Jump to content

Recommended Posts

Posted

Så man förstör laxens lekplatser. Beståndet dyker. Därefter ändrar man historien och påstår att det bara funnits lek av lax där ibland! Något enstaka år. Tyvärr finns det fortfarande äldre som minns...

Det är den "gröna", politiskt korrekta länsstyrelsen det. Värdelösa slashasar som saknar kunskap men "vet" allt.

Vill man anmäla länsstyrelsen gör man det till länsstyrelsen. Som att ha en haj som badvakt och så skall man tala om för hajen att folk försvinner i vattnet? Demokrati?

Länsstyrelsens hemsida är helt anonymiserad. Jag förväntar mig att se alla delar av myndigheten och vem som är chef och telefonnummer till vederbörande. Fiskekonsulenten för Västra Götaland hittar jag på Instagram! Men vad fan? Men hemsidan har information för minoriteter. Säkert 5 dialekter på romani och så finns jiddisch. Hur jag skall anmäla myndigheten för brott mot kommande generationer finns ingen information om. Det finns varken namn eller foto på landshövdingen.

Vi arma undersåtar styrs av en anonym makt. "Lita på myndigheterna". Hur skall jag kunna göra det när jag varken vet vad makthavarna heter eller ser ut? Helt anonyma... En grå massa av värdelösa, okunniga parasiter som bara kostar pengar. Och förstör, men framställer sig som goda och nödvändiga. Och dom tillför absolut ingenting. Bara självgående byråkrati.

Inte ens på elfiskeprotokollen i databasen står det ett namn... Vill jag ha kontakt med länsstyrelsen finns ett formulär...

Sverige är nu som ett urspårat Sovjetunionen. I Sovjet hade man 5-års planer. Planen för skor angavs i antal ton skor, så man tillverkade stora storlekar tills planen var uppfylld. Därefter tillverkade man skor i storlekar som folk behövde. Jag tror den svenska fiskevården har en 5-års plan definierad i antal ton stenblock att sprida. Om måttet nås kan man sprida lekgrus som kompensation för de ytor som begravts under stenblocken. Godnatt!

Posted (edited)

Det sista regeringen vill är att man enkelt kan se över saker de förstört :) t.ex lax-stammar som hade haft ett kommersiellt värde på hundratal(s) miljoner per år (utöver en ovärderlig biologisk mångfald) om man hade skött det bra.

PS: Potentialen finns fortfarande där

Edited by Lodjur
  • Thanks 1
Posted

Jag hittade artikeln som visar okunskapen!

Håper å se effekten av arbeidet

Nå skal 13 millioner kroner – hvorav halvparten er EU-penger – brukes på å restaurere elva til sin opprinnelige stand. Et av tiltakene er å plassere ut stener i elveløpet. Håpet er at det vil gi mer laks i elva.

– Både laks og ørret er takknemlige arter å jobbe med. Så fort steiner er på plass, så er det snart fisk på plass som gyter.

" sier Daniel Johansson som er limnolog i länsstyrelsen i Västra Götaland.". Han kanske är en snäll pojke men laxlek vet han inget om.. Och där är narrativet! Sten... det har dom lärt sig på högskolan!

Hur skall man bemöta dumheten? Laxen gräver lekgropar i gruset där djupet och strömhastigheten är rätt!! Stor lax kan gräva där botten har stenar i storlek av en knytnäve. Runda stenar. Laxen leker i par och hävdar revir vilket innebär att stora ytor krävs!

Jag hade ju kontakt med denne Daniel och visade var lekplatserna fanns både i Långevallsälven och vid Holtet. Det ångrar jag djupt! Han var totalt ointresserad. Han kunde ju och visste bättre.

Här är artikeln! "Så fort steiner er på plass, så er det snart fisk på plass som gyter." Idiotin har talat!

https://www.nrk.no/ostfold/skal-bevare-unik-laksestamme-1.7863858

Posted (edited)

Söker jag på Långevallsälven är detta högst upp...

Långevallsälven är ett viktigt reproduktions- och uppväxtområde för lax och öring i Enningdalsälvens avrinningsområde, även om produktionen de flesta år är mycket låg. Långevallsälven fungerar också, tillsammans med några till Bullarsjöarna tillrinnande bäckar,

(Länken fungerar inte)
Produktionen är de flesta år mycket låg!
Vilket motsägs av dessa artiklar hos NRK från  2012.  Allt bygger på resultat före "restaurering", men dom får det att låta annorlunda. Extremt snabbt växande lax? Många på 10kg+ på bara ett år! Mer fisk än någonsin...!

Detta är en soppa som dom verkar vilja gömma? Eller glömma?
Artiklarna är bra bevismaterial. 200 laxar fiskade i Berby, 240 har passerat fiskräknaren, majoriteten storlax. Det elfiske som hänvisas till med bästa resultatet någonsin skedde på en kort sträcka som inte "restaurerats". Allt är lögn.

Hur skall man få stopp på dessa dumheter? Inblandad är en annan anonym myndighet. Havs- och vattenmyndigheten.
https://www.havochvatten.se/ Finns på Facebook och Linkedin...
Jag vill gärna anmäla hela projektet. Men hur? Det är många inblandade men är någon ansvarig?

Edited by Frank
  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Skicka din klagan till vastragotaland@lansstyrelsen.se så ska det komma till rätt handläggare. Be att få ett diarienummer så att du kan följa ditt ärende.

Det verkar som att projektet har hamnat snett med fel åtgärder på fel platser. Hur omfattande det är har jag ingen aning om. Ett rimligt förfarande borde vara att utvärdera insatserna som har genomförts eftersom projektet var omfattande med en budget om 13 Mkr. Blev det som man hade tänkt, är det rätt habitat/funktion på rätt plats, vad tycker sportfisket och allmänheten etc. Syftet med detta bör vara att utreda förutsättningslöst om det finns anledning att justera eller förändra något. Som det låter på dig så finns det minst sagt förbättringspotential. 

• Like 2
Posted

Tack för ett konstruktivt inlägg. Ja det gick fel från början detta projekt. Jag får väl ta mig samman och prova. Jag blir bara så trött på detta Nya Sverige! "Lita på myndigheterna"??? eller "vi såg det inte komma"... Fast det gjorde jag...

• Thanks 1