Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

kan inte så mycket om spön så hade behövt lite råd.

jag har funderat på att skaffa ett lite längre spö för att kunna använda både till lite nymffiske och som ett bra spö att rull-kasta med i lite mindre skogsjöar.
Tanken är att det lite ska komplettera mitt 8” klass 4 jag använder mycket idag. 
vill helst att det nya också är ett klass 4 så jag kan använda samma rulle/lina. 

Kan detta spö funka tror ni? Eller blir det för mycket kompromiss att försöka hitta ett spö som passar till båda?

https://www.guidelineflyfish.com/se/lpx-nymph-4

tacksam för tips!

Posted

Har lpx tactical 9'9" till både nymf och vanligt flugfiske. Älskar det spöet. Men det är designat för kunna fungera till båda. 

Inte testat det du länka till men andra renodlad nymfspön och de har inte varit några höjdare med vanlig fluglina.

Posted

Jag tror det är en dålig ide.

Grund tanken med ett nymfspö är att kasta nymfen med endast nymfens vikt.

Kastar du med en WF lina som väger 8 gram torde spöet bli segt som ett nödår och risken är att spöet överbelastas (tror jag)

Konsekvens, inte en susning

Posted (edited)

Har fiskat lite granna med Hywel M..efter en kort kastkurs vi hade med han i Jukkasjärvi.

.sen var vi en sväng till Kalixälven...han "tjeck nymfade" en metod var ("Bugging") han hade laddat med 2st uppsättningar spön..den han inte fiskade med..var nedstucken på ryggsidan..i Vadarjackan..han metade faktiiskt!!!!.."kastade " uppströms kast!..höjde spöt å följde med strömmen ..han var mycket i bottenn...han sa..får inte vara fööör stenig botten..så han kammade av botten helt enkelt.

Tror han tävlade för det Walesiska landslaget..

Edited by Ismo
Posted

Har fiskat mycket med tiofotare i 4wt, 5wt, 6wt och 7wt, samt ett cz-spö i 3wt.

Jag tänker spontant att den stora vinsten för mig har varit linlyft för krokning och mend vid fisk i 'stora vatten' på långt håll. Rollkast är lättare med en tiofotare, men det har inte varit det primära för mig. Den andra dimensionen som varit bra är att man får ytterligare en fot från linan ner till strandvidjet med en tiofotare jämfört med en nia.

Brittiska 'reservoir'-spön brukar väl vara nio och en halv?

För lättare rollkast hade jag valt en femma, men vid fiske efter fisk över kilot i skaplig ström hade jag valt en sexa. En tiofotsfemma böjer sig ganska duktigt för en harr i kiloklassen...

--

Med det sagt - har landat havsöring på över 75cm på ett tiofots One i klass fem, bestyckad med en Nymph W, så det går att landa stor fisk på en femma... men jag vill ha lite mer marginal än så, nu när jag blivit gubbe.

;)

• Like 2
Posted

Tycker 10 fotare kan vara himla trevliga i minde vatten/ på nära distans också. Du kan hålla mer lina över vattnet och även "doppfiska". Även rollkast samt  "Aerial Mends" underlättas med lite längd. 

Ett annat exempel är båtfiske där extra längden är trevlig. Mest klassiska reservoir spöet är väl ändå 10 fots sjua!? Beställde faktiskt en 10 fots sjua precis som jag själv tänkte köra lite havsöring från båt/ring med, förutom att ha den till strömmande vatten. Blir säker en del båge med den också. 

• Like 1
Posted

Euronymph spö er ret styva, dom kaster bra med liner i samma klass som står på dom, skal der endast rullkastas, så går det bra en klasse op.

Mvh

Lasse