Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

God fortsättning!

Vad har ni för erfarenheter av delbara fiskekajaker? 
Har länge varit sugen, men har nu börjat att seriöst överväga ett köp...
Än så länge verkar det bästa alternativet vara en Point 65 Kingfisher Divisible.

Är det någon som sitter på tips och/eller råd kring denna ganska nischade produkt?

Edited by Lodjur
  • Lodjur changed the title to Delbar fiskekajak
Posted

Jag har haft både en delbar Point 65 och en uppblåsbar hobie som också skulle kunna vara ett alternativ. Av de två väljer jag point 65. Har haft den uppblåsbara Hobiecatkajaken med men den var inte lika smidig att använda.

Har man en kombibil får man in Point 65 i bilen när man fäller sätena. Kajaken är inte lika stabil som exempelvis en native watercraft 10,5 eller hobie 10,5 men den är tillräckligt stabil för att man ska kunna stå upp om man har balans. 

Nackdelar mot hobie och native:

sämre kvalitet över lag. Sämre sittlösning, svårare att sträcka sig bakom stolen och hämta upp något.

låg flytkraft i fronten och sämre på att hantera hög sjö.

betydligt sämre lösning för de förslutningsbara luckorna. Mina luckor kunde i praktiken öppnas och ta in vatten om man skulle gå runt. Möjligt/troligt de är bättre nu än på versionen jag hade? 

tunnare plast och billigare lösning på samtliga detaljer.

Fördelar mot native och hobie.

delbar, enkel att dela och väldigt smidig att ta med sig och förvara.

kvaliteten är ok men det är inte samma nivå som de bästa på marknaden.

bra med inbyggt railsystem så man enkelt kan sätta på utrustning med hjälp av diverse RAM-fästen.

bra med propellersystem så man kan backa och hålla position.

Söker man en delbar eller lättförvarad kajak är det fortfarande den bästa jag testat.

ska lägga upp lite bilder senare. Jag hade min ett par-tre år och han med en hel del fiske samt att jag har testat en hel del utrustning på kajaken.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Skadar ju inte att kolla; någon som sitter på en Kingfisher som de vill bli av med? 😄

Posted
36 minutes ago Lodjur sa:

Slutade med en Hobie iTrek Mirage 11, fick tag i ett demo ex för en nedsatt peng :) 

Vad kul. Grattis🤗

Då får du gärna dela med dig av dina erfarenheter längre fram👌

• Like 1
Posted
På 2025-01-14 at 08:33 Lodjur sa:

Skadar ju inte att kolla; någon som sitter på en Kingfisher som de vill bli av med? 😄

Hej, jag har en en tandem i nyskick som jag funderar fram och tillbaks över om jag skulle sälja, men nu han du ju köpa något annat....

Kingfishern är smidig på många sätt men tyvärr passar den inte vår bil kombinerat med antal passagerare. Funderar faktiskt på något uppblåsbart, tex Hobie.... återkom gärna när du testat din 🙂
Någon som har erfarenhet runt hållbarheten på uppblåsbara kajaker?

Posted
4 hours ago, Henrik Malmberg said:

Hej, jag har en en tandem i nyskick som jag funderar fram och tillbaks över om jag skulle sälja, men nu han du ju köpa något annat....

Kingfishern är smidig på många sätt men tyvärr passar den inte vår bil kombinerat med antal passagerare. Funderar faktiskt på något uppblåsbart, tex Hobie.... återkom gärna när du testat din 🙂
Någon som har erfarenhet runt hållbarheten på uppblåsbara kajaker?

Har inte hunnit testa den såklart, men de jag köpte den från har sålt uppblåsbara Hobie varianter sedan 2017 och de hade aldrig haft en kund som återkommit och ville laga läckage eller dyl. Så det måste väl vara ett bra tecken.

Återkommer i vart fall när jag testat den och fått känna på hur den beter sig.

Posted
16 hours ago Lodjur sa:

Har inte hunnit testa den såklart, men de jag köpte den från har sålt uppblåsbara Hobie varianter sedan 2017 och de hade aldrig haft en kund som återkommit och ville laga läckage eller dyl. Så det måste väl vara ett bra tecken.

Återkommer i vart fall när jag testat den och fått känna på hur den beter sig.

Den kommer hålla. Det är extremt tufft material i dem. Du kan utan problem ta den med på en ström/sjö/forstur om du är sugen på att utforska något vattensystem.

• Like 1