Jump to content

Bakkastet – ett nedkast (enhands)

Recommended Posts

Tjena,

tänkte göra en snabbkoll på folks vanor när det gäller längre kast i stilla vatten och liknande.

– Matar ni ut lina i bakkastet?

– Kollar ni över axeln för att se när linan sträcker ut?

Insåg att för egen del är svaret nej på båda – ska börja prova utmatning i bakkastet för färre falska kast även om det spontant känns avigt. 

1. Ja

Dubbeldrar man och matar ut lina i både fram och bakkast är man ofta redo att skjuta linan redan efter ett eller två bakkast.

2. Nej

När man blir mer erfaren känner man i handleden när linan sträcker ut och spöt belastas. Det är då det är dags att göra framkastet.

• Like 1

1. Beror på, bär jag mycket lina så kan jag använda ett bakkast utan att förlänga för att bygga upp bästa möjliga spänning. 

2. Beror också på, om det finns hinder bakom och hur mycket lina jag bär. Mycket lina så föredrar jag att kunna titta bakåt. 

https://www.instagram.com/reel/DBwL1xxNYCi/

Där släpper jag ut lina i första fram och bakkastet, kanske i framkast två också. Bär säkert över 26 meter innan leverans där. 

• Like 2

1. Oftast, vid streamerfiske o.dyl (kusten) alltid.

2. Nästan aldrig, ibland när det är ont om utrymme och det finns ett träd eller liknande nära inpå.

Välkommen tillbaka :) 

Edited by Lodjur
  • Haha 1

1 hour ago Paltnakke sa:

Därför du täljer träflugor så du har nog med tid att få ut linan med frånlandsvågorna??

Vad jag menar är!!!...siktar bara framåt,,tänker inte så mycket över bak.kastet!..det blir vad det blir..när en FISKAR!

Ja det förflutna är ingen ide

1 hour ago Ismo sa:

Vad jag menar är!!!...siktar bara framåt,,tänker inte så mycket över bak.kastet!..det blir vad det blir..när en FISKAR!

Aaha.. ja de förflutna är det ingen ide att lägga energi på... 😁

• Like 1

On 10/30/2024 at 2:09 PM, Karl T said:

Tjena,

tänkte göra en snabbkoll på folks vanor när det gäller längre kast i stilla vatten och liknande.

– Matar ni ut lina i bakkastet?

– Kollar ni över axeln för att se när linan sträcker ut?

Insåg att för egen del är svaret nej på båda – ska börja prova utmatning i bakkastet för färre falska kast även om det spontant känns avigt. 

1. Ja, i första första bakvändan. Inte när jag stabiliserar för att skjuta.

(Jag rollar/skaggar upp/ut klumpen sen brukar jag använda första bakkastet för att släppa lina, i framkast släpper jag till skjutpunkten, därefter laddar/stabiliserar jag i sista bakkastet). Är det pissiga förhållanden kan det bli ytterligare en kastcykel innan jag laddar för skjutet

2. Nja... jag 'rullar med' med huvudet och förnimmer linan i det perfiera seedndet. Men jag 'tittar' inte per se. Mycket av timingen sitter i 'känslan i linan'. Men visst fan underlättar det att se vad som händer om det blåser...

• Like 1