Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nördig fråga här, men Hardy har ett härligt klickljud.  Vill inte köpa nyare Hardyrullar då de har större diameter än vad jag tycker passar på klass 4/5 särkilt om man också vill ha 100 m backing. Då blir rullarna alltför stora. Den rulle som Hardy har med vanlig diameter är Ultralight MA DD som inte finns att få tag.  Finns det någon annan rulle med typ "Hardyklick"  i "vanlig" storlek.

Posted (edited)

Det finns många tillverkare som gör rullar med klick-ljud, särskilt på utgående lina. 

Ross, Abel, Hatch, Lamson, för att nämna några. 

”Medium arbor” verkar dock inte vara ett populärt sätt att marknadsföra rullar.
Edit: ”mid-arbor fly reel” funkade rätt så bra, många förslag att välja bland!

”Fly reel, audible sound” ger träff på en del liknande trådar på amerikanska forum.

Har du inte behov av en diskbroms (vilket jag ofta kan klara mig utan i mitt fiske med klass 4/5) är utbudet av click-and-pawl rullar, eller rullar med utväxlingsbroms, med härligt klickljud rätt stort, särskilt om du kan tänka dig en äldre rulle.

Sage 3000-serie, Sage Click, Sage 2500-serie, Lamson LP, är mina tips.

Lite osäker på om det verkligen är ”Hardy” ljud du vill ha, men lovar att Hardy’s vintage rullar med click-broms levererar. 😀 

Edited by Troutman
Posted

Jag vet inte om det är stor skillnad på den modellen du menar men det finns en Hardy Ultralite CA DD FWS 3000 till salu på fishline.

Själv kör jag Hardy Ultraclick 3000 och Hardy Ultradisc 3000 på mina 4 och 5 spön, två olika ljud men älskar båda. Ultradsic kör jag på 5an med 12 lb backing så rymmer den lätt 50 meter med 5 lina vilket bör räcka som backing när man fiskar klass 4 och 5.