Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som nybörjarpimlare efter Regnbåge har jag några funderingar inför vintern.

1. Hur rör sig RB under isar? (Abborren får man ju leta efter.)

2. Om en liten sjö har djup på 2 m i en vik och 7 m djup på annat ställe. Var fiskar jag främst?

3. Hur ofta bör jag flytta mig och borra nya hål? Tålamod eller?

4. Vad anglar jag främst med? Blänken, pirkar, krok och bete, räkor, majs, mask, eller vad? Bästa tipset, tack.

Ha en bra vinter DAN

Posted (edited)

Ingen verka vilja svara dig!

Kan inte se nån större skillnad på att Å pimpla efter RB lr. Öring!...har dock aldrig Pimplat efter RB.....båda söker sin föda..LÄNGSMED..stränderna..

Jag fiskar Öring med en modell större Mormyska..agnad med en fisk bit(lång smal) t ex...

Bruka alltid när jag väl hittat deras rutt!..borra upptill 6-7 hål...

Edited by Ismo
Posted

Youtube är ens bästa vänn...

Isfiska är inte det jag gör helts på vintern...det blir några vändor när man umgåtts för länge med sig själv hemma under vintern...då brukar vi ta skidor och pulkan upp på fjället... alltså inte mitt andra jag!🙄

Utan dom två hundarna jag har som får hjälpa till att dra den där pulkan. 

Som Ismo säger...den patrullerar sina ställen i sjön..

Funkar nog agna me lite allt möjligt... maggot,mask,räka,fiskrester mm

Posted

Att abborren inte rör sig vintertid är en myt. Vid perioder av stabilt lufttryck så är abborre Väldigt aktiv i sin jakt och jagar ofta i frivattnet över sjöns lite större djup. Rörande den odlade varianten som nämns här så håller jag med övriga. 

Posted
53 minutes ago Johnbull72 sa:

Att abborren inte rör sig vintertid är en myt. Vid perioder av stabilt lufttryck så är abborre Väldigt aktiv i sin jakt och jagar ofta i frivattnet över sjöns lite större djup. Rörande den odlade varianten som nämns här så håller jag med övriga. 

Så abborren kan flytta sig i perioder över hela sjön om dem har behov?

Har typ nästan noll erfarenhet av abborpimpling... 

Men ang öring och röding så kan de va helt sjuka förhållanden o händelser man kan tänkas...  

Man kan fiska 5m från grannens hål som drar fisk på fisk med exakt samma grejer o det är totalt tyst i andra hållet..  

Inget med fiska är som man tror.... överraskningsmoment kommer varje gång man är ute som är tvärtemot man trodde..

Erfarenhet ökar möjligheten till fångst men tror att tillfälligheter har nog övertag i statistiken...

Posted

Har Pimplat mycket Abborre i mina dagar!...Enl  mig så fick en borra rätt mycket..olika djup...för att hitta ett stim.

När en väl hittat stimmet...så kunde en få rätt skapligt med Borre..när huggen började avta!..så hade Farsgubben ett bra knep....vi hade med oss ..en gammal skidstav...med en gammeldags truga ..stor å rund.

Då tog en staven ..stack ner i hålet ..å ruskade rätt hårt...upp å ner...Å Vips så började en få Abborre igen..den lockas av ljud.

Likadant i Finland i tidig ungdomsår..pimplandes fr. Båt..

Det fanns ställen ..färdiga Abborre "Nappställen"..stockar som var nedbankade i botten...den delen som stack upp ovan ytan..var det ett hål..lr. 2st!..så en kunde knyta fast båten vid..

Farsan fixade egna..nappställen..han kom till Finland(Höbärgning)..när hans semester började..

Så fixade han med Granruskor!..2st mindre granar..samman bundna..sänkta med en stor sten..tog landmärkes riktningar..sen Höbärgningen vart klar...så började vi att pimpla Borre...då sommartid..när nappen avtog..så började han antingen..slå med paddeln i ytan!..lr. knacka på båt relingen..Å vips ..så började det hugga igen.

• Like 1
Posted

Abborrens beteende varierar säkerligen en del mellan olika sjötyper också. Jag har mest erfarenhet från större klarvattensjöar. Man lär sig väldigt mycket om fiskens beteende genom använda ett ekolod. Placerar man sig på en plats där man vet att abborren rör sig (djupkant, grynna, nära någon annan struktur) så har jag vid många tillfällen observerat stor fisk i grupper som rör sig i det pelagiska vattnet i tydliga födosök. Du hinner få en, kanske 2 innan de drar vidare. Sen en kvart, 20 min senare kommer en ny grupp eller samma förbi igen. Är det 10-12 m djupt så fiskar jag oftast på 6-7m och med lite större beten, stor balansare alt en jigg. På det sättet sorterar man bort den mindre fisken. En av mina större tagen i frivattnet i klippet.

• Like 1
Posted
På 2024-12-08 at 20:16 Ismo sa:

Har Pimplat mycket Abborre i mina dagar!...Enl  mig så fick en borra rätt mycket..olika djup...för att hitta ett stim.

När en väl hittat stimmet...så kunde en få rätt skapligt med Borre..när huggen började avta!..så hade Farsgubben ett bra knep....vi hade med oss ..en gammal skidstav...med en gammeldags truga ..stor å rund.

Då tog en staven ..stack ner i hålet ..å ruskade rätt hårt...upp å ner...Å Vips så började en få Abborre igen..den lockas av ljud.

Likadant i Finland i tidig ungdomsår..pimplandes fr. Båt..

Det fanns ställen ..färdiga Abborre "Nappställen"..stockar som var nedbankade i botten...den delen som stack upp ovan ytan..var det ett hål..lr. 2st!..så en kunde knyta fast båten vid..

Farsan fixade egna..nappställen..han kom till Finland(Höbärgning)..när hans semester började..

Så fixade han med Granruskor!..2st mindre granar..samman bundna..sänkta med en stor sten..tog landmärkes riktningar..sen Höbärgningen vart klar...så började vi att pimpla Borre...då sommartid..när nappen avtog..så började han antingen..slå med paddeln i ytan!..lr. knacka på båt relingen..Å vips ..så började det hugga igen.

Det gäller tänka utanför boxen....det gör jag alldeles för aldrig...

Jag tänker för de mesta att hugger inte fisken inom 1 timme så flyttar jag på mig el gör något annat... matpaus... Orkar inte ha sånt tålamod att nöta...

Mitt isfiske är att se på spötoppen medans jag grillar korv 😁....fylla på vedklabbar.

Posted (edited)

Tänkte på detta med RG fisket ..att pimpla!!!..kan ju säga att det sämsta sättet att Pimpla Öring med ..var & är..att använda Röding attiraljer!..Det vill säga att använda den traditionell utrustning,Blänke, Upphängare å det under blänket..å vifta med detta!

Det jag märkte..var,,att!! vifta å få Öring som en fiskar Röding på..är rätt dö fött...dom som oftast med denna uppsättning var..När dom lämnade utrustningen(still) för gå att skit!..pissa!..m.m.kom tebaks..så satt en Öring på kroken.

Så rätt tidigt så ändrade jag i vad!..å hur/& var... jag pimplade efter Öring Inget över drivet "viftande" TACK..

Edited by Ismo
Posted (edited)

"Måste få berätta när jag å Farsan "tjuvpimplade"..i arrenderad sjö av någon?..70-tal.

Sent i Maj var det!..Farsan visste var vi skulle pimpla....borrade ettpar hål..lite nervöst i fall arrendatorn skulle dyka upp!

Nåväl..pimplande satt fart..INTE! ..för mig..var kanske 12 år då..Farsan hade snabbt dragit upp 5-6 väldigt fina Abbisar

Vart sur!..Farsan kom fram till mitt hål!..vart förbannad!..å sparkade igen mit hål.."Tänkte kort ! .Vad fan?"

Så säger han..du släpper igen FÖR MYCKET LJUS!!..kort efter var jag med i matchen. Tänkte ba!..VAD FAN.

Sedan dess  ..så ändrade jag mitt fiske efter Röding,/Öring/Abborre .mm..KIK!!!! pimlar du inte..tillsätt snö---Kik pimplar du..renrakat hål

Edited by Ismo
Posted
18 minutes ago Ismo sa:

hål för att "kolla"Måste få berätta när jag å Farsan "tjuvpimplade"..i arrenderad sjö av någon?..70-tal.

Sent i Maj var det!..Farsan visste var vi skulle pimpla....borrade ettpar hål..lite nervöst i fall arrendatorn skulle dyka upp!

Nåväl..pimplande satt fart..INTE! ..för mig..var kanske 12 år då..Farsan hade snabbt dragit upp 5-6 väldigt fina Abbisar

Vart sur!..Farsan kom fram till mitt å..vart förbannad!..å sparkade igen mit hål.."Tänkte kort ! .Vad fan?"

Så säger han..du släpper igen FÖR MYCKET LJUS!!..kort efter var jag med i matchen. Tänkte ba!..VAD FAN.

Sedan des  ..så ändrade jag mitt fiske efter Röding,/Öring/Abborre .mm..kik!!!! pimlar du inte!..å bara känn!..Pimplar!..mer snö,,rakat blr.renrakat...NATURLIGTVIS..beroende på vilket djup du pimplar på i.

Trevliga minnen och erfarenheter..  

Allt jag kan inom spöfiske har jag provat mig fram själv...  De lilla min far fiska..men de resten av släkten fiska va nät... Hela släkten förritiden så gällde det nätfiske efter siik o öring.... ibland abborre..

Spöfiske har man klurat ut själv med dom få vänner som fiskar..

För mig har rödingblänke funkar bra för öring å... använder ett stort blänke på 8,5-9cm...+ett litet blänke på 3-4cm som är fast uppe i samma splittring... maggot 10cm ner i en tafs

Då blir det lite bråk o oljud på ekipaget 

Posted
1 hour ago Paltnakke sa:

Det här e bra tips....varma fötter på isen.

Jag har förberett mig.. 💪 

100% ull

IMG_20241211_140143.jpg

Ser ut att vara LÖLJIGA band som skall sitta över vristen!!..håller dom?..Ähum!!:rolleyes:

Posted
1 hour ago Paltnakke sa:

Trevliga minnen och erfarenheter..  

Allt jag kan inom spöfiske har jag provat mig fram själv...  De lilla min far fiska..men de resten av släkten fiska va nät... Hela släkten förritiden så gällde det nätfiske efter siik o öring.... ibland abborre..

Spöfiske har man klurat ut själv med dom få vänner som fiskar..

För mig har rödingblänke funkar bra för öring å... använder ett stort blänke på 8,5-9cm...+ett litet blänke på 3-4cm som är fast uppe i samma splittring... maggot 10cm ner i en tafs

Då blir det lite bråk o oljud på ekipaget 

Försöker ringa dig!..Ba för att snacka...säger att typ! "Nummret inte finns?" Öhh!

Posted
23 minutes ago Ismo sa:

Försöker ringa dig!..Ba för att snacka...säger att typ! "Nummret inte finns?" Öhh!

Nu fattar jag!...för snålt abonnemang!:lol:

Posted
7 hours ago Paltnakke sa:

Ett till tips...slipa skär till borren..

Jag e oxå snål..

IMG_20241211_171946.jpg

Smart..Att försöka slipa "förhand" LÖNLÖST!

Posted
8 hours ago Ismo sa:

Smart..Att försöka slipa "förhand" LÖNLÖST!

De där fungerar halft förhand...  Man måste bara hålla skäret 90 grader.. 

Absolut inte så lätt när den är konkav men det funkar att bättra skärpan om man gör det ofta.. 

Måste man göra större ingrepp så är det bara o köpa nytt skär..