarenhet med att hitta rätt båt, begagnad eller ny spelar ingen roll.

Har kollat på: Yki 5,5m, Laxen 2, 5,5m och Suvi 4,95m. De finns hos svensk fiskeshop. Det vore bra om det finns någon säljare i mellan Sverige.

Vilka andra båtar finns det för älvar?

Vilken motorstorlek behöver man?

Hur långa bör årorna vara?

Vilket propeller skydd rekommenderas?

Vilken typ av ankare bör man ha för strömmande vatten?

Suvi 495.jpg

laxen 5,50.png

yki 540.png

Båten som är 4,95 m, en sån har jag haft. En båt för Max 2 personer och avsedd för 4-5 hk motor, absolut inte första valet. 

Laxen 2 är rank.

Den nedre båten vet jag inget om.

Skulle jag köpt fors båt är Laxen 1 första valet på plats 2 5,5 meters Stålnacke båt, alternativt en Flygare 502.

På Stålnacke och Flygare båtarna kan du hänga på en 20 hk utombordare.

Bifogar bild på en Flygare båt, mittpulpeten är inget standard,, men ett roligt tillval.

Tyvärr finns det bara begagnade Flygare båtar att köpa, ingen som tillverkar dom längre

IMG_1110.jpeg

  • Like 1
Posted

Tack!

Har inte hunnit med Flygare än eftersom det är sparsamt med info på nätet.

Suvi hade jag räknat bort, men Laxen 1 kan vara något. Yki hittar jag ingen info om, men dom har en del andra intressanta båtar.

Vad är max vikt på motor till Laxen 1?

Posted

Max vikt på motor 40 kg.

En bra kombo är Laxen 1, en Yamaha 9,9 kort rigg, ber ngn svetsa ett rejält propellerskydd om du inte kan det själv. Kompletterar motorn med vingar, fins bättre än dom jag har, Du köper till ett bärplan till båten.

Vet du med dig att du ska köra där det är grunt och jävligt, höj aktern ca 10 cm, inte mer

Propellerskydden som säljs färdiga är bara skräp, en rejäl smäll med ett sånt skydd och du har tur om du klarar riggen.

Låsningen på tilten som låser motorn i nedfällt läge är det första man demonterar, sätter ur funktion. Motorn måste vara lös så att den fälls upp om du råkar köra på sten.

Motorer med power trim är m.a.o. helt uteslutet

8 fots åror är lämpligt och en båtstake alt. Paddelåra

Ovan en perfekt setup för att köra i älv

 

 

  • Like 2
Posted

Är det bara 2 takt som gäller? Har kollat runt en del och det finns inte många längre. Personligen så blir det 4 takt. Mercury, Tohatsu och Suzuki på 9.8 hk lätta att trimma så man kan hålla ner vikten och priset.

Posted
35 minutes ago Lawson sa:

Hur är Laxen att ro jämfört med Suvin? Har använt samma typ av båt som Suvin i 40 år nu just för de är så smidiga att ro.

Den går bra att ro, men kan vara lite svår att hålla i sidvind i och med att den är 6,5 m.

Ska du köra i forsar så är den överlägsen två av tre båtar, den med säten vet jag inget om.

 

 

Posted
12 minutes ago puoltsa sa:

Den går bra att ro, men kan vara lite svår att hålla i sidvind i och med att den är 6,5 m.

Ska du köra i forsar så är den överlägsen två av tre båtar, den med säten vet jag inget om.

 

 

Plastbåtar överlag!..är svårare att hålla i sidvind.

  • Like 1
Posted

Det jag vet idag är att Laxen 1 högre i fronten än Yki. Yki är mer anpassad till laxfisket i gränsälven, där får man endast ro vid fiske. Fördelen med dessa båtar är att dom är tillverkade i glasfiber. Lätta att laga och inget fixande till våren. Laxen 1 är nog den som fixar forsarna BÄST!

  • Like 1
Posted
29 minutes ago Pruppen sa:

Det jag vet idag är att Laxen 1 högre i fronten än Yki. Yki är mer anpassad till laxfisket i gränsälven, där får man endast ro vid fiske. Fördelen med dessa båtar är att dom är tillverkade i glasfiber. Lätta att laga och inget fixande till våren. Laxen 1 är nog den som fixar forsarna BÄST!

Kör man i forsar/grund älv då får man räkna med att plasta båten lite nu och då. 
Men ändå betydlig mindre jobb med en plastbåt än med en träbåt.

Jag kör långt mycket mer än genomsnitts ägaren av en forsbåt. Kölen har jag på dryga 30 år plastat 3 gånger.

Nu till sommaren får jag lägga på ett lager glasfiber+plast på de två nedre borden, mer jobb än så är det inte.

  • Like 1
Posted
40 minutes ago Pruppen sa:

Det jag vet idag är att Laxen 1 högre i fronten än Yki. Yki är mer anpassad till laxfisket i gränsälven, där får man endast ro vid fiske. Fördelen med dessa båtar är att dom är tillverkade i glasfiber. Lätta att laga och inget fixande till våren. Laxen 1 är nog den som fixar forsarna BÄST!

Var och tittade på hemsidan med Yki båt 6 meter, tror nog det kan vara ett bra alternativ.

YKI 6 meter Pris 41000 kr med bärplan, Laxen 1 med bärplan 47000 kr. Stålnacke båt 46000 kr.

För egen del blir det till att köpa ny båtmotor, den gamla börjar sjunga på sista versen, blir att börja ta rejält betalt för transporterna fram över för att delfinansiera det hela🙂

 

 

  • Like 1
Posted
På 2024-09-30 at 16:46 Ismo sa:

Trodde det var den på runt 5kg!:lol:

Det var en lax med konsekvenser, som tur var är spöet ganska nytt och nya delar finns.

 

IMG_1200.jpeg

  • Like 1
Posted

Att ro en plastbåt i en sjö t ex....har en vinden fr. sidan..så behöver en bara ro med ena åran!:lol:

Men har sett fina forsbåtar gjorda i trä för fiske i gränsälven(lugnare vatten)..med en planer fastmonterad i aktern. dom verkar stabila..i vattnet...Undrar om sådana används i både Tana å Alta.

Posted
7 hours ago puoltsa sa:

Det var en lax med konsekvenser, som tur var är spöet ganska nytt och nya delar finns.

 

IMG_1200.jpeg

Nu ser jag!..såg det inte..knax av!

Posted
På 2024-09-29 at 22:31 Paltnakke sa:

👍👍👍 med 10hk motor

myynti1-1.jpg

Fin Träbåt..riktigt snygg..med PLANER.

Posted
På 2024-10-01 at 12:45 Ismo sa:

Plastbåtar överlag!..är svårare att hålla i sidvind.

Man sitter och ror ändå långt fram i båten som lindrar de problemet...dom flesta forsbåtar har jag för mig... Allafall min upplevelse.. men jag kan ha fel...

 

Posted

Första motfrågan; vad skall du använda båten till främst? Är det transport i älven eller ska du ro "harling"/drag och fiska aktivt med den? MIn svärfar har en stor LAxen 1 , jag tror den väger 130kg? Den går bra i forsar med en 9,9 hk Mercury, men den är jävligt tung att ro i älven (fiskar i torneälven sedan 1966) Sen har jag provat dom mindre plastbåtarna Lamiglas 420 lite liten i forsen, 4hk evinrude funkar och Hirvas  460 (finsk) har högre bord, båda extremt lättrodda det räcker med en modern Honda 2hk-fyrtakt. Sedan 12 år tillbaka kör jag med en finsk trä/fanerbåt, linolja/terpentin på insidan och tjära/linolja/terpentin på utsidan. Kräver lite skrapning och behandling varje vår. Men jag väljer träbåt alla dar i veckan. Det är en helt annan känsla än i plastbåten! Tillverkare finns nog bara i norra sverige/finland: ett ex,  https://jokivenekivilompolo.fi/galleria

Även AL-båttar funkar, har tom sett flatbottnad med "longtailmotor" köra uppochner flera gånger i Laxforsen-Torneälven finns även på Ytube.

Årornas längd bestäms av båtens bredd.

Ankare är omtvistat men risken att fastna i botten är stor. Man ska inte ankra i alltför hård ström, själv kör jag med en gammal bromsskiva suger fast bra på släta bottnar, det senaste i finland är en bunt avklippta kedjor som man fäst ihop. 

Min egen drömbåt skulle vara en Midwestern Driftbåt från USA man kan bygga själv efter ritningar, dom har ett vinschsystem för ankaret som är smart.

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


























×
×
  • Create New...