Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan allihopa, som rubriken lyder har någon av er testat att göra egna vadarskor?

i min värld verkar det inte super avancerat att göra det, men jag har heller ingen erfarenhet av det.

Posted
1 hour ago Nymfish sa:

Hejsan allihopa, som rubriken lyder har någon av er testat att göra egna vadarskor?

i min värld verkar det inte super avancerat att göra det, men jag har heller ingen erfarenhet av det.

Limma filtsula på ett par skor...

Posted
8 hours ago Paltnakke sa:

Limma filtsula på ett par skor...

Så tänkte jag också, det borde inte vara mer avancerat än att göra det på en känga som är billig.

vad ska man tänka på då?

Posted
14 minutes ago Nymfish sa:

Så tänkte jag också, det borde inte vara mer avancerat än att göra det på en känga som är billig.

vad ska man tänka på då?

Vet inte...har aldrig gjort de..  

Kanske de enda att den må va större så neoprenstrumpan går i.. 

Utan att veta så tror jag att kängor som inte är gjorda för vadning blir jobbigt tunga att gå i...

Posted

Den enklaste formen av vadarkänga borde väl vara ett par "bobrikoff" har ingen bild på dom med det är en typ av filtkänga gjord av tovad ull som var vanlig i ryssland under 2:a världskiget!

Posted
2 minutes ago, turtola said:

Den enklaste formen av vadarkänga borde väl vara ett par "bobrikoff" har ingen bild på dom med det är en typ av filtkänga gjord av tovad ull som var vanlig i ryssland under 2:a världskiget!

https://www.google.se/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fhuopalandia.fi%2Fsv%2Fproducts%2Fperinteiset-harmaat-huopikkaat&psig=AOvVaw16LkhzgVvz7FZS4bhON2ba&ust=1735314030644000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CBEQjRxqFwoTCLiwktvixYoDFQAAAAAdAAAAABAE

Posted (edited)
1 hour ago hö&gös sa:

Kan bli lurigt att limma filtsulorna. Ha tryck på. Dök upp något återkommer.

Finns nån sorts Foglim..på marknaden som jag vart rek. Finns inge bättre! .limmar allt ..FÖR evigt..dumma jag testade detta foglim..tiil mina sälsynta skinn (det du skickade)--dummaste jag gjort!..även  med skinnet du! + vanligt Kaninskinn....skickade mig..TUR att jag endast testade på några bitar..hade skjutit mig om jag använt HELA skinnet med detta är..STARKT LIM..JA!! men allt vart hårdare än min K?K Svåra är ju att kunna limma hela sulan..kanske räcker med att få limmat främre delen..+ hälen...då blir det nog enklare.

Edited by Ismo
Posted

Jag limmade på ett par filtsulor på ett par vadarskor, där sulorna höll på att släppa.

Gjorde:

1 fyllde skorna med tidningspapper för formens och motståndets skull.

2 kläggade på lim mellan sko och sula.

3 för att få presslimfogen drog jag duktigt med silvertejp runt hela skitet.

4 lät torka.

5 tog bort silvertejp.

det blev iaf acceptabelt. Körde med sikaflex.

Posted

Som lim har jag använt wurths limma o täta. På den tiden jag limmade Nokiastövlar på mina neoprenvadare var limmet starkare än stövelskaftet när jag bytte till nya stövlar.

Posted
6 hours ago hö&gös sa:

Jag limmade på ett par filtsulor på ett par vadarskor, där sulorna höll på att släppa.

Gjorde:

1 fyllde skorna med tidningspapper för formens och motståndets skull.

2 kläggade på lim mellan sko och sula.

3 för att få presslimfogen drog jag duktigt med silvertejp runt hela skitet.

4 lät torka.

5 tog bort silvertejp.

det blev iaf acceptabelt. Körde med sikaflex.

Jag tänkte att typ Epoxi borde kunna fungera helt okej.

Undrar däremot hur hållbarheten blir på själva skon. Om detta möjligtvis är en billig quickfix om man inte har något annat eller om det skulle fungera som en reservsko 🧐

Posted
6 hours ago Nymfish sa:

Undrar däremot hur hållbarheten blir på själva skon. Om detta möjligtvis är en billig quickfix om man inte har något annat eller om det skulle fungera som en reservsko 🧐

Finns ju billiga vadarskor som fungerar säkert bättre.. 🤔

Själv har jag slutat med filtsula sen länge... använder knappt vadare mer...  Händer ibörjan av säsongen 

Posted
7 hours ago Nymfish sa:

EPOXY!!!..blir som sten..ingen bra ide "trpr" jag,,liiiite! .mera flex bör det vara.

Posted

Skall kolla vad foglimmet heter....betydligt segare än vanlig typ! Liquisoul...å liknande..men STARKARE!!

Posted
6 hours ago, Paltnakke said:

Sikaflex👌

Använde Sikaflex för att limma fast filtsulor som lossnat, höll dock bara en säsong om man vadar mycket i sank botten som drar mycket i sulan. Men! Man kan förbereda det bättre än jag gjorde genom att verkligen göra ytan man limmar filten mot riktigt ruggig och grov.

Posted (edited)
32 minutes ago Lodjur sa:

Använde Sikaflex för att limma fast filtsulor som lossnat, höll dock bara en säsong om man vadar mycket i sank botten som drar mycket i sulan. Men! Man kan förbereda det bättre än jag gjorde genom att verkligen göra ytan man limmar filten mot riktigt ruggig och grov.

Då är det filtsulan som delats rivs av o inte i limfogen..  Använder olika sorters monteringslim på jobbet...

De sitter nå så brutalt..  skruvar och limar olika fästen och annat på båtar för att det ska bli vattentätt...  Behöver man montera lös de hela efter ett tag så får man i princip använda kofot+värma loss om de är metall o sitter lämpligt till... 

Edited by Paltnakke
Posted
14 hours ago Troutman sa:

image.png.9341ff638f9813cc830972f3d87eabee.png
👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼

:lol:..lite svårt att simma med sådana Skor!  ifall en vurpar på/i djupare vatten..botten är nådd.

• Haha 1
Posted

Kör Loctite 480 till gummisulor + metalldobbar, sitter som berget typ en säsong tills man lyckats slita runt dom för mycket när man vadar bland sprängsten. Borde funka bra med sula mot gummi.

Posted
10 hours ago, cad said:

var denna Mares_Boots_Classic%20NG-3bf461d1.jpeg var denna modell jag menade

Är den sulan verkligen tuff nog för att inte något vasst ska komma igenom och förstöra sockan på vadarna ifall man trampar på nån skit?