Jump to content

Recommended Posts

Posted

Varför är rödingen oftast så frånvarande? till och med långa perioder... 

Har upplevt själv och vet andra som gjort det också... 

Att det plötsligt dyker upp röding i ett vatten där man trodde det bara fanns öring efter några års fiskande...  Eller att fellet egentligen är att det finns mest öring i ett vatten och mindre röding....tills en dag det blir en enorm röding...Bonanza..  

Posted

Ingen aning. Rödingen är ett mystiskt djur som kan driva en till tårar.

Men jag har hört sägas att naturen sällan är i balans. Några arter är oftast på uppgång i ett habitat medan andra på nedgång. Ibland går det fort, ibland går det sakta, ibland går det i cykler. Ibland dör arter ut och försvinner. Vi människor vill inte ha för komplicerade förklaringsmodeller och vi tenderar att tro att något fel så fort naturen inte beter sig som vi minns att den gjorde "förr". Därmed inte sagt att det inte pågår en massa mijlöförstöring också. Därom råder ingen tvekan. Men balans är kanske inte så naturligt och vanligt som vi gärna vill tro.

• Like 2
Posted

Det var någon som sa sähar om Rödingen!  Den är som Laxen!!..tar på allt lr. inget..

Posted
3 hours ago GTfour sa:

Ingen aning. Rödingen är ett mystiskt djur som kan driva en till tårar.

Men jag har hört sägas att naturen sällan är i balans. Några arter är oftast på uppgång i ett habitat medan andra på nedgång. Ibland går det fort, ibland går det sakta, ibland går det i cykler. Ibland dör arter ut och försvinner. Vi människor vill inte ha för komplicerade förklaringsmodeller och vi tenderar att tro att något fel så fort naturen inte beter sig som vi minns att den gjorde "förr". Därmed inte sagt att det inte pågår en massa mijlöförstöring också. Därom råder ingen tvekan. Men balans är kanske inte så naturligt och vanligt som vi gärna vill tro.

Vi får helt enkelt gå på fiskesemester istället för farkoster...det löser allt...

Posted (edited)
3 hours ago Ismo sa:

Det var någon som sa sähar om Rödingen!  Den är som Laxen!!..tar på allt lr. inget..

Det är absolut mer logisk förklaring... känns som rödingen e än mer oberäknelig än laxen..  möjligen fler tillfälligheter som måste va i linje.. 🤔 

Havsrödingen kräver eventuellt några fler tillfälligheter än fjällrödingen för att komma till tals med...   

Känns som rödingen kan förflytta sig mer eller längre/större områden än öringen.... eller så ligger den bara o trycker i nå grop helt ointresserad av omgivningen... 

Har hittat havsröding i mindre 1m grunda bäckar under värmeböljor....utan att veta så kanske det finns mer syre i det lilla rinnande vattnet än djup sjö där det eventuellt är kallare 30m ner? 

Edited by Paltnakke
Posted (edited)

Minns sista gången(-96) jag fiskade med Farsgubben..vi var & pimlade efter Rödig..kanon väder ! ..det var Majmånad...

Vi fick nada!.så ingen Röding heller.

Så dyker det uppe en gubbe med skoter..han stannar till hos oss..frågade hur det går..

"Värdelöst sa jag"..så svarar han ..inget ypperligt väder att Pimpla Röding..inte i denna sjö i allafall..sa han.

Så tog han fram ett Ekolod..som var fastsurrad i en pinne..sänkte ner den i hålet å började snurra runt..å kika!..Där har vi Röding säger han..kanske 15m bort vid en liten grynna!..Men dom får ni inte!..säger han..dom är inte på humör..hjälper er inte att flytta er dit..dom kommer bara att flytta på sig.:blink:

Edited by Ismo
  • 1 month later...
Posted

Jag har varit med om sju dagar i ett bra vatten utan att se en röding. För mig är det exceptionellt. Man brukar alltid se någon passera även om de inte vill men plötsligt händer det. Mycket märkligt. Noll insekter mer eller mindre den veckan och vi fick öring men rödingen var som borttrollad. Givetvis åker jag tillbaka nästa år… 😅

Posted

Försöker hitta ett inslag med Dan Mella..på/med Lokala nyheter..Ang. Rödingen..hittar inte!

Posted
1 hour ago Jonas sa:

Jag har varit med om sju dagar i ett bra vatten utan att se en röding. För mig är det exceptionellt. Man brukar alltid se någon passera även om de inte vill men plötsligt händer det. Mycket märkligt. Noll insekter mer eller mindre den veckan och vi fick öring men rödingen var som borttrollad. Givetvis åker jag tillbaka nästa år… 😅

Ja det är ju ganska sjukt... speciellt om det är ett mindre sjö eller vattendrag så borde man se dom...  I en sjö så kan dom ju gå ner på djupet....   Men även om det är stationär röding som har möjlighet att gömma sig långt upp i bäckar.... eventuellt pga mer syre i vattnet 🤔 

Sen ang sjørøye utöver det Mårten Falkegård förklarar i klippet att rödingen är 30-60 dagar i havet....så har jag hört att vissa menar att den kan gå ut o in flera gånger i havet innan den tillslut går upp för lek....vet inte om det stämmer..   

Så har jag sett även laxen göra här i området av någon anledning...kanske pga dålig flöde i vattnet,el för mkt puckellax...eller varmt i vattnet och dåligt med syre.... så har jag sett lax från bron att dem vänder o går ut igen 

• Like 1
Posted (edited)
9 hours ago, Paltnakke said:

Vad jag fattat så finns rödingen på en viss arctisk höjd/klimat...  Tycker mig ha upplevt att den finns längre ner på lågfjällsområden där den inte borde finnas? 🤔

Finns ju såklart en övergångszon där de kan finnas i klimat man generellt inte hittar dem i. 

En annan spännande fakta att det inte finns någon annan fisk som kan leva lika långt norrut som rödingen, så det finns en sjö på Ellesmere Island (som ligger öster om norra Grönland) som heter Hazen och som endast håller röding. Ingen annan fisk klarar av klimatet.
Tänk att fiska i en sjö där varje hugg 100% är en röding för att det inte finns så mycket som en betesfisk :D 

Edited by Lodjur
Posted (edited)
9 hours ago Lodjur sa:

Finns ju såklart en övergångszon där de kan finnas i klimat man generellt inte hittar dem i. 

En annan spännande fakta att det inte finns någon annan fisk som kan leva lika långt norrut som rödingen, så det finns en sjö på Ellesmere Island (som ligger öster om norra Grönland) som heter Hazen och som endast håller röding. Ingen annan fisk klarar av klimatet.
Tänk att fiska i en sjö där varje hugg 100% är en röding för att det inte finns så mycket som en betesfisk :D 

Ja de stämmer nog helt klart...  Just här i området jag bor så finns det ingen vitfisk.. Ingen harr...siik, abborre eller gädda.. 

Bara lax,röding och öring... Gäller hela finnmarkskusten nästan ner till Alta iaf men säkert längre ner som Lofoten..

Har jag för mig att från Alta någon mil mot Kautokeino så börjar det dyka upp abborre och siik 🤔

Om man tar ett område från Hammerfest längs kusten upp till Vardø 200km mot inlandet så finns det garanterat ingen vitfisk...

Edited by Paltnakke
Posted (edited)

Kom att tänka på ett tv program el om det var på youtube.... De hela va från Keinovuopio på svenska sidan av gränsälven... Gamgubben dom intervjuade var bekymrad när det blivit mindre röding där i området...

De där stället är ju lågfjällsområde eller på gränsen till fjällen.. typ 100km norr om Karesuando..   Tveksam att det ens borde finnas röding där? 🤔 

Min tanke att något flytta röding dit för 50-150 år sedan?.... eller har rödingen tagit sig ner i Könkämäeno från Kilpisjärvi kanske? 

För mig är det där fiskeområde där haren huserar....finns knappt någon öring där heller..  

Edited by Paltnakke