Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Elv

Featured Replies

• Author

En sak jag undrar....  Har all odlingsfisk som öring och regnbåge påverkan på den vilda fisken??  alltså med sjukdomar mm?

Det är väl flera olika typer av problem; ett är spridning av sjukdomar från odlingen typ "BKD", furunkulos, parasiter mm, ett annat problem rymlingar som "genmanipulerar" vild fisk, ett till är miljöförstöring via bl.a spill av foder som orsakar övergödning och bekämpning med kemikalier och mediciner i odlingen som läcker ut. Det är väl en av anledningarna till att man nu vill gå över till landbaserade odlingar. Jag så en sådan med regnbåge på Danmark redan 1997. "Inget nytt under solen" det tar bara så jävla lång tid innan det händer något!

Odlingen lanseras säkerligen som "hållbar" enligt EU:s riktlinjer... Och norska miljardärers...

Norska oligarker kanske är rätt ord.

Jag köper aldrig den skiten. Odlad lax ser äcklig ut och smakar fel.

Edited by Frank

• Author
24 minutes ago Frank sa:

Odlingen lanseras säkerligen som "hållbar" enligt EU:s riktlinjer... Och norska miljardärers...

Norska oligarker kanske är rätt ord.

Jag köper aldrig den skiten. Odlad lax ser äcklig ut och smakar fel.

Mycket olika vitaminer i de där..☠️

• Author
14 hours ago turtola sa:

Det är väl flera olika typer av problem; ett är spridning av sjukdomar från odlingen typ "BKD", furunkulos, parasiter mm, ett annat problem rymlingar som "genmanipulerar" vild fisk, ett till är miljöförstöring via bl.a spill av foder som orsakar övergödning och bekämpning med kemikalier och mediciner i odlingen som läcker ut. Det är väl en av anledningarna till att man nu vill gå över till landbaserade odlingar. Jag så en sådan med regnbåge på Danmark redan 1997. "Inget nytt under solen" det tar bara så jävla lång tid innan det händer något!

Vad hjälper det med landbaserade anläggningar för planteringsfisk när dom ändå släpps ut i de fria. 

Släpper dom ut fortfarande ut hybrider i Älvkarleby eller är de borta sen länge?

Fiskodlingen i Älvkarleby kommer att läggas ner hösten 2025. Avvecklingen har påbörjats.

• Author

Över 93 000 lax rymde under 2024 i Norge...

De blir en bra fiskesommar.. 😆😤 

Det är fan kört för allt naturligt....undra om laxen får bestämma kön själv å?