Jump to content

Recommended Posts

Posted

Första fjällturen i år var utmanande. Vi hade sju nätter i fjällen med konstant sjunkande lufttryck. Vi såg inte en enda röding vilket gör den här turen unik då vi var i ett beprövat och bra rödingvatten. När trycket plana ut tre timmar mitt i veckan tappa vi en 85-90 centimeters öring som backa ur håven som inte räckte till. Spinnaren fastnade längst in i håvnätet. Det var bara halva öringen som fick plats i håven och öringen lyckades kroka av sig själv. Det var en löjligt vacker fisk som jag tyvärr inte fick på bild då Daniel och Ludvig lyckades stå framför kameran varenda gång jag fota.

Efter att öringen lossnade så ställde den sig framför fötterna på brorsan. Ludde som håva fick lite panik och valde att ta ett gubbagrepp över nacken på öringen… handen gick inte runt och öringen simma ut på det djupa igen.

Det finns så mycket vi kunde gjort bättre i samband med den landningen men det tåget har passerat.

Det var otroligt kul att bara se en sån magnifik fisk. En blygsam uppskattning är 6-7 kilo. Det blev en 60+ tröstfisk på 2,4 kilo en kvart senare. Den var inte ens hälften så stor men en sjukt vacker fjällöring som lätt hade kunnat kvalificera som havsöring om jag valt att säga det var en kustbild. Båda de öringarna största högg på spinn då det blåste typ storm just då. Janne hade med ett spinnspö som grabbarna körde en snabbis med gott resultat.

Det blev ett gäng fina harrar, gäddor och öringar men rödingen var som bortblåst den här vändan. 

Det svärma en insekt jag aldrig sett. Fjällbastardsvärmare. Otroligt vacker nattfjärilvariant som jag skulle säga är extremt ovanlig då jag aldrig sett dem förr?

Vi flög ut med https://arcticheli.se den här vändan. Fiskekunskapen är outstanding på den firman vilket gör dem till ett utmärkt val om man exempelvis skulle hamna i läget att någon annan tältar i området man planerat att lägga sig. Jag väljer alltid att lägga basecampen i ett ensamt läge och vill ha flexibiliteten att kunna byta plats om det visar sig att någon annan är i närheten. Jag vill helst ha minst fem kilometer till närmsta granne. Fjällfisken är absolut bäst om man får ha vattnen man väljer att fiska för sig själv.

_56v6005.jpeg

_56v6046.jpeg

_56v6125.jpeg

_56v6270.jpeg

_56v6287.jpeg

_56v6459.jpeg

_56v6471.jpeg

_56v6680.jpeg

_z3b5129.jpeg

_z3b5104.jpeg

_z3b5165.jpeg

_z3b5174.jpeg

_z3b5185.jpeg

_z3b5199.jpeg

_z3b5222.jpeg

_z3b5100.jpeg

_56v6624.jpeg

_z3b5369.jpeg

_z3b5373.jpeg

_z3b5379.jpeg

_z3b5392.jpeg

_z3b5413.jpeg

_z3b5415.jpeg

_z3b5461.jpeg

_56v6378.jpeg

_56v6486.jpeg

_56v6623.jpeg

_56v6660.jpeg

_56v6609.jpeg

_56v6515.jpeg

_56v6324.jpeg

_z3b5266.jpeg

_z3b5273.jpeg

_z3b5320.jpeg

_z3b5308.jpeg

_z3b5254.jpeg

_z3b5249.jpeg

_z3b5405.jpeg

_z3b5452.jpeg

• Like 3
Posted
4 minutes ago Jonas sa:

Första fjällturen i år var utmanande. Vi hade sju nätter i fjällen med konstant sjunkande lufttryck. Vi såg inte en enda röding vilket gör den här turen unik då vi var i ett beprövat och bra rödingvatten. När trycket plana ut tre timmar mitt i veckan tappa vi en 85-90 centimeters öring som backa ur håven som inte räckte till. Spinnaren fastna, halva öringen fick plats och öringen lyckades kroka av sig själv. Det var en löjligt vacker fisk som jag tyvärr inte fick på bild då Daniel och Ludvig lyckades stå framför kameran varenda gång jag fota.

Efter att öringen lossna så ställde den sig framför fötterna på brorsan. Ludde som håva fick lite panik och valde att ta ett gubbagrepp över nacken på öringen… handen gick inte runt och öringen simma ut på det djupa igen.

Det finns så mycket vi kunde gjort bättre i samband med den landningen men det tåget har passerat.

Det var otroligt kul att bara se en sån magnifik fisk. En blygsam uppskattning är 6-7 kilo. Det blev en 60+ tröstfisk på 2,4 kilo en kvart senare. Den var inte ens hälften så stor men en sjukt vacker fjällöring som lätt hade kunnat kvalificera som havsöring om jag valt att säga det var en kustbild. Båda öringarna de största högg på spinn då det blåste typ storm just då. Janne hade med ett spinnspö som grabbarna körde en snabbis med gott resultat.

Det blev ett gäng fina harrar, gäddor och öringar men rödingen var som bortblåst den här vändan. 

Det svärma en insekt jag aldrig sett. Fjällbastardsvärmare. Otroligt vacker nattfjärilvariant som jag skulle säga är extremt ovanlig då jag aldrig sett dem förr?

Vi flög ut med https://arcticheli.se den här vändan. Fiskekunskapen är outstanding på den firman vilket gör dem till ett utmärkt val om man exempelvis skulle hamna i läget att någon annan tältar i området man planerat att lägga sig. Jag väljer alltid att lägga basecampen i ett ensamt läge och vill ha flexibiliteten att kunna byta plats om det visar sig att någon annan är i närheten. Jag vill helst ha minst fem kilometer till närmsta granne. Fjällfisken är absolut bäst om man får ha vattnen man väljer att fiska för sig själv.

_56v6005.jpeg

_56v6046.jpeg

_56v6125.jpeg

_56v6270.jpeg

_56v6287.jpeg

_56v6459.jpeg

_56v6471.jpeg

_56v6680.jpeg

_z3b5129.jpeg

_z3b5104.jpeg

_z3b5165.jpeg

_z3b5174.jpeg

_z3b5185.jpeg

_z3b5199.jpeg

_z3b5222.jpeg

_z3b5100.jpeg

_56v6624.jpeg

_z3b5369.jpeg

_z3b5373.jpeg

_z3b5379.jpeg

_z3b5392.jpeg

_z3b5413.jpeg

_z3b5415.jpeg

_z3b5461.jpeg

_56v6378.jpeg

_56v6486.jpeg

_56v6623.jpeg

_56v6660.jpeg

_56v6609.jpeg

_56v6515.jpeg

_56v6324.jpeg

_z3b5266.jpeg

_z3b5273.jpeg

_z3b5320.jpeg

_z3b5308.jpeg

_z3b5254.jpeg

_z3b5249.jpeg

_z3b5405.jpeg

_z3b5452.jpeg

"Flugan" med röda fläckar på vingarna..den äter inte fisken! bråka en kort tid med G Westrin! ..om det....

• Thanks 1
Posted
2 hours ago Ismo sa:

"Flugan" med röda fläckar på vingarna..den äter inte fisken! bråka en kort tid med G Westrin! ..om det....

Intressant. Vi hade en diskussion kring att de såg extremt matiga ut. De satt ihop sig med rövarna när de para sig. Såg däremot inga som landa på vattnet även om det borde hända med tanke på antalet. Ska ta det en vända med Westrin vid tillfälle. Tack för tipset 👌

Posted
12 minutes ago Jonas sa:

Intressant. Vi hade en diskussion kring att de såg extremt matiga ut. De satt ihop sig med rövarna när de para sig. Såg däremot inga som landa på vattnet även om det borde hända med tanke på antalet. Ska ta det en vända med Westrin. Tack för tipset 👌

Den är giftig!! ...rakt av! sett denna "fluga " i Stadsjön Luossajärvi 2 ggr ..i mitt liv...inte ett vak!

• Like 2
Posted

@IsmoVi delar din upplevelse. Inte ett vak när de svärma.

• Like 1
Posted

Den med röda fläckar heter Fjällbastardsvärmare, för en 15-20 år sen var det en enorm invasion av dom.

Band flugor snarlika dom, men som Ismo skriver, fisken skyr dom som pesten🙂

• Like 2
Posted
3 hours ago puoltsa sa:

Den med röda fläckar heter Fjällbastardsvärmare, för en 15-20 år sen var det en enorm invasion av dom.

Band flugor snarlika dom, men som Ismo skriver, fisken skyr dom som pesten🙂

EXAKT! TACK!!

Posted (edited)

Finns en bild i Senaste G Westrin boken ..en bild på Fjällbastarden..där skriver Gunnar!.."bastarden" har cyanid i vingarna..

Det var engång i tidningen å tiden!..när en kunde kommentera i den..när jag sa/skrev.."den är giftig"..vart lite snack då..

Ska ta en bild...om det nu är tillåtet?

Edited by Ismo
Posted (edited)
17 minutes ago Karl T sa:

Cyanid.

IMG_0963.jpeg

Snodde du mitt foto!..exakt i princip så ser mitt nytagna..med Tack.:blink::lol:..slapp jag.

Edited by Ismo